Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gayvärlden är naturligtvis rättvisare.
I sann socialdemokratisk anda vinner ingen.

Ja när jag läser om lärarhögskolan är jag själaglad över att jag aldrig ska ha ansvar för några egna barn (utöver mig själv.) Apropå homo, skulle man utsläppcertifiera ett nutidsexemplar av en genomsnittlig västerlänsk sapiens från vagga till graven, så skulle nog den stackars barnfamiljen få betala utsläppsrättigheter värdiga ett kolkraftverk.

Homosexualitet är naturens sätt att skona de intelligenta och kreativa killarna från det tidskrävande föräldraskapet . :mattias


...fast sen kom jag att tänka på nåra riktigt motbjudande exemplar av sthlmshomosar. Som aftonbladet-nyhlén mfl. Så det har nog skett ngn form av inavel sedan daVinci :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja när jag läser om lärarhögskolan är jag själaglad över att jag aldrig ska ha ansvar för några egna barn (utöver mig själv.) Apropå homo, skulle man utsläppcertifiera ett nutidsexemplar av en genomsnittlig västerlänsk sapiens från vagga till graven, så skulle nog den stackars barnfamiljen få betala utsläppsrättigheter värdiga ett kolkraftverk.

Homosexualitet är naturens sätt att skona de intelligenta och kreativa killarna från det tidskrävande föräldraskapet . :mattias


...fast sen kom jag att tänka på nåra riktigt motbjudande exemplar av sthlmshomosar. Som aftonbladet-nyhlén mfl. Så det har nog skett ngn form av inavel sedan daVinci :gnissla

Ej heller jag har några (legitima) avkommor.
Man saknar det ibland.
Men sedan kommer jag att tänka på vilken motbjudande slyngel jag var.
Och hopplös fjant jag är.
Världen klarar sig nog bättre utan de generna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gayvärlden är naturligtvis rättvisare.
I sann socialdemokratisk anda vinner ingen.

Japp. och alla hamnar i skiten!

Ej heller jag har några (legitima) avkommor.
Man saknar det ibland.
Men sedan kommer jag att tänka på vilken motbjudande slyngel jag var.
Och hopplös fjant jag är.
Världen klarar sig nog bättre utan de generna.

Nja, mina barn blev rätt skapliga, trots mina gener och en uppväxt med mig.

När andra föräldrar har försökt vara föredömen har jag försökt vara ett avskräckande exempel.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Tror inte en sekund på att det är högre studietempo i skolan idag än tidigare.

Faktum är att nu när reformen kommit som innebär att man bara kan kräva 2500poäng av en elev (resten är "utökade kurser) har de kortat av vissa kurser (t.ex. företagsekonomi) från 100p till 50p (med samma innehåll som tidigare) för att kunna klämma in alla kurser som behövs på de 2500p som finns tillhanda.

Lika mycket att göra på halva tiden = mer jobb hemma.

Även om det inte är extremt mycket, så blir det en eller två timmar extra i veckan.

Men jag är ändå tacksam för gymnasieskolan. Den har fått mig att inse mina begränsningar, inte skaffa förhoppningar i onödan och att det lönar sig att ifrågasätta precis allting man inte är helt nöjd med.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Varför är jag inte förvånad...

Förklarar ju alla jävla sär skrivningar.......

Senaste igår fick jag ett mail från en kund som stavade Psykadelisk....Sykadelisk......:brinnerup
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Den där artikelserien av Zaremba bör alla läsa, den ger upphov till många huvudskakningar och en hel del ledtrådar om vad som försiggår i samhället i stort. Om nu den där lärarstudenten blir kränkt av betygssättningar, hur ska det då gå när en hop bröliga 15-åriga gossar kallar honom/henne för diverse saker i klassrummet?

Omskola officerarna från den insomnande försvarsmakten till lärare och ge dem lite politisk uppbackning så kommer det sluta lyckligt. Ja utom för Blizzard då.
 

Pips

Guest
Varför är jag inte förvånad? Den svenska grundskolan är ett skämt.

Matematik i 9:an gick väl mer eller mindre ut på:
Hitta hypotenusan i en triangel, samt räkna ut dennes längd.
Beräkna volymen i en basäng.

Tjejen gick i tyska skolan. 9.an och 10.an (4-årigt gymnasie i den skolan).
I 9.e klass räknade de med sin, cos och tangens. I 10:an började de kika på motsvarande matte D/E. :tummenupp I hennes betyg står det fysik A, i praktiken gjorde hon även fysik B. Hon klarade Nationella provet i Matte D utan att plugga något till det (VG). De kallar även lärarna för Herr / Frau XXX. :Bugar
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Det är bara att inse att invandringen ligger bakom en stor del av denna försämring. Jämför skolor i invandrartäta områden mot övriga så ser man snart var medelsänkarna är. Vidare så krävs det inte så många stökiga/underutbildade elever för att det rejält ska drabba hela klassen.

Frågan är då om vår utbildning verkligen gynnas av integration eller om man ska bunta ihop invandrarna i egna skolor. Fördelarna vore många. På studentens misslyckade dag kan McDonalds stå utanför och rekrytera och tänk bara på vilken effekt det skulle ha att hota lågpresterande WT med en omplacering till invandrarskolan!
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Vidare så krävs det inte så många stökiga/underutbildade elever för att det rejält ska drabba hela klassen.

Där har du faktiskt en punkt. Varför inte segregera mera (inte mot ursprung utan kompetens)? På glada 80-talet när jag läste grundskolan (årskurs 7-9) hade varje elev möjligheten att inom matte & engelska välja "Allmän" eller "Särskild" inriktning, där "Särskild" var betydligt mer avancerad. Grupperna läste ej tillsammans, utan hade egna lärare och lektionssal, vilket gjorde att undervisningen kunde fokusera avsevärt bättre på individens behov utifrån dess baskunskap. Win-win lixom... :)

Nu har jag iof ingen aning om hur dagens grundskola ser ut, så man kanske slår in en öppen dörr här... :va

Disciplin är det som krävs:mad:

Tammefaan :mad: Men det är faan föräldrarnas ansvar om du frågar mig.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Frågan är då om vår utbildning verkligen gynnas av integration eller om man ska bunta ihop invandrarna i egna skolor.

Nej, det fungerar nog inte. Grundskolan jag själv gick har idag 70% invandrare och man planerar att lägga ner den då det inte fungerar. Officiellt är det p.g.a. att det finns för mycket skolor men pratar man med de som jobbar där är det p.g.a. att det inte går att bedriva skolverkasmhet där. Skolan blir dessutom vandaliserad i princip varje vecka. Tror det kostar mer än det smakar m.a.o.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.355752
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu har jag iof ingen aning om hur dagens grundskola ser ut, så man kanske slår in en öppen dörr här... :va

Dagens grundskola kan du studera på ngn gymnasieskola nära dig. Jag får väl komma ut och erkänna att jag har ett förflutet som gymnasieadjunkt. Jag tröttnade och lämnade den världen för exakt tio år sedan. Det skänkte mig stor glädje då jag under en hojtur noterade att de rivit skolan och byggt bostäder istället.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
ja fesstår präsis hur du tjäner.. ja har ret bra kåll ja me :fakta
så ja måste facktist retta dig på en pugnt: somalier hettere!!1 :7peta

/ven av åning
:rofl Tack!

Ett stort dilemma är även de personer som utbildar sig till lärare idag & "svårighetsgraden" på utbildningen. Det är MÅNGA som går lärarutbildningen för det är vad de klarar av på högskolenivå, som samtidigt ger en "titel".

Jag har flertalet personer i (yttre) bekantskapskretsen som är lärare. INGEN av dom ska någonsin få undervisa mina framtida barn. NO WAY IN HELL! Har redan nu funderat på att hemskola dom... :gnissla

De saknar all slags allmänbildning (vilket jag personligen tycker att man bör ha lite av.) och kolla in matematiken de läser på högs... Den är i klass med matte A. (tex. så är den enklaste av ingenjörskurser i matte som överöverkurs för lärarstudenterna)

Och tydligen (bevisligen bland de jag vet om) behöver man inte heller behärska svenska språket mer än genomsnittet heller.
Görs det inget åt utbildningen inom en snar framtid så kommer framtiden se än mörkare ut för Svergie än vad den redan gör... :brinnerup

(ja,jag har generaliserat mkt men faktum kvarstår, lärarlinjen är allt för slapp/enkel som det är nu...)
Visst är det så.
Jag har läst vissa kurser tillsammans med lärarstudenter och resultaten för olika program redovisas separat. Andelen som klarade examinationen på första försöket var, sist jag kollade, ca 30% på Lärarprogrammet, 60% för dem som läser enstaka kurser och 90% för oss andra kommunister. Givetvis var det inte 100% som skrev första gången, men det presenterar ändå en (nid)bild av hur det är ställt med lärarstudenterna.
Min personliga favorit är ändå lärarstudentcheyen som undrade om hon _verkligen_ behövde läsa kurslitteraturen - "Vi får ju ändå ta med den på tentan?".
Det fick vi inte :brynad
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Min personliga favorit är ändå lärarstudentcheyen som undrade om hon _verkligen_ behövde läsa kurslitteraturen - "Vi får ju ändå ta med den på tentan?".
Det fick vi inte :brynad

Skojar du? Jag undrar om jag inte hade henne som elev på gymnasiet eller Komvux, eller både och. :va
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Skojar du? Jag undrar om jag inte hade henne som elev på gymnasiet eller Komvux, eller både och. :va
Fet, ful, röda (!) blend och 1l latte-extra-socker på 10 min?
Det säger inte så mycket. De är alla likadana. Skit dras till skit.

Jag har haft två BRA högstadie/gymnasielärare. I den mening att de var pedagogiska, kunniga och motiverade mig till studier. Ingen av dessa var utbildade lärare.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top