Svensksåld/gråimport

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Hur kan man se/veta om en hoj är svensksåld eller en gråimport om man bortser från vilken handlare den är köpt?

Hur kan man se/veta om en hoj är svensksåld eller en gråimport om man bortser från vilken handlare den är köpt?

Hojen jag har påstods vara "svensksåld", vilket också stod i regbeviset. Ringde dock till bilregistret för att kolla hela ägarhistoriken. Det visade sig att hojen var importerad av en firma som inte var generalagenten. Alltså parallellimport. Hojen verkade bra, så jag köpte den ändå, men hade jag inte ringt hade jag fortfarande trott att den svensksåld "på riktigt".

Hojen jag har påstods vara "svensksåld", vilket också stod i regbeviset. Ringde dock till bilregistret för att kolla hela ägarhistoriken. Det visade sig att hojen var importerad av en firma som inte var generalagenten. Alltså parallellimport. Hojen verkade bra, så jag köpte den ändå, men hade jag inte ringt hade jag fortfarande trott att den svensksåld "på riktigt".

Flyt för dig, slipper du en hojj som kanske gått på saltade vägar o skit.

om det är en relativt ny hoj bruka de följa med en handbok.
är de en sidoimport bruka de följa med en tysk..
iaf dom jag sett. :va finns de ingen bok kan man börja fundera..
klart de går ju iofs o skicka efter en svensk handbok men inte alla e så seriösa. :rolleyes:

om det är en relativt ny hoj bruka de följa med en handbok.
är de en sidoimport bruka de följa med en tysk..
iaf dom jag sett. :va finns de ingen bok kan man börja fundera..
klart de går ju iofs o skicka efter en svensk handbok men inte alla e så seriösa. :rolleyes:

Jag har en såkallad "gråimport", den är beskaffad med tyska varningsklistermärken men annars så har den all litteratur på svenska.

Spelar väl ingen roll, är skicket OK har det väl ingen betydelse i vilket land den var reggad första gången?

Grejen med parallellimport som ändå ger svensksålda hojar är att fordonet ej registrerats i något annat land först, utan det har stått på något lager någonstans i väntan på att bli köpt och registrerat av en handlare.
-> En svensk firma köper och registrerar hojen, den blir svensksåld, den är ju såld till konsument/slutanvändare för första gången i Sverige.

En seriös parallellimportör tar ju inte hojar som skiljer sig från de svensksålda vad gäller specifikationer. Exempelvis kan ju en del intressanta strypningar förekomma utomlands, men då är ju inte den hojen specad som en "svensk" likadan hoj, och bör följaktligen inte tas in till Sverige som svensksåld. Konsumenten ska ju veta vad han/hon köper...

Last edited:
Om inget annat så kan det vara intressant om en situation med återkallning för åtgärdande av fabriksfel uppstår.
Såvitt jag blivit informerad skall detta åtgärdas av generalagenten men dom har bara ansvar för de maskiner de tagit in och sålt, där kan det bli bekymmer.
Anledningen skall vara att fabriken skickar utbytesdelar (om det är sådant det gäller) till det antal maskiner som sålts, sedan är det upp till generalagenten att se till at delarna hamnar på maskinerna.

Förmodligen kan en kund köpa sig åtgärderna inom landet eller lämna den för åtgärd där han köpt den men då kommer ju nya bekymmer om det är långt bort...

Om hojen säljs ny i sverige så räknar i alla fall jag den som svensksåld - på riktigt. Som någon sade, en seriös parallellimportör ser till att den inte skiljer sig från den svenska versionen, och ser också till att all svensk dokumentation följer med.

Förlåt, men jag tycker diskussionen är lite larvig. Alla (i stort sett) hojar är väl importerade. Säljs de sprillans nya så tycker jag det är fullständigt likgiltigt vem som importerat.

I praktiken har generalagenter ett slags "monopol", man måste köpa där och man måste serva där, för annars gäller inte garantier och annat säger de. Jag tycker egentligen inte om det tankesättet. Tyvärr kommer det att förbli så så länge kunderna godtar det, och fortsätter att gynna generalagenterna genom att nervärdera parallellimporten.

(nä, jag har ingen parallellimport men jag skulle inte dra mig för att köpa en)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing