Svenska sjukvården *Fy fan*

Tofast4Hjo skrev:
Det är en fruktansvärt komplex organisation där man bara är expert på just det man arbetar med, inklusive läkare!!.

Jag tror att det är detta som ligger bakom många sjukdagar även inom privata sektorn, det är inget kul att bara vara en kugge. :gnissla

Tofast4Hjo skrev:
Enligt min åsikt är sjukvården bra när du väl "ligger inne", men det är allt runt om kring som är komplext.

Där finns det också delade meningar. Jag tror att det saknas motivation och vanlig arbetssamhet och det är för mycket stress pga av alla neddragningar. Farsan drog på sig legionella för två månader sen och blev först hemskickad från akuten med 250 i sänka (max'ad mätare) med vanlig antibiotika. Tre dagar senare blev det ambulans direkt in på smittskyddet pga insisterande och protesterande lokal hälsocentral. Jag och min bror fick då träffa läkaren på infektionskliniken och vi diskuterade farsans tillstånd (39.5 i 7 dagar) och vi undrade om det kunde vara Pontiacsjukan eller Legionella eftersom brorsan (f.ö. rörmokare som sanerat pissiga varmvattenledningar pga legionella) kände igen symptomen från tidigare fall. Läkaren sa att prover skulle tas. Efter ytterligare en vecka med 39.5 börjar läkarna med (den dyrbara) legionellaantibiotikan - och farsan blir bättre (nu efter 2 månader, fortfarande inte 100). Sen när den lokala tidningen ringer smittskyddet och frågar runt visar det sig att man aldrig tagit några bakteriodlingar. Bra jobbat Helge!

Smittkällan är spårad. En fontän i cafeterian på ett behandlingshem/bad (Södertull Gävle) för reumatiker och andra med ledproblem var fullsmockad med Legionellabakterier. Där satt folk och andades in infekterade vattendroppar medans de fikade i godan ro. Farsan går på behandling där.

Inget fel ????

kortstubina skrev:
Det är inte något fel på svensk sjukvård!
Däremot politiker som beslutar om vad kostnaderna i sjukvården får ligga.

Visst tusan är det fel.
Med risk att starta en ny, vänstern mot "de självständigt tänkande" debatt, vi har den sjukvård en majoritet har valt.
Sjukvården (den offentliga) är ju otroligt illa organiserad med mängder med små egna "riken" på sjukhusen. Allt styrt av en överflödig penningslukande organisation kallad Landsting.
Är något som styrs av politiker någonsin effektivt organiserat eller är det bara ett enormt försörjningssystem? Man undrar.
För ett antal år sedan hade jag att välja på offentlig vård (6-12 mån väntetid med sjukskrivning) eller privat. Fixad in på vård (privat-) på en vecka av min arbetsgivare!!! Ledig 2dgr sen på jobbet. :D
Våra (s)tyrande hatar maniskt privat vård då finns ju risken att folk jämför det politikerstyrda systemet med ett privat effektivare..
Just nu uppskattar jag att PösPersson fär vänta ett halvår på operation. Det är bra när "storpotäterna" får ta konsekvenserna av det de skapat...
*
Det i Aftonpravda nämnda fallet är ju tragiskt, det har ju skett "misstag" inte bara en gång utan flera ggr...

Last edited:
Mingves skrev:
Tycker det är fel, man skall få vård inom 1h. Vården suger verkligen, hörde att läkarna hade bra många fler patienter för 20 år sedan då de hade sekreterare. Idag så skall de göra en massa annat blaj som inte behöver göras av en läkare. Skriva journal kan ju en sekreterare göra!!!

Det är väl inte så konstigt att akutvårdens väntetider är långa. De har 100 sjuksköterskor på plats men bara en läkare. Det är lite konstig fördelning.
För övrigt har jag inget att klaga på trots att jag satt sex timmar och väntade med tjejen i tisdas.

när vi hade SH-Pub i sthlm i februari hade min polare Torbjörator fått en rejäl svullnad på sin fotled.. Johanjulgran åkte med han till SöS kl 22:00 och jag kom dit senare när partyt börjar tina. De satt på SöS akutavdelning i 10 TIMMAR(!!!!!!) för att få foten kollad då den var dubbelt så stor som den friska.. man undrar lite då att de inte kan fixa lite bättre väntetider.
Och dessutom så kom det inte en kille med något näsben eller va det nu var för nåt och fick vänta X antal timmar han me!.usch

Kahobe skrev:
Visst tusan är det fel.
Med risk att starta en ny, vänstern mot "de självständigt tänkande" debatt, vi har den sjukvård en majoritet har valt.
Sjukvården (den offentliga) är ju otroligt illa organiserad med mängder med små egna "riken" på sjukhusen. Allt styrt av en överflödig penningslukande organisation kallad Landsting.

Håller med om att organisationen är jävligt illa styrd av de som bestämmer, men jag förstår inte vad du menar med små egna "riken" på sjukhuset??

Kahobe skrev:
Just nu uppskattar jag att PösPersson fär vänta ett halvår på operation. Det är bra när "storpotäterna" får ta konsekvenserna av det de skapat...

Rätta mig om jag har fel men har inte riksdagspolitikerna rätt att gå före i kön??
(kommer inte ihåg var jag läste det, troligen Aftonbladet eller Expressen för flera år sedan..)

Waiden skrev:
Så därför kan man rättfärdiga att den här killen var hos läkare i över 2.5 år för att få hjälp med sina smärtor och nu troligtvis kommer dö pga deras slarv och ignoritet?
Jag skyller inte allt på läkarna, största skulden bär våra kära folkvalda politiker eftersom att de tycker att det ska sparas så mkt på sjukvården hela tiden. Pga det så hinner läkarna inte alltid ta sig den tid som behövs på vissa patienter.

Att så många läkare under så lång tid inte kan hitta hans sjukdom är fan VÄRDELÖST!! Allt som behövdes var en enkel röntgen och de såg direkt vad som var fel.

Nej men jag har svårt att tro att det är flera läkare han har gått till, han har väll gått till sin husläkaren för den läkaren han har gått till verkar ju inte vara frisk i huvet, jag tyckte detsamma som dig att dem borde göra något åt det inom 2,5år och en normal person hade tagit itu med det eller blivit trött på hans "tjat" och hjälpt honom till sist.

Men den rubriken du skriver så drar du ALLA över en kant så är det bara "svenska sjukvården *fyfan*" du menar inget "singular" utan det är "plural"(!)

Last edited:
När min blindtarm hade gått så åkte jag in på fredagen till sjukhuset och kollade upp det...
Fick åka hem direkt, de sa att jag skulle vänta lite.
I deras journal skrev dem "troligen brusten blindtarm"...
Fick sen åka in akut på söndagsmorgonen och väl inne så tar det halva dagen innan äns läkarena konstaterar att det var en brusten blindtarm...sen vänta ytterligare resten av dagen tills det blev operation.
Liksom..."troligen brusten blindtarm" varför inte kolla upp direkt? :va

Angående artikeln i aftonbladet tycker jag det är tragiskt.

Tofast4Hjo skrev:
Fakta: En "vanlig" sekreterare kan INTE arbeta som läkarsekreterare då vi skriver diagnoser på latin.
Det är en stor skillnad på t ex "ilium" och ileum", att ha en fibulafraktur eller att ha en tibiafraktur.

bäh. det är ju hur lätt som helst att se skillnad på fibula och tibia.

:)

Ghost skrev:
Rätta mig om jag har fel men har inte riksdagspolitikerna rätt att gå före i kön??
(kommer inte ihåg var jag läste det, troligen Aftonbladet eller Expressen för flera år sedan..)

Låter konstigt, har för mig att de har ett eget sjukvårdsavtal med privata Sophiahemmet, http://www.sophiahemmet.se/, om snabb vård???
Eller mera sannolikt, Lars Engqvist och övriga vänstern hatar ju mer än allt annat privat sjukvård så jag misstänker att Persson inte FÅR ta gräddfilen till snabb vård! Hellre en halvinvalid till statsminister än att tumma på ideologin, lite av "kartan och verkligheten" över det hela.

"Håller med om att organisationen är jävligt illa styrd av de som bestämmer, men jag förstår inte vad du menar med små egna "riken" på sjukhuset??"

Tyvärr så har det lokala läkeriet stort inflytande över hur vård skall bedrivas dvs precis som på alla andra dysfunktionellla arbetsplatser finns det plats för "imperiebyggare" av alla slag med grov suboptimering som resultat...

Endast för sjukvårdsintres(s)erade..

Nu har jag hittat de uppgifter jag ville ha:

1975 fanns det 8500 läkare i Sverige som vardera i genomsnitt behandlade 9 patienter om dagen. Idag finns det 24 000 läkare som vardera behandlar 4 patienter om dagen...:confused:
Sedan 1975 har antalet platser på sjukhusen minskat med 80%! Antalet sjukhusbesök har minskat med 25%...:confused:
Samtidigt har antalet anställda läkare, sjuksköterskor, undersköterskor nästan tredubblats..
Svensk läkare tar emot 900 pat/år, en dansk 2069.
Mellan 50 och 80% av svenska läkares arb tid upptas av administration...:confused:

Så, de som klotar kan trösta sig med att det finns läkare och personal, men om de har tid att ta hand om dig är mera tveksamt..så ör försiktigt!

Lite :felämne men kunde inte låta bli..det finns ju folk här på SH som älskar att betala för detta system..

Ghost skrev:

Läs – och gärna något annat än kvällstidningarna. I DN igår stod det om Göran Persson och att han står i kö för att få sin höft opererad. Politiker kan som vem som helst betala för en privat sjukvårdsförsäkring men det torde vara karriärmässigt självmord om man inte är moderat.

Mingves skrev:
Nej hon har haft huvudvärk i 1 månad och det var värre än vanligt den kvällen. Dock verkade det lönlöst att sitta kvar, de ville inte hjälpa henne. Huvudvärkstabletter funkade inte. Tror det var stressrelaterat så hon hade behövt något muskelavslappnade...finns inte receptfritt.

Be henne knaprar Zoloft så blir det nog bra.

Nyteknik skrev:
Läs – och gärna något annat än kvällstidningarna. I DN igår stod det om Göran Persson och att han står i kö för att få sin höft opererad. Politiker kan som vem som helst betala för en privat sjukvårdsförsäkring men det torde vara karriärmässigt självmord om man inte är moderat.

Läser inte kvällstidningar i vanliga fall, skulle vara att jag är extremt uttråkad någon dag så kanske...
Det är som sagt länge sedan jag läste det, där av frågan. :)

I fallet Göran så skulle det precis som du säger vara politiskt självmord för honom att gå före i kön (om han fick) eller betala för att få snabbare vård.
Det är nästan så att jag tycker synd om människor som har målat in sig i ett sådant hörn, men bara nästan... :tungan

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC