Sverige idag..

Varför skulle dom behöva fri passage genom Sverige?

Dom har ju vattenvägen, luftvägen och en 74 mil gräns i norr.

Visst skulle det vara bra med fri lejd genom Sverige, men precis som med tyskarna kan vi ju ge dom det ändå
Då , med ditt resonemang , blir Sveriges NATO-ansökan ännu märkligare !

Då , med ditt resonemang , blir Sveriges NATO-ansökan ännu märkligare !

NATO behöver inte Sverige, oavsett om finland går med eller inte, men Sverige kan behöva NATO om finland går med, för då är Sverige den närmaste lågt hängande köttbiten för Sovj ehh rysslands expansion, och Gotland blir ännu mera värdefullt för Sovj ehh ryssland....

NATO behöver inte Sverige, oavsett om finland går med eller inte, men Sverige kan behöva NATO om finland går med, för då är Sverige den närmaste lågt hängande köttbiten för Sovj ehh rysslands expansion, och Gotland blir ännu mera värdefullt för Sovj ehh ryssland....
Jag begriper bara inte hur det skulle gå till ! NATO är ju så på hugget när det gäller Sverige.
Ta tex Ryska Påsken när Sverige sover.
Sverige saknar ju gräns både med Belarus och Ryssland så det blir lite knepigt att göra som vid invasionen av Ukraina.
Eller har jag missat nått, Trojanska hästen i Stockholm ? :va
Ryssland har svårigheter försörja förband i Ukraina, hur skulle Ryssland försörja förband i Sverige ?

Jag begriper bara inte hur det skulle gå till ! NATO är ju så på hugget när det gäller Sverige.
Ta tex Ryska Påsken när Sverige sover.
Sverige saknar ju gräns både med Belarus och Ryssland så det blir lite knepigt att göra som vid invasionen av Ukraina.
Eller har jag missat nått, Trojanska hästen i Stockholm ? :va
Ryssland har svårigheter försörja förband i Ukraina, hur skulle Ryssland försörja förband i Sverige ?

Via luft och vatten?

Via luft och vatten?
Utvecklingen i Ukraina tyder på att Ryssland saknar förmågan försörja större förband via luft och vatten. De områden Ukraina tagit tillbaka har ju vad jag förstått erövrats efter de rysska förbandens landförsörjning nått så låg nivå att de rysska förbanden tvingats retirera.

Utvecklingen i Ukraina tyder på att Ryssland saknar förmågan försörja större förband via luft och vatten. De områden Ukraina tagit tillbaka har ju vad jag förstått erövrats efter de rysska förbandens landförsörjning nått så låg nivå att de rysska förbanden tvingats retirera.

Dom har andra båtar i Kaliningrad än i Svarta havet

Med tanke på hur stort Kaliningrad är
och
hur stor Östersjöns botten är
tror jag allihop får plats ! :)

Oja, och det är därför vi har satsat på ubåtar, korvetter, kustartelleri och SH modeller av våra flygplan (och rena spaningsplan som Korparna), och inte till exempel en mur av stridsvagnar mot vår västra gräns, trots att fienden kan komma från vilket håll som helst....

Men nu ska vi inte underskatta rysarna, dom har ju båtar i finska viken också, vilket ju IOFS blir finlands/NATO's uppgift att hålla koll på...

Oja, och det är därför vi har satsat på ubåtar, korvetter, kustartelleri och SH modeller av våra flygplan (och rena spaningsplan som Korparna), och inte till exempel en mur av stridsvagnar mot vår västra gräns, trots att fienden kan komma från vilket håll som helst....

Men nu ska vi inte underskatta rysarna, dom har ju båtar i finska viken också, vilket ju IOFS blir finlands/NATO's uppgift att hålla koll på...
Som NATO medlemmar går våran Västra gräns någonstans mellan Canada+USA och Kina / Ryssland och vår Östra gräns från Finland i öster via Estland Lettland Litauen osv ända bort till Långtbortistan och alla andra länder som anfaller USA. Så det lär behövas mer stridsvagnar.

Som NATO medlemmar går våran Västra gräns någonstans mellan Canada+USA och Kina / Ryssland och vår Östra gräns från Finland i öster via Estland Lettland Litauen osv ända bort till Långtbortistan och alla andra länder som anfaller USA. Så det lär behövas mer stridsvagnar.

Dom finns redan i dom länderna, det är det dom är så fiffigt...

Alla försvarar sin bit av gränsen, men får hjälp av andra som för stunden har ledig militär kapacitet...

Få se nu... skillnaden mellan en vänster- och högerregering i Sverige verkar vara att i det ena fallet styrs utrikes- och säkerhetspolitiken av en kommunistisk/kurdisk politisk vilde, i det andra fallet av en högerextrem dansk islamofob, i båda fallen av demokratins och det fria ordets främsta försvarare.

Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.

Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.

Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?
Den dagen hon får en otroligt välbetald position i EU eller Nato, kommer alla förstå...

Sedan är det ju konstigt att regeringen tycker det är okej att hänga upp en docka men det är inte okej att elda upp en bok.

Bra att SD håller ordning på Tuffe Uffe i alla fall.

I min värld får man både hänga dockor, elda böcker och skriva att Paludan är en idiot.
Sakine Madon har uttryckt det bra https://fritanke.se/bokhandel/bocker/inget-ar-heligt/
Precis, men jag skulle själv vilja lägga till två ytterligare reflektioner (som jag inte vet svaret på) till det:
  1. Vad är orsaken, på samhällsnivå, till att denna typ av yttringar verkar öka och hur går det att agera för att bidra till att vända en sådan utveckling till en mer positiv riktning?
  2. Hur hanterar vi problematiken att lagar och föreställningar om yttrandefriheten är skapade utifrån premissen att nationen är grunden för den samhällsgemenskap man debatterar och i grunden förväntas vilja bevara/förbättra, när frågorna idag (pga internet, påverkan från andra kulturers intressen osv) inte följer nationsgränserna, dvs att den som yttrar något inte behöver tänka på ”det långa spelet”, dvs att också behöva ta de långsiktiga konsekvenserna av yttrandet om man inte känner tillhörighet med den kultur som drabbas av yttrandet?

1. Vad är orsaken, på samhällsnivå, till att denna typ av yttringar verkar öka och hur går det att agera för att bidra till att vända en sådan utveckling till en mer positiv riktning?
Reaktionerna på dessa händelser påminner mig om när jag "var liten" - dvs nyss börjat skolan. Man retades och blev retad - sedan växte man ifrån detta, brydde sig inte, folk fick säga vad f-n de ville utan att man tog vid sig.
Men någonstans på vägen har detta ändrat sig - folk i vuxen ålder som borde kunna nonchalera sådant här får istället ett psykbryt, retar upp sig och kräver upprättelse (ex. ursäkter, rättsliga åtgärder, hämnd)
Minns sista tiden på jobbet innan jag slutade - massor med unga vuxna som blev "kränkta" av minimala orsaker.
Så idag har det blivit j-kligt lätt att provocera folk och det utnyttjar diverse personer/grupperingar för att "retas" och därigenom påverka.

Lästips: Ingen tar skit i de lättkränktas land av David Eberhardt ( läs även I trygghetsnarkomanernas land)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back