Sverige idag..

Svensk polititopp: Ikke vært så farlig i landet siden 1945​

Unge som ikke har våpenerfaring, brukes til bestillingsdrap, ifølge den svenske polititoppen Jale Poljarevius. Han mener det øker faren for drap på uskyldige.

I dag når 20 procent av 15-åringarna inte över basnivån i läsförståelse.​

Jämföras med att jag fick gå om 1:a klass på 1950-talet för jag inte kunde läsa ordentligt efter Ettan.

Vart är Sverige på väg ?

Tycker vi ska uppmuntra allas olika åsikter och ha ödmjukhet inför faktumet att vi uttrycker oss på olika sätt.
Det gör jag också men långa raljanta inlägg utan konklusion, reflektion och bara faktaresistens behöver inte passera obemärkt heller. Dessutom är det ju ingen annan som svarar på dem alls så se det som att jag bjuder på lite säkerligen önskad uppmärksamhet.

I dag når 20 procent av 15-åringarna inte över basnivån i läsförståelse.​

Jämföras med att jag fick gå om 1:a klass på 1950-talet för jag inte kunde läsa ordentligt efter Ettan.

Vart är Sverige på väg ?
Ta boprt klasserna helt och inför linjer där man inte får komma vidare till nästa nivå förrän man uppnått tillräcklig förmåga. Då skulle folk osm är begåvade kunna bränna på i sin begåvning i den takt de klarar, och inte hållas tillbaka för "alla ska med" samt att det inte kommer upp någon till universitet som inte kan läsa än. Läsning bör ju ändå vara ett fast krav för att få göra något annat förutom typ slöjd och gymnastik.

Och när vi ändå talar om skolan, från Aftonbladet:​

De senaste veckorna har anhöriga till gängkriminella skjutits ihjäl, skott har avlossats mot deras hem och i detta har ”fel” personer fallit offer. Det har skapat en oro även för dem som bor i närheten av anhöriga eller befinner sig runt dem till vardags.
En av dem som är indragen i den pågående konflikten har en släkting som är en anställd på en skola i Norrköping. Oron är påtaglig bland vårdnadshavarna. Flera föräldrar överväger att inte släppa iväg sina barn till skolan nästa vecka.

Men risken är ju liten, enligt Morgan Johansson 2018, dags lämna Riksdagen och åka till Norrköping ?

Svensk polititopp: Ikke vært så farlig i landet siden 1945​

Unge som ikke har våpenerfaring, brukes til bestillingsdrap, ifølge den svenske polititoppen Jale Poljarevius. Han mener det øker faren for drap på uskyldige.
Jale, en legend för oss uppväxta i Roslagen.
Om alla poliser vore som han skulle brottsligheten vara avsevärt lägre.

Fick meddelande av bonusdottern inatt. Det hade varit en smäll vid en port där hon bor. Andra gången på kort tid (i år) där samma bostad attackeras.
Är det aldrig slut på rävungar och jordgubbar? Nån borde tröttna på att kompisarna går åt, men till skillnad från mc-kriget finns väl ingen vuxen inblandad.
Med nuvarande takt kommer det nog ta 100 år innan det är slutskjutet enligt Svenska Nyheter
1695031594765.png

Med nuvarande takt kommer det nog ta 100 år innan det är slutskjutet enligt Svenska Nyheter
Vadå slutskjutet? Slut på folk att skjuta på, eller?
Trenden är uppåtgående, så hur kan de tala om ett slut? Först måste siffrorna vända ner, vilket de bevisligen inte gör med nuvarande strategi, dvs undfallenhet.

Det saknas helt förmåga att använda verktygen, ens de som finns och nya måste till.

Kommer inte att hända.

Ta boprt klasserna helt och inför linjer där man inte får komma vidare till nästa nivå förrän man uppnått tillräcklig förmåga. Då skulle folk osm är begåvade kunna bränna på i sin begåvning i den takt de klarar, och inte hållas tillbaka för "alla ska med" samt att det inte kommer upp någon till universitet som inte kan läsa än. Läsning bör ju ändå vara ett fast krav för att få göra något annat förutom typ slöjd och gymnastik.
Och hur många av dessa 20% har föräldrar som inte kan korrekt svenska och/eller där eleven rör sig i miljöer där det inte pratas svenska?

På tal om att politiker/journalister försöker dölja den verkliga orsaken...
Ytterst få elever som växer upp och hör svenska 24/7 har svårt att uttrycka sig och förstå svenska.

Men såklart skyller man på bristen av bibliotek, böcker och socioekonomisk bakgrund!! ?

Det gör jag också men långa raljanta inlägg utan konklusion, reflektion och bara faktaresistens behöver inte passera obemärkt heller. Dessutom är det ju ingen annan som svarar på dem alls så se det som att jag bjuder på lite säkerligen önskad uppmärksamhet.
Eller så frågar man "hur tänkte du nu..." eller "jag förstår inte riktigt.." vilken inbjuder till dialog.
Finns de som har dyslexi tex.
Bara ett tips :tummenupp

Och hur många av dessa 20% har föräldrar som inte kan korrekt svenska och/eller där eleven rör sig i miljöer där det inte pratas svenska?

På tal om att politiker/journalister försöker dölja den verkliga orsaken...
Ytterst få elever som växer upp och hör svenska 24/7 har svårt att uttrycka sig och förstå svenska.

Men såklart skyller man på bristen av bibliotek, böcker och socioekonomisk bakgrund!! ?
Det är en jävligt fattig ursäkt, på 90-talet verkade ungarna till invandrare kunna lära sig språket alldeles utmärkt.

Jag känner ingen i Stockholm som är främmande för tanken att bo någon annanstans pga kriminaliteten.
Njao, du kan lära känna mig då för jag är inte främmande för tanken på att bo på annan plats pga stressen, inte kriminaliteten. Kriminella skrämmer inte mig, jag bor här med, och jag har lika mycket rätt att bo här som vem som helst. Samt att kriminella idag finns överallt. Hör bara nyheterna, det skjuts och det sprängs i varje liten håla i vårt land. Du kan fly, men du kan inte gömma dig. Det enda du kan göra är att göra det så bekvämt möjligt i just dina omständigheter. Om det innebär att du har en eller två kriminella grannar, må så vara. Var snäll mot dom, ge dom ingen anledning att göra dig illa. Visst är det obehagligt, men dom blir oftast inte långvariga och ryker på ett eller annat sätt, dör, eller finkan.

Skräcken är att få en sådan granne som drar till sig sådant.
Ja, så är det. Men vad är då oddsen, har du räknat på det? Jag bor i ett av dom sk "särskilt utsatta områdena", har gjort så i mer än 25 år nu och inte upplevt något hot mot mig eller mina nära. Jag förstår att folk med barn vill flytta, men det verkar vara mest pga skolan och språket, mm.

Tanken slår mig ibland "Tänk om jag kommer hem från jobbet en kväll och råkar ta hissen tillsammans med en person som någon vill mörda, och så kommer det nån och börjar peppra bly vilt och passionerat, rakt in på oss i hissen. Då är risken att jag får en kula i mig minst sagt överhängande. Mitt enda hopp är att mördaren/mördarna är tillräckligt duktiga på att skjuta att dom inte träffar mig. Men det är väl lite grann min romantiska fåfänga som tränger fram, eller?

Mest för polisen som inte klarar av situationen.

Kunde satt handbojor och lagt honom på mage i en timme. Men nej, kärringen tar upp en mobiltelefon som en jävla fjortis. Jag förstår att invandrare, och alla andra, föraktar vår svaga poliskår.

Förolämpning
För att brottet förolämpning ska falla under allmänt åtal,dvs. kan åtalas av åklagare, krävs att det är fråga om någon av två specifika situationer:

1. förolämpning mot en person i samband med hens myndighetsutövning

Ja, så är det. Men vad är då oddsen, har du räknat på det? Jag bor i ett av dom sk "särskilt utsatta områdena", har gjort så i mer än 25 år nu och inte upplevt något hot mot mig eller mina nära. Jag förstår att folk med barn vill flytta, men det verkar vara mest pga skolan och språket, mm.

Tanken slår mig ibland "Tänk om jag kommer hem från jobbet en kväll och råkar ta hissen tillsammans med en person som någon vill mörda, och så kommer det nån och börjar peppra bly vilt och passionerat, rakt in på oss i hissen. Då är risken att jag får en kula i mig minst sagt överhängande. Mitt enda hopp är att mördaren/mördarna är tillräckligt duktiga på att skjuta att dom inte träffar mig. Men det är väl lite grann min romantiska fåfänga som tränger fram, eller?
Kompis bor på Södervärn i Malmö. 3 dagis på innergården. Dyrt, men soc betalar in drägg.
Han blev ändå förvånad när de handgranatade hissen. Så då blev de tvungna att frottera sig med avskummet vid passage in/ut.

Var i Hbg och firade en av bröderna. De tror att man kan gå omkring "minding ones own business" och att man är fredad om man håller låg profil och inte visar någon uppmärksamhet. Vi var t o m uppe vid "Kärnan", en lördagkväll och möter nypåtända afghaner som eyeballar oss. De märker ingenting. Är smidiga och viker när man möter dominansbeteendet på trottoirer, torg och övergångsställen. T o m inne på hotellet. Märker inget och är likgiltiga när jag får en tryckare, låtsas som att det här händer inte eller så gjorde jag något. De tror jag hittar på för de har inte levt i närheten av den verkligheten, aldrig bott i ett ghetto och fattar inte att min ringa kroppshydda är tillräcklig för att trigga detta sjuka klientel. Jag har erfarenheter som de helt enkelt avfärdar som icke existerande.

Då var jag vad man brukar benämna "rädd", då jag insåg att jag har noll support från dem.

De har ingen aning om hur mycket mer en person som jag har att beakta i den miljön och skiter i det.

De kommer relativisera bort problemet när det inträffar. Polis och ambulans gick i skytteltrafik. Ingen reaktion på vad de gjorde för insatser i krogområdena. Den äldste har bott utomlands sen -96 och tror allt är som när han lämnade Lund, på alla plan.

Jag hade varit lugnare om jag var själv.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...