Sverige =bistånd

Jag anser att man ska ta hand om folket i landet, innan man tar in andra att försörja. d.v.s att hellre roffe 42 än mahmud 30.

Okej. Jag åxå... fattar kanske trasigt, men nu e jag me.
Men Mahmud finns redan i landet å står just nu å pillar på låset till din hoj, denna tråden handlar om Aktebe från sudan som har en ond chef, men en hel värld som vill ha hans olja...

Queen, det är skattade pengar från medborgarnas lönser som ges bort till U-länder (inte I-länder). Löner hos VDs, eller Bonniers och Kamprads vinster har inget med det att göra. Det är företagsvinst. Det skattar sedan vinsten och den del som är skatt som går till staten tas delvis för att ges bort....
Skattade pengar?
Det är väl ändå (löne)skatten som delvis går till biståndet. Skattade pengar (dvs nettolön) ger
man bort frivilligt till välgörande ändamål och de räknas inte in i biståndet.

VD-löner är INTE del av ett företags vinst. De tas som alla andra löner
ut i form av löneomkostnader innan vinsten beräknas...

Jag tycker att det är sunt att granska systemen bakom vårt bistånd för att få högre
träffsäkerhet i var medlen slutligen hamnar.
Det behöver inte betyda att vi ska sluta med det helt och hållet. Vi har fanimej råd med den
där procenten men lite mer nogranhet med var var dom hamnar skulle nog inte skada.

Jag anser att man ska ta hand om folket i landet, innan man tar in andra att försörja. d.v.s att hellre roffe 42 än mahmud 30.

Och vari ligger motsatsförhållandet? Framförallt vad har detta med bistånd att göra?

Mest spännande måste ändå vara att trådstartaren beskyller sveriges biståndspolitik för att vara en produkt av socialdemokratiskt styre. Missade han att sedan vår nya regering tillträtt så har SIDA genomgått en omfattande förändring där vi ger mer och inte mindre. Dessutom så är grunden till uppmärksamheten i bla SVD att Sverige fått uppmärksamhet för att vårt bistånd är effektivast av de jämförda länderna inte att vi är så förbannat generösa....

Last edited:
... Dessutom så är grunden till uppmärksamheten i bla SVD att Sverige fått uppmärksamhet för att vårt bistånd är effektivast av de jämförda länderna inte att vi är så förbannat generösa....
Dom där skriverierna passar bra in när "vi" ska blåsa liv i "bror Duktig"-komplexet.
I relativa termer så kanske vi är "effektivast" men det kan likaväl tolkas
som: "minst ineffektiva".
Det är sånt här som våra kära politiker kan luta sig mot. när man inte vill ta
en titt på vad som verkligen sker på SIDA och andra ställen dit våra pengar
går.

Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagt för att undra varför en så'n
här "nyhet" får ta så stor plats i våra media. Kollar man på CNN, BBC eller al Jazeera
så får man leta jävligt länge innan man hittar någort om det här "scoopet".
Vem tjänar på exponeringen? Vem planterar sån't här?

Dom där skriverierna passar bra in när "vi" ska blåsa liv i "bror Duktig"-komplexet.
I relativa termer så kanske vi är "effektivast" men det kan likaväl tolkas
som: "minst ineffektiva".
Det är sånt här som våra kära politiker kan luta sig mot. när man inte vill ta
en titt på vad som verkligen sker på SIDA och andra ställen dit våra pengar
går.

Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagt för att undra varför en så'n
här "nyhet" får ta så stor plats i våra media. Kollar man på CNN, BBC eller al Jazeera
så får man leta jävligt länge innan man hittar någort om det här "scoopet".
Vem tjänar på exponeringen? Vem planterar sån't här?

Rapporten kommer från en rätt väl ansedd amerikansk tankesmedja så det är inte svensk PK media som hittat på historien och valt fakta på egen hand.

Givetvis finns där enorma problem inom all biståndsgivning och inte minst inom SIDA. Där har dock skett en stor uppryckning och omorganisation inom SIDA med målet att man skall få mer pang för pengarna. Att så skett pekar den här rapporten uppenbarligen på.

Men visst vi är bara bäst i klassen det säger ju absolut inget om hur bra bistånd i grunden är.

Därför jag spottar alla tiggare i ansiktet som ringer, knackar på osv och ska ha pengar till ädla ändamål.

Jag har skänkt över 1 miljon i bistånd redan(genom skatt jag betalat in) och är inte gammal. Enligt min mening gör bistånd mer skada än nytta, som Lugn sa teach a man how to fish.
Mata barnen i Afrika liksom, deras problem är överbefolkning inte brist på mat.

Rapporten kommer från en rätt väl ansedd amerikansk tankesmedja så det är inte svensk PK media som hittat på historien och valt fakta på egen hand...
Det stämmer säkert men det jag syftade på var hur oproportionerligt stor plats denna rapport ges i nyhetsmedia - inte rapportens trovärdighet.

Mata barnen i Afrika liksom, deras problem är överbefolkning inte brist på mat.
Du förstår väl det lustiga i det resonemanget?

Nåja. Att "bygga bort" ett transnationellt beroende är omöjligt så länge kapitalismen har något att säga om det hela.

Hyckleri. Avskaffa importtullarna istället, så U-lander kan konkurrera med sin export.

Ja, det skulle nog ge svensk industri den hjälp de behöver idag... :rolleyes

Tror ni verkligen det skulle fungera? Skulle det inte bli problem med att ännu fler arbeten försvinner till låglöneländer? Nu förutsätter jag iofs att det genrellt är något negativt... :gnissla

Jag pratar förstås inte om hur man ska förbättra det för lilla Sverige, utan hur man ska få bukt med den globala fattigdomen.

Jag håller alltså med Valmers om att det är hyckleri att först ha protektionistiska system för att skydda sig mot U-länderna och sedan likt avlatsbrev moraliskt köpa sig fri genom bistånd

Last edited:
Jag pratar förstås inte om hur man ska förbättra det för lilla Sverige, utan hur man ska få bukt med den globala fattigdomen.

Men... men... men... din lilla världskommunist! Så där kan vi ju inte gå runt och bry oss om varandra. :D

Men... men... men... din lilla världskommunist! Så där kan vi ju inte gå runt och bry oss om varandra. :D

Rent ekonomiskt skulle man ju spara en del pengar på att slippa skydda sig mot det ökande terrorist- och pirathotet från den fattiga världen...

Nej nu ska jag sluta mässa, innan Markus vädrar morgonluft :D

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...