Svenska sjukvården *Fy fan*

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,480709,00.html

Man kan ju börja undra ibland alltså...
Hur kan man missa nåt sånt stort så länge??
Ligger såkert nåt i att det ska spraras så förbannat på sjukvården att läkarna hellre skriver ut smärtstillande istället för att verkligen undersöka patientens problem.

Är glad så länge man slipper bli beroende av dem.
Hoppas man aldrig blir så sjuk!

Tycker verkligen synd om hans grabb, som troligen inte kommer få ha kvar sin pappa så länge som han ska ha :(

//Micke

Det är trist det som hänt men läkarna är ändå bara människor... Alla kan göra fel.

Svenska vården suger pung!!!
Trist att säga men så är det:(
Jag tröttnade och tecknade privat vårdförsäkring, billigt och man slipper bollas. Tror fler kommer göra det, synd då man betalar skatt som skall fixa detta....

Var med tjejen på akuten häromdagen, efetr 4h gick vi hem. Då var det fortfarande 7st för trots att ingen var kvar som kommit före oss....jag var skapligt sur.

///M

Waiden skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,480709,00.html

Man kan ju börja undra ibland alltså...
Hur kan man missa nåt sånt stort så länge??
Ligger såkert nåt i att det ska spraras så förbannat på sjukvården att läkarna hellre skriver ut smärtstillande istället för att verkligen undersöka patientens problem.

Är glad så länge man slipper bli beroende av dem.
Hoppas man aldrig blir så sjuk!

Tycker verkligen synd om hans grabb, som troligen inte kommer få ha kvar sin pappa så länge som han ska ha :(

//Micke

Jag tycker det är oerhört tragiskt, en katastrof för familjen. Men med tanke på att det är en lång rad läkare som feldiagnostiserat så lär det ju inte varit helt enkelt.... Vi mäniskor är ju aningen mer komplexa än en hoj...

korvgubbe skrev:
Jag tycker det är oerhört tragiskt, en katastrof för familjen. Men med tanke på att det är en lång rad läkare som feldiagnostiserat så lär det ju inte varit helt enkelt.... Vi mäniskor är ju aningen mer komplexa än en hoj...
Det som jag tycker är värst är att han inte fick komma på behandling omgående.

///M

Okej att man kan göra fel en och två gånger. Men med återkommande smärtor!!!
Någon/några har inte gjort sitt jobb :mad:
Jag vet inte vad jag hade gjort i hans ställe, men ilskan hade troligtvis varit enorm.. :fatta! :(

Mingves skrev:
Svenska vården suger pung!!!
Trist att säga men så är det:(
Jag tröttnade och tecknade privat vårdförsäkring, billigt och man slipper bollas. Tror fler kommer göra det, synd då man betalar skatt som skall fixa detta....

Var med tjejen på akuten häromdagen, efetr 4h gick vi hem. Då var det fortfarande 7st för trots att ingen var kvar som kommit före oss....jag var skapligt sur.

///M
När det gäller akuten så måste de prioritera bland fallen. De allvarligaste måste få företräde. Jag vet inte vad din flickvän hade för problem men det kan inte ha varit såå allvarligt om det var okej att bara gå hem...

Mingves skrev:
Det som jag tycker är värst är att han inte fick komma på behandling omgående.

///M

Håller med. Fel har helt klart begåtts... Menade bara att jag tycker läkare har en grymt svår uppgift. Det är iofs ingen ursäkt för att det blivit så mycket fel i det här fallet.

Man får bara betala in 10% av inkomsten till dem...
skulle nog vara mycket bättre och effektivare med privata lösningar.Landstinget kan ju göra hur fan de vill nu..

Vee-twn skrev:
När det gäller akuten så måste de prioritera bland fallen. De allvarligaste måste få företräde. Jag vet inte vad din flickvän hade för problem men det kan inte ha varit såå allvarligt om det var okej att bara gå hem...
Nej hon har haft huvudvärk i 1 månad och det var värre än vanligt den kvällen. Dock verkade det lönlöst att sitta kvar, de ville inte hjälpa henne. Huvudvärkstabletter funkade inte. Tror det var stressrelaterat så hon hade behövt något muskelavslappnade...finns inte receptfritt.

Vee-twn skrev:
Det är trist det som hänt men läkarna är ändå bara människor... Alla kan göra fel.
Alla kan göra fel men om man efter upprepade försök inte kan hitta vad som är fel då är det dags att svälja prestigen.
Lite ödmjukhet från läkarnas sida & remitera patienten vidare när han inte kunde hitta orsaken till smärtan hos patienten hade inte skadat.
Tyvärr prioriterade dom inte patienten den här gången, heller... :fatta!

:(

som Vee-twn säger; alla kan göra fel, det är bara människor.. det är inga maskiner som jobbar där som inte kan göra något fel alls, men jag håller med er det är dåligt av den doktorn att han inte gör något åt saken, men för det så behöver man inte dra alla över en gräns som ni brukar säga när folk kritiserar invandrare.
När min morsa fick hjärtinfarkt så var ambulansen här snabbt och när vi kom ner till Lunds sjukhus så var det säkerligen 2 högre doktorer och säkert 3 sjukskötorskor, det känns tryggande och komma in och se det.

Så jag tycker inte alls illa om vården, tex någon la upp en länk här när det var en man som dem satte armen på benet för att nerverna skulle överleva, det tycker jag är grymt bra gjort. men ni är jäkligt duktiga på att hänga DIREKT när dem gör misstag.

Mingves skrev:

///M

4h är ingenting som man får sitta på akuten, folk har suttit 10+ timmar för att dem har brutit armen eller ben.

Det är inte något fel på svensk sjukvård!
Däremot politiker som beslutar om vad kostnaderna i sjukvården får ligga.

Quaya skrev:
som Vee-twn säger; alla kan göra fel, det är bara människor.. det är inga maskiner som jobbar där som inte kan göra något fel alls, men jag håller med er det är dåligt av den doktorn att han inte gör något åt saken, men för det så behöver man inte dra alla över en gräns som ni brukar säga när folk kritiserar invandrare.
När min morsa fick hjärtinfarkt så var ambulansen här snabbt och när vi kom ner till Lunds sjukhus så var det säkerligen 2 högre doktorer och säkert 3 sjukskötorskor, det känns tryggande och komma in och se det.

Så jag tycker inte alls illa om vården, tex någon la upp en länk här när det var en man som dem satte armen på benet för att nerverna skulle överleva, det tycker jag är grymt bra gjort. men ni är jäkligt duktiga på att hänga DIREKT när dem gör misstag.

Så därför kan man rättfärdiga att den här killen var hos läkare i över 2.5 år för att få hjälp med sina smärtor och nu troligtvis kommer dö pga deras slarv och ignoritet?
Jag skyller inte allt på läkarna, största skulden bär våra kära folkvalda politiker eftersom att de tycker att det ska sparas så mkt på sjukvården hela tiden. Pga det så hinner läkarna inte alltid ta sig den tid som behövs på vissa patienter.

Att så många läkare under så lång tid inte kan hitta hans sjukdom är fan VÄRDELÖST!! Allt som behövdes var en enkel röntgen och de såg direkt vad som var fel.

Quaya skrev:
4h är ingenting som man får sitta på akuten, folk har suttit 10+ timmar för att dem har brutit armen eller ben.
Tycker det är fel, man skall få vård inom 1h. Vården suger verkligen, hörde att läkarna hade bra många fler patienter för 20 år sedan då de hade sekreterare. Idag så skall de göra en massa annat blaj som inte behöver göras av en läkare. Skriva journal kan ju en sekreterare göra!!!

kortstubina skrev:
Det är inte något fel på svensk sjukvård!
Däremot politiker som beslutar om vad kostnaderna i sjukvården får ligga.

Det ligger mycket i det.

Politiker pratar gärna om att sjukhus eller landsting går med si eller så mycket i förlust, vilket förstås är helt abstrakta konstruktioner. Sjukvård är ingen vinstgivande företeelse, det är tvärtom bland de saker som enbart måste få lov att kosta utan att generera mätbar vinst eller utdelning i kronor eller euro. Sjukvård är per definition en förlustaffär mätt i kronor. Den "förlust" som politiker menar, är i själva verket överskridna budgetar. Budgetar som från början varit för små för att tillåta det faktiska behovet av sjukvård.

(Och innan någon hinner före; nej, inte heller sjukvård i privat regi är eller kan vara vistgivande. Visst, själva sjukhuset eller stiftelsen kan gå med vinst men *sjukvården* som sådan är en förlust hur man än vänder och vrider på det. Någonstans måste pengarna komma ifrån, utan att det förväntas någon utdelning på vinst.)

Du är hjärtligt välkommen på ett studiebesök.

Man skall komma ihåg att sjukvården är mycket svår att förstå sig på om man själv inte arbetar inom den. På 80-talet avskedades alla läkarsekreterare och nu skriker sjukvården efter oss!. Min mamma gick själv bort i cancer när jag var 13 år så visst har jag varit både arg och ledsen men framförallt besviken. Vi var på akuten med henne sex gånger utan resultat, det visade sig vara akut leukemi och hon gick bort ett halv år senare.

Enligt min åsikt är sjukvården bra när du väl "ligger inne", men det är allt runt om kring som är komplext.
Jag arbetar som läkarsekreterare på radiologin på SU/Sahlgrenska och skriver röntgenutlåtanden. Ringer man som patient till mig kan jag inte hjälpa till med tidsbokning, väntelistor och man blir därför vidarekopplad.
Det är en fruktansvärt komplex organisation där man bara är expert på just det man arbetar med, inklusive läkare!!.

Fakta: En "vanlig" sekreterare kan INTE arbeta som läkarsekreterare då vi skriver diagnoser på latin.
Det är en stor skillnad på t ex "ilium" och ileum", att ha en fibulafraktur eller att ha en tibiafraktur.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC