Sverige idag..

Man kan bara hoppas att C hittar en ledare som talar om vad man vill göra och inte enbart vad man vägrar göra.
Om man zoomar ut, och inte för att hamna i ännu ett invandrare-resonemang, och är lite konspiratoriskt lagd:

Vad lägligt att i princip inget land i Europa går att styra.

I vartenda land är det samma debatt, C här, CDU där.

Är det vettigt att en turkisk medborgare, fram till nyligen, gör anspråk på att bli statsminister i Sverige?

Hur skulle det låta i en historiebok tror ni?

Nu är jag långt ifrån någon expert i historia. Men "ett tag sen" är väll ungefär +200 år? Eller finns det i modern tid också?

Det finns många exempel från modern tid där det sannolikt hade varit bättre att försöka hitta en fransk general istället…

Mvh

Nu är jag långt ifrån någon expert i historia. Men "ett tag sen" är väll ungefär +200 år? Eller finns det i modern tid också?
Det var den händelsen jag tänkte på. Sen dess har de väl lyckats yngla av sig tillräckligt för att ha någon att parkera på tronen efteråt.
Det jag menar är att rent historiskt har det inte setts som konstigt med styrande utlänningar.

Vettigt? Det handlade väl snarare om att vi saknade tillgång till det inavlade kungablodet som krävdes.
Ordvalet kanske var lite slarvigt. "Vi hade ingen enligt gängse kriterier" kanske jag skulle ha skrivit.
Iallafall jag har hellre en fransk kung än en turkisk statsminister.
För min del spelar det ingen roll var människan har sitt ursprung om jobbet utförs på ett bra sätt.
I dagsläget är nog uppdraget som kung enklare än tidigt 1800-tal.

Om man ska återgå till CP så är det intressant att de sägs ha gott om pengar, men de lyckas ändå inte attrahera väljare. Någon förståsigpåare sa igår att det är deras anti-SD som lockat folk senast och att det ses som en möjlighet för S-väljare att slippa ha med VP(K) i ett styre.
Den enda centerförespråkaren jag tyckt låtit vettig i modern tid är Hanna Wagenius, men hon sa nej sist de skulle ha in en ny ledare.

Iallafall jag har hellre en fransk kung än en turkisk statsminister.
Jämförelser i all ära men gränsen till what aboutism och "nu pratar vi inte mer om detta" är ibland hårfin.

Sverige borde helt klart ha ett regelverk för vilka nationaliteter som är välkomna var.

Fler jämförelser:
En kines kommer inte bli president i Italien
En egyptier kommer inte bli premiärminister i Israel
En finne kommer inte bli diktator i Nordkorea

Men i Sverige är vi så vidsynta att allt går, du är ju centerpartiet förvisso det bästa exemplet på, väntar fortfarande på att Anders Holmberg skall grilla dem om deras institutionaliserade pedofili.

Men nu var frågan om turkar ska vara statsminister i Sverige, jag röstar nej.

Det är folk som den här snubben som gör att jag tycker att vi borde sätta upp helt kontrollerade fängelsesamhällen där de kan leva och arbeta för sitt eget uppehälle utan att vara en risk för resten av samhället.
De slutar ju aldrig upp att begå brotten, och att tvinga resten av samhället att betala för ett liv i fängelse är orättvist.

Last edited:
Det är folk som den här snubben som gör att jag tycker att vi borde sätta upp helt kontrollerade fängelsesamhällen där de kan leva och arbeta för sitt eget uppehälle utan att vara en risk för resten av samhället.
De slutar ju aldrig upp att begå brotten, och att tvinga resten av samhället att betala för ett liv i fängelse är orättvist.
Dom tvingar inte resten av samhället betala för ett liv i fängelset. Det är våra "demokratiskt" valda partier som tvingar skattebetalarna betala för deras liv i fängelse. Läs El Choco.
Ett annat system.

Dom tvingar inte resten av samhället betala för ett liv i fängelset. Det är våra "demokratiskt" valda partier som tvingar skattebetalarna betala för deras liv i fängelse. Läs El Choco.
Ett annat system.
Så, förklara för mig hur deras fängesesystem undviker att använda skattepengar.

Så, förklara för mig hur deras fängesesystem undviker att använda skattepengar.
Fångarna (deras anhöriga) betalar själva för mat osv. Och våldtäcktsmän står lägst i rangordning, barnvåldtäktare blir inte gamla i fängelset, kanske två timmar max. Om dom är uthålliga. Sedan är dom döda. Ingen släpps ut ur fängelset innan dom klarar sköta ett arbete utanför fängelset dagtid men bor på fängelset nattetid. När dom klarat detta kanske ett år (arbete utanför dagtid, nätterna på fängelset) så kan dom få bo utanför fängelset på nätterna.
"Börja ett vanligt liv"
Det räcker alltså inte med att sitta av straffet. Du måste också kunna sköta ett arbete innan du är fri för gott. Och vill ingen ha ut dig ur fängelset, ja då dör du i fängelset. Och har du inga anhöriga är din enda chans arbeta åt andra fångar som får pengar av anhöriga. För att på så sätt få pengar till mat.
Det här är mycket vanligt i U-Länder. Fängelset låser in dig.
Men i många U-länder i Afrika slår man helt enkelt ihjäl tex tjuvar. Allmänheten gör det.

Last edited:
De går som bekant att uppge siffror på olika sätt men i samma mening låter det bara konstigt.
Exempel: i nyheterna på reklamradio berättade man att det har blivit en tredjedel billigare att åka tåg i norra delen av vårt land, men i södra har det blivit 29% dyrare.
Anledningen uppges vara efterfrågan.

Eller.....
Billig el ger billiga tågresor.
Dyr el ger höga priser på tågresor.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back