Svenska sjukhus saknar blod

Får inte lämna ännu :(
Var iväg för en och en halv månad sedan så det är ett tag kvar till nästa gång, men ni som får lämna ta och pallra er iväg. :whip ;)

Var och testade så jag får lämna blod för 5-6 veckor sen och inte fått nåt svar om jag får eller inte får lämna.

Har försökt lämna blod.
De körde en kampanj på dumburken för några år sen. Jag ringde det telnummer som stod på tv:n. Hamnade hos en telsvar, talade in mitt namn och adress enligt anvinsingen. Ett halvår (!) senare kom en inbjudan att komma för test. OSB Ett halvår tog det alltså, jag hade ju räknat med att få komma inom en eller några veckor. Varför passar de inte på att ta emot nya givare när de nya är "hotta"??
Nåväl jag åker till "plåsterkåken" för att lämna blodprov, de har stängt på blodgivaravdelningen den tid som jag fick!
Får ny tid, lämnar blodprov och åker hem. Är (var!) tydligen frisk eftersom jag efter några veckor fick en tid. Åker dit, åter stängt, tröttnade.
Jag ville verkligen bidra genom att lämna blod (jag eller nån annan kanske behöver blod en vacker dag) men gavs alltså inte tillfälle därför att blodgivarcentralen (heter det så?) inte fungerade administrativt.
Jag begär ju alltså inte mer än att systemet ska fungera när jag är beredd att offra dyrbar arbetstid för "det goda". Var inte ens intresserad av den där pengen man skulle få för varje åderlåtning, tyckte den kunde gå till bättre behövande istället. Men tycker faktiskt att de borde ta hand om de som är intresserade lite bättre, de tröttnar ju annars, inte konstigt att vi har brist på blodgivare. Att man dessutom bränner dyra stålars på tv-annonsering utan att snabbt ta hand om gensvaret är rent ut sagt inkompetent. Och beklagligt eftersom inkompetensen kan kosta människoliv.
"Tappställena" kanske fungerar olika bra på olika orter. Önskar att jag hade stått ut med trasslet.
Till er som är blodgivare, med eller utan ovanstående trassel:
Bra, ni är värda all heder.
Robban.

Tänkte också lämna, en vacker dag kanske man står där själv o behöver blod. Håller med Robban_c om att det inte är enkelt att "få till" det där med att lämna blod dock. Hade det mesta klart, men kör fast på sista detaljen - jag är inte tillräckligt stor :rolleyes: , tydligen finns det en nedre viktgräns, eftersom de tar en viss mängd blod oavsett vem som kommer. Detta har ingen nämnt under de kontroller och telefonsamtal man gjort innan.
Om det nu är sån brist, varför inte vara lite mer flexibla då? :confused:

Gav igår. Tips Huddinge sjh har uselt fika. Jag tycker personligen att Kungstappen har det bästa fikat.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back