Här kan hon inte göra det. När far dör ärver jag och bror genast hälften av allt som är hans. Hon kan bo kvar i hus och sånt, men vi äger hälften av huset. Hon kan inte ge mer än 3/4 av sin hälft till mina systrar eftersom att jag och bror kan kräva vår laglott av hennes arv med.Vet inte hur det fungerar i Sverige, så kan inte bidra med fakta, men här borta är det vanligt att såna här familjestrukturer ställer till det…. Skulle tex din mor ärva din far, förutsatt att de är tillsammans fortfarande, så skulle hon sedan kunna ändra sig och vilja vara generösare mot sina döttrar.
Och om hon ger bort ägodelar, fastigheter eller pengar av ett icke försumbart värde så räknas det som arv, och om det tillsammans blir mer än vår laglott så kan vi kräva tillbaka det vid arvsskiftet när hon dött.
Hah, är du i Vimmerbyområdet runt jul så bjuder jag på en hel flaska om du kommer förbi.Här är det vanligt att man sätter tillgångarna i en stiftelse och sedan skriver instruktioner för hur stiftelsen ska skötas och exekuteras.
Jag har personligen sett instruktioner för stiftelser där medlen hanteras fritt när båda är vid livet, men som sedan begränsas när den ena parten avlider - tanken är här att den överlevande ska kunna täcka kostnader för boende, mat, sjukvård, nöjen, osv, men inte till den grad att denne kan bränna hela potten som är tänkt att gå i arv till nästa generation. När den andra parten avlider finns instruktioner för hur medlen ska fördelas. I ditt fall skulle en liknande setup kunna ge din far ro att gården kommer finnas kvar och skötas om av dig och din bror.
Låter annars som en spännande familj. Får man komma förbi på en julgrogg??