Sverige är fantastiskt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså, jag förstår problematiken - är man frisk ska man dömas till fängelse och är man sjuk ska man få vård tills man är frisk och yada yada, men det här är ta mig tusan bra snurrigt. Det kan inte vara sunt att ha ett sådant här system, inte för någon. Däremot, om det är jag som bara är obegåvad som inte förstått det förträffliga i vårat velour-system så är det mycket goda nyheter:
Tänk vilken exportmöjlighet vi har i vår vårdmodell! Nu när verkstads-, bil-, telekomindustrin och andra näringar flyttat österut så kan vi ju i stället exportera vård till utlandet! Så imponerade alla kommer bli, med vår svenska modell klarar vi av att bota människor som är så störda att de mördar - på endast fem (5) månader! Vi är verkligen bäst, jag tror att denna kompetens kommer få norrmännen gröna av avund för det här bara måste vara värt mer än någon fossil-gegga.

109 SVT Text Fredag 13 apr 2007
INRIKES Publicerad 13 april

Morddömd skrevs ut efter fem månader

En 24-årig man som dödat sin hustru
med 13 knivhugg och dömts till rätts-
psykiatrisk vård har skrivits ut av en
läkare och utvisats till sitt hemland,
skriver Östgöta Correspondenten.

Utskrivningen skedde knappt fem måna-
der efter att domen föll. -Det är inte
klokt, säger chefsåklagare Ronny Tär-
ning som inte informerades om saken.

Chefsöverläkaren Christina Carlsson
på den rättspsykiatriska kliniken
i Vadstena säger att hon delegerat ut-
skrivningsbeslutet till andra läkare.
Hon anser dock att utskrivningen skett
i enlighet med lagstiftningen.

Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

Fyfan, jag blev av med körkortet i 2 månader för en sketen fortkörning,
och han åkte in på lalla-hemmet i 5 månader för att ha knivmördat sin fru?

Välkommen till Sverige, där fortkörare ska hängas och kriminella ska gullas med.

Gött, ut med skiten fort som satan... samma sak med en albansk snubbe som hämtats hit av en av ligorna här i stan. Han dömdes för två mord till vård och sedan utvisning. Han var bara på rättpsyk en väldigt kort tid tills han friskförklarades och skulle utvisas, men när han sattes på planet så erkände han plötsligt et tredje mord så utvisingen avbröts och en ny rättegång startades, nu sitter han på livstid med utvisning efter avtjänat straff. mm jag inte minns helt galet.
kommer väl bara kosta oss skattebetale ca 4-5 miljoner att ge mat och sängplats i 12 år framöver.

Gött, ut med skiten fort som satan... samma sak med en albansk snubbe som hämtats hit av en av ligorna här i stan. Han dömdes för två mord till vård och sedan utvisning. Han var bara på rättpsyk en väldigt kort tid tills han friskförklarades och skulle utvisas, men när han sattes på planet så erkände han plötsligt et tredje mord så utvisingen avbröts och en ny rättegång startades, nu sitter han på livstid med utvisning efter avtjänat straff. mm jag inte minns helt galet.
kommer väl bara kosta oss skattebetale ca 4-5 miljoner att ge mat och sängplats i 12 år framöver.

Först säger du att han fick livstid (obestämd tid alltså) och sedan säger du att han släpps om 12 år. Hur tänker du nu?

Fel FEl Fel!! Hoppas moderatjävlarna gör något åt skiten innan sossefanskapen kommer till makten igen.

Snart kommer folk ta med sig sina framtida offer till sverige på semester, mörda dom, softa på anstalt nåt år, sen åka hem. Härligt.

Nu pratar ni lite i nattmössan... Vi får se när Malexander-killarna släpps...

Sant men skit samma, det var inte tiden som var poängen. Men efter ca 12 år brukar dessa tidbestämmas.

Det där är ett missförstånd.
18-25 år är inte alls något snitt för livstidsdömda, den som suttit längst i fängelse i Sverige, Leif Axmyr, har suttit sedan 1982 så det ger omöjligen ett snitt på 25 år.
En annan sak du kan hålla koll på när du diskuterar med fåntrattar är att efter ett tag kommer påståenden som:

1. Kriminaliten minsckar !
(Det gör den för det första inte, för det andra så minskar viss mndre allvarlig brottslighet t.ex. egendomsbrott, och för det tredje så ökar all vålds- och sexualbrottslighet markant, upp till 40% senaste 10 åren)

2. Jete många är ju i fengelse för lifstid ,då jelper det ju inte !! Fler än nonsin sitter på lifstid.
(Ja, det ligger liksom i sakens natur att fler och fler sitter i fängelse dömda till livstid eftersom de inte släpps ut efter hand. Det är så självklart att man blir förvånad att folk kommer med så dåliga argument egentligen. Kanske kommer de då säga att fler och fler döms till livstid, även det är fel. 1993 dömdes 14st, 1999 dömdes 14st och 2006 dömdes 14st. Under samma tid har den grova brottsligheten ökat lavinartat)

En del med psykotiska sjukdomar kan under loppet av några månader stabiliseras med hjäp av mediciner (tillskott). Dessa personer kan ha varit gravt sjuka och har ofta bara svaga minnesbilder av vad de pysslat med under sjukdomsförloppet, som kan innefatta år. De blir dock oftast långtidssjukskrivna och tvungna att ta mediciner resten av livet. De kan inte dömas till fängelse av uppenbara skäl så därför är en utvisning korrekt.

Nu är nog de här rättsliga fallen mer sällsynta än sjukdomen själv.

Editering: Jag vet inget om hur det var i fallet i fråga.

Last edited:
En del med psykotiska sjukdomar kan under loppet av några månader stabiliseras med hjäp av mediciner (tillskott). Dessa personer kan ha varit gravt sjuka och har ofta bara svaga minnesbilder av vad de pysslat med under sjukdomsförloppet, som kan innefatta år. De blir dock oftast långtidssjukskrivna och tvungna att ta mediciner resten av livet. De kan inte dömas till fängelse av uppenbara skäl så därför är en utvisning korrekt.

Nu är nog de här rättsliga fallen mer sällsynta än sjukdomen själv.

Editering: Jag vet inget om hur det var i fallet i fråga.

Hela systemet haltar, eftersom:
Vi kallar fängelse för kriminalvård. Alltså bör väl de intagna vårdas, då skulle den här mannen kunna vårdas under sin strafftid. Om inte de intagna på fängelser är i vårdbehov ska vi heller inte kalla det kriminalvård. Därför finns ingen egentligt bra anledning att döma någon alls till endast vård, det är ju redan "vård" att dömas till fängelse/kriminalvård.

Dessutom är inte definitionen på vem som är sjuk eller inte sjuk statisk, jag tänker inte ge mig in i detaljer kring det för då kommer bara bonny få billiga gratispoäng och det bjuder jag inte på. :D En sak är dock säker, den som är sjuk i Sverige 2007 bedöms frisk i ett annat land. Den som bedöms frisk i Sverige 2007 bedömdes som sjuk för 20 år sedan. Det är tydligen en väldig gråzon. Min personliga uppfattning är att den som beter sig normalt och fungerar i t.ex. ett äktenskap eller på en arbetsplats eller i andra sociala sammanhang ena dagen inte borde vara sjuk nog att slippa fängelse dagen efter.

Du berör ytterligare en intressant fråga i slutet på ditt inlägg som verkligen visar vilken soppa det här är:

Dy tycker det är rätt att han utvisas, trots att han var sjuk men är frisk. Hur kan du dra den slutsatsen? Om han inte har straffansvar ska han väl inte straffas genom utvisning? Personligen tycker jag inte utvisning är ett straff men jag skulle gissa att det ibland kan uppfattas som det. Dessutom, om man döms till utvisning i samband med brott så är det nog att anse vara en del av straffet. Hur som helst så borde han väl få stanna här nu om han är frisk och inte har straffansvar? Det låter djupt odemokratiskt faktiskt att utvisa folk bara för att de var sjuka, det var ju ett jäkla ståhej om den där Nadina som var sjuk för några år sedan...

Problemet är att det är för mycket flum. :fakta

Hela systemet haltar

Kriminalvård är en term som innefattar flera olika delar där fängelsestraff är ett av dem. Säger man kriminalvård menas hela processen, inte bara fängelsestraffet. Det här gäller semantik, haka inte upp dig på ordet vård. Om man bedöms att ha varit sjuk då händelsen utspelade sig så bedöms man som ej ansvarig för sina handlingar. Är man inte ansvarig för sina handlingar har man inte begått något brott och kan inte dömas till någon strafftid att vårdas under. Att sedan vården och uppföljningen på denna kan anses bristfällig är en helt annan fråga.

Definitionen på vem som är sjuk är som du säger inte statisk och jag tänker inte heller gå in på detaljer kring detta. Men som svar på din personliga uppfattning om frisk eller sjuk tänker jag däremot ge en beskrivning på en nära vän som hade en psykos ett par år tillbaka. Min vän gick från normal i omgivningens uppfattning till fullt psykotisk på ett par dagar. Det var i stort sett som att byta kanal på TV'n. Det visade sig senare att sjukdomen var kronisk och hade funnits där hela livet, så sakta ökande att ingen märkt nåt. Tiden på "hispan" varade dock bara cirka två månader. Resultatet är medicinering resten av livet för att hålla värdena inom normala nivåer samt att det fortfarande är full sjukskrivning som gäller. Den rättsliga friskförklaringen bör uppskattningsvis ha kommit senast sex månader efter incidenten. Fängelse hade aldrig varit ett alternativ oavsett vad som kunnat hända (inget hände) under själva psykosen.

Du har rätt i frågeställningen kring mitt inlägg om utvisning, jag var lite förhastad i mitt tankesätt. Det jag baserade det på var en person som inte är en svensk medborgare och som blivit en onödig belastning för samhället, trots att jag inte visste hur det låg till i det aktuella fallet. Situationen med utvisning kan kännas som nästan annu luddigare än den om straff kontra vård. Om det enda en person har gjort var att bli sjuk och nu är fullt frisk utan efterföljder så är utvisning inte rätt. Om han däremot har andra saker som belastar, t ex något småbrott, så kan det i kombination med att personen blivit långtidssjukskriven och inte är en flykting, ge att en utvisning blir en korrekt påföljd. Det är här gråzonen ligger och var fall bör behandlas fristående. En utvisning, anser jag, bör ses som just en påföljd av det som hänt och inte en del av straffet. Dock så kan straffet dömas till lindrigare om det är klart att en utvisning blir resultatet av domen.

Det är omöjligt att göra några specifika slutsatser om just det fallet du länkade till i inledningsinlägget då vi inte har alla fakta, vilket säkert inte media heller har. Media tjänar ju dessutom knappast på att skriva om ett vanligt standardfall som ingen blir upprörd av. :)

Som slutsats kring detta kan jag lägga fram att jag tror att en stor del av problemet sitter i att vi har för liten insikt i var fall som blir presenterat för oss av media. Alla detaljer kring dessa är för komplexa för att tas upp i en liten artikel och utan dessa detaljer så får vi en snedvriden bild av vad som egentligen hänt.

Det hela kan kännas mycket flummigt då det vid en en första anblick inte har klara regler. En tröst kanske kan vara att alla system står under konstant förändring.

Han fick 8 månader för att ha bajsat och varit ful i munnen och tagit några godisar.

..och

Mannen dömd till åtta månaders fängelse för en rad brott, bland annat misshandel och ofredande.

Förutom de åtta månader han du döms till får han avtjäna två månader på ett tidigare fängelsestraff, eftersom han varit villkorligt frigiven. Mannen ska dessutom betala skadestånd, skriver Norrköpings Tidningar.

Men i sanna Aftonbajsanda så var det bara incidenten i butiken som han blev dömd för. :rolleyes:

Fel FEl Fel!! Hoppas moderatjävlarna gör något åt skiten innan sossefanskapen kommer till makten igen.

Snart kommer folk ta med sig sina framtida offer till sverige på semester, mörda dom, softa på anstalt nåt år, sen åka hem. Härligt.
Moderaterna, eller mer korrekt Alliansen, har gjort något! De har infört något som heter tvång i öppenvård och minskat antalet slutna vårdplatser för att vi ska slussa ut klienterna snabbare i samhället.

Mannen ska dessutom betala skadestånd, skriver Norrköpings Tidningar.[/I]
Fast svenska skadestånd är ju frivilliga, det är ju upp offret att driva in det själv. Vill inte den dömde betala så får offret anmäla det till kronofogden osv. Dvs är det sällan dom verkligen får några pengar. Enda gången skadestånd funkar är nog i 1%-sfären... :rolleyes:

Moderaterna, eller mer korrekt Alliansen, har gjort något! De har infört något som heter tvång i öppenvård och minskat antalet slutna vårdplatser för att vi ska slussa ut klienterna snabbare i samhället.
Och vad innebär det rent konkret? :va

Skulle ett hopplöst fall vårdats längre innan han utvisades?
Vad är fördelen med att låsa in folk längre än 12 år?

Och vad innebär det rent konkret? :va
Att färre personer ska vårdas på sluten institution, d.v.s. inlåsta, och att arbetet ska fokusera mer på att de ska vara ute i samhället och bara inställa sig för t.ex. medicinering.
Fördel är att det ger större möjligheter till långsam utslussning samt gör det något enklare att kvarhålla tvånget en längre tid. Plus att det spar pengar!
Konsekvensen blir å andra sidan också att fler rättspsykiatriska klienter, på gott och ont, kommer att vara ute i samhället. Troligen mest på gott men visst kommer det att komma rubriker om farliga galningar på stadens gator och torg när någon av dem återfaller. Det postiva är att det ger färre återfall totalt sett. Fast det skapar inte så mycket rubriker.
Så det är inte helt säkert att Moderaterna tror på den bortkastade nyckelns effektivitet...

Att färre personer ska vårdas på sluten institution, d.v.s. inlåsta, och att arbetet ska fokusera mer på att de ska vara ute i samhället och bara inställa sig för t.ex. medicinering.
Fördel är att det ger större möjligheter till långsam utslussning samt gör det något enklare att kvarhålla tvånget en längre tid. Plus att det spar pengar!
Konsekvensen blir å andra sidan också att fler rättspsykiatriska klienter, på gott och ont, kommer att vara ute i samhället. Troligen mest på gott men visst kommer det att komma rubriker om farliga galningar på stadens gator och torg när någon av dem återfaller. Det postiva är att det ger färre återfall totalt sett. Fast det skapar inte så mycket rubriker.
Så det är inte helt säkert att Moderaterna tror på den bortkastade nyckelns effektivitet...
Jag plöjer precis igenom Torpeden av Dick Sundevall, och där lägger han också fram teorier, inte hans egna dock, om att inlåsning inte nödvändigtvis minskar återfallen, snarare tvärs om. Tyvärr minns jag inte vad dom som står bakom teorin ursprungligen heter :va Svår gränsdragning dock, klart dom som begår ett brott ska straffas, men om det bara innebär att dom sjunker djupare, får fler kriminella kontakter och hatar samhället än mer så känns det som att vinsten, i långa loppet, inte blev så stor. Dvs krävs det nog en översyn av både själva fångvården, och utslussningen i samhället igen, ja :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt