Svenska politiker, ett skämt?

Vad är bäst för sverige?

• Antal röstningar
    0

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
Efter att ha pratat med en del vänner lite om valet osv så känns det ganska splittrat i hur man kommer rösta. Det är just anledningen till denna tråd, ville kolla lite hur ni på SH tänker och ser på saken.
Min största fasa skulle vara att vi fick en borglig regering, men vad tycker ni? Alla som arbetar och har det bra nu kan ju också bli sjuka eller skada sig.
Jag tycker heller inte våran nuvarande regering sköter sitt jobb.
Bespara alla från inlägg som tex ( skiter i politik osv)

Det är ingen slump att himlen är blå... inte heller att magsårspatienter skiter rött

Jag hoppas att svenska folket kan ta sitt förnuft till fånga denna gång istället för att "göra som vanligt för det känns tryggt"

Vad skulle bli bättre?

Santo skrev:
Det är ingen slump att himlen är blå... inte heller att magsårspatienter skiter rött

Jag hoppas att svenska folket kan ta sitt förnuft till fånga denna gång istället för att "göra som vanligt för det känns tryggt"
-----------

tja!
Vad skulle bli bättre med en borgerlig regering?
Är det bara för att den nuvarande inte levererar? För de man pratat med tycker de borgerliga ska få chansen eftersom rött har underpresterat.

Bjork skrev:
Alla som arbetar och har det bra nu kan ju också bli sjuka eller skada sig.

Just det där argumentet är ju ganska märkligt eftersom man redan idag får drastiskt försämrad ekonomi vid både arbetslöshet eller sjukdom, något som sossarna står bakom. Jag tycker det är konstigt att de gjort det till en sådan (låtsas)principfråga, de står ju bakom principen själva, bara det att man inte är överens om de exakta nivåerna.

Bjork skrev:
-----------

tja!
Är det bara för att den nuvarande inte levererar? För de man pratat med tycker de borgerliga ska få chansen eftersom rött har underpresterat.

De borgerliga ska få chansen bara för att rött för en förlegad politik.

Bjork skrev:
-----------

tja!

Det går ju att diskutera mycket kring detta... ja jag tycker dels att de inte levererar dels att det inte spelar någon roll då det de "ska" leverera är socialdemokratisk politik som krockar med mina ambitioner (och företagande i allmänhet) och frukten av dessa.

Markus skrev:
Just det där argumentet är ju ganska märkligt eftersom man redan idag får drastiskt försämrad ekonomi vid både arbetslöshet eller sjukdom, något som sossarna står bakom. Jag tycker det är konstigt att de gjort det till en sådan (låtsas)principfråga, de står ju bakom principen själva, bara det att man inte är överens om de exakta nivåerna.
---

men så dåligt är ju inte akassa? eller? du klarar dej på den akassa som finns idag om du inte lever för mer pengar än vad du har, har du inget jobb då kan man ju inte ha bil, mc,lån osv. trodde det var glasklart. Akassa är ju något som utnyttjas något fruktansvärt oxå, ju mer svenska folket vill gå hemma och få pengar från akassa så kommer nivåerna för ersättning alltid diskuteras för att få ut de på jobb inte sant?
folk som inte vill jobba ska heller inte ha någon ersättning. tror att kontrollen bör skärpas där.

Bjork skrev:
---

men så dåligt är ju inte akassa? eller? du klarar dej på den akassa som finns idag om du inte lever för mer pengar än vad du har, har du inget jobb då kan man ju inte ha bil, mc,lån osv. trodde det var glasklart.

Ja, a-kassan är väldigt hög idag. Jag håller helt med dig.
Det jag menar är att Fettot står och mässar: "..ni, ja alltså...ni borgare, ni vill försämra för de arbetslösa..." typ som om det idag inte var en försämring redan att vara arbetslös.

Bjork skrev:
Akassa är ju något som utnyttjas något fruktansvärt oxå, ju mer svenska folket vill gå hemma och få pengar från akassa så kommer nivåerna för ersättning alltid diskuteras för att få ut de på jobb inte sant?
folk som inte vill jobba ska heller inte ha någon ersättning. tror att kontrollen bör skärpas där

Du bör rösta borgerligt, du ser problem som nuvarande regering ignorerar.

Bjork skrev:
Min största fasa skulle vara att vi fick en borglig regering, men vad tycker ni? Alla som arbetar och har det bra nu kan ju också bli sjuka eller skada sig.

Du menar alltså att socialdemokratin är de sjukas vän?!?

För närvarande bedriver Försäkringskassan en hetsjakt utan like på sjuka och skadade människor i Sverige. Skälet? Regeringen har beslutat att sjuktalen skall ned. Försäkringskassans tjänstemän beter sig som hjärntvättade robotar, helt avprogrammerade på allt vad humanism och medmänsklighet heter.
I debatten framställs det så att det endast är människor som är arbetsföra som nekas socialförsäkringsförmåner. Vi som dagligen arbetar med skadade människor vet bättre!

Ett exempel är whiplashskadade. Försäkringskassan har bestämt sig för att sådana skador alltid läker ut inom tre månader. Detta har nämligen en läkare kassan anlitar påstått, och hans ord är numera lag för samtliga av Försäkringskassan anlitade läkare i landet. Det är definitivt inte en uppfattning som utgör vetenskap och beprövad erfarenhet. Förvaltningsdomstolarna går på knäna på grund av alla överklaganden från människor som blivit rånande på sin rättmätiga sjukpenning eller framför allt arbetsskadelivränta.

Allt detta på grund av att Göran Persson bestämt sig för att sjuktalen skall ned. Inget ont i den målsättningen i och för sig men metoden för att nå målet är under all kritik, i synnerhet som sossarna gärna framhåller att borgarna är de som sparkar på sjuka människor. Persson slår sig för bröstet och påstår att svenska folket blir allt friskare. Sanningen är att en stor del av svenska folket inte alls blivit friskare, utan bara blivit berövade sin möjlighet till försörjning. Av socialdemokraterna.

Nu väntar jag bara på kommentaren att hade borgarna regerat hade det varit än värre. :död

Ankan skrev:

För närvarande bedriver Försäkringskassan en hetsjakt utan like på sjuka och skadade människor i Sverige. Skälet? Regeringen har beslutat att sjuktalen skall ned. Försäkringskassans tjänstemän beter sig som hjärntvättade robotar, helt avprogrammerade på allt vad humanism och medmänsklighet heter.
I debatten framställs det så att det endast är människor som är arbetsföra som nekas socialförsäkringsförmåner. Vi som dagligen arbetar med skadade människor vet bättre!
Du får väl ändå skilja på konsekvens och ambition. Avsikten är knappast att jävlas med sjuka människor. Regeringen har ingen rätt att detaljstyra försäkringskassans verksamhet, och i direktiven står det helt säkert inte att man skall ta försörjningen från sjuka människor.

jag vet vad du pratar om....

jag vet vad du pratar om, men om du läser så är ju inte jag nöjd med sossarnas sätt att leda sverige heller, men jag vet inte om borgerligt blir bättre. Där står jag och funderar,därav denna tråd. min farsa har jobbat sen han var 14 år gammal i sverige,(som smed=tungt arbete) han är idag sjukskriven (3år)och för en vecka sedan sa läkaren på FK att han kunnde börja jobba,fast landstingets läkare skrivit flera intyg på att han ska förtidspensioneras pga förslitningsskador av arbete.
Att då sparka undan fötterna på de som är äldre på ett sånt sett är inte rimligt agerande tycker jag. dom som fuskar deremot typ, skyller på wiplash skador och kan vara i stallet hela dagarna borde inte få ett öre... då är det bara börja jobba igen tycker jag.

Bingo skrev:
Du får väl ändå skilja på konsekvens och ambition. Avsikten är knappast att jävlas med sjuka människor. Regeringen har ingen rätt att detaljstyra försäkringskassans verksamhet, och i direktiven står det helt säkert inte att man skall ta försörjningen från sjuka människor.

Som jag skrev så har jag inget emot målet/ambitionen att få ned sjuktalen. I regleringsbrevet till FK står, såvitt jag förstått det, att kassan skall spara X antal miljarder på socialförsäkringsförmåner som nu utgår till arbetsoförmögna. Om staten då inte i samband med besparingskraven möjliggör för FK att satsa på rehabilitering etc, så är det åtminstone min uppfattning att regeringen har ett ansvar för att många sjuka människor hamnar i akut ekonomisk nöd. Men du har förmodligen rätt i att det inte finns något skriftligt från regeringen på att man skall ta försörjningen från sjuka människor.
De problem som besparingsbetingen förorsakar för många människor är numera väl kända. Ändå så fortsätter stolleproven.
Det råder väl närmast konsensus bland politiker på riksplanet att vi inte har råd att lägga ut X antal miljarder per år till arbetsoförmögna. Ett ärligare sätt att hantera frågan på hade, enligt min mening, varit att regeringen medgav att vi inte har råd med ett så generöst socialt skyddsnät som vi på papperet har idag. Det hade varit ärligare att helt enkelt avskaffa arbetsskadelagstiftningen om staten inte har råd med livräntor till arbetsskadade, istället för att som nu göma sig bakom vad som i många fall framstår som obskyra mediicnska bedömningar. Anledningen till att en sådan lösning är otänkbar förefaller uppenbar. En socialdemokratisk regering som visar prov på en sådan ärlighet kan inte räkna med fortsatt maktinnehav efter nästa val.

Bjork skrev:
jag vet vad du pratar om, men om du läser så är ju inte jag nöjd med sossarnas sätt att leda sverige heller, men jag vet inte om borgerligt blir bättre. Där står jag och funderar,därav denna tråd. min farsa har jobbat sen han var 14 år gammal i sverige,(som smed=tungt arbete) han är idag sjukskriven (3år)och för en vecka sedan sa läkaren på FK att han kunnde börja jobba,fast landstingets läkare skrivit flera intyg på att han ska förtidspensioneras pga förslitningsskador av arbete.
Att då sparka undan fötterna på de som är äldre på ett sånt sett är inte rimligt agerande tycker jag. dom som fuskar deremot typ, skyller på wiplash skador och kan vara i stallet hela dagarna borde inte få ett öre... då är det bara börja jobba igen tycker jag.

Min djupaste medkänsla med din farsa.

Om du tror att alla whiplashskadade fuskar med ersättningar, så bör du nog tänka om...

Ankan skrev:

Alltså, då är det ju inte socialdemokraternas fel, eftersom dom gett uppdraget till försäkringskassan, vars "tjänstemän beter sig som hjärntvättade robotar, helt avprogrammerade på allt vad humanism och medmänsklighet heter".
Många tjänstemän på försäkringskassan är folpartister, kommunister, nydemokrater och kds-anhängare. (bland annat).

Socialdemokraterna har gett i uppdrag att utrota parasiterna som livnär sig på ett system som i grunden är en god tanke, bland annat så är 70% av en viss motorcykelklubb så deprimerade att dom aldrig mer kan arbeta och måste försörjas av systemet som egentligen borde försörja människor med t.e.x whiplash-skador. (även om jag har en stark känsla av att det fuskas en hel del med just den skadan också, eftersom den inte går att kliniskt bevisa/avfärda)

Skäll för fan på rätt träd här, och blanda inte in uppdragsgivaren.
Skäll gärna på sossarna, men av rätt orsak!

Bjork skrev:
tja!

Det som lär bli bättre med en borgerlig regering är folks liv och landets välstånd :).

Folk kommer få bestämma mer över sina liv - mindre storebrorsyndrom.
Vi kommer få lägre skatter och mindre offentlig sektor vilket är utmärkt. Den offentliga sektorn är fantastiskt stor och slukar pengar utan motstycke.
Företagen kommer få enklare regler att förhålla sig till.
Företagen slipper betala lika mycket av sjukskrivningskostnadera.
Det kommer bli större skillnad mellan att jobba och inte jobba när man varit arbetslös en längre tid - bra för att öka folks motivation att söka jobb.
Vi kommer förhoppningsvis få se ett antal statliga myndigheter avskaffade/sammanslagna och ordentligt bantade.
Mer privata alternativ i det som idag tillhör den offentliga sektorn.
Straffen kommer i viss grad höjas för kriminella.
Fler poliser på gatorna.

Det finns ofantligt mycket mer som skulle bli bättre med en borgerlig regering. Allra bäst skulle det bli med en majoritetsregering med bara moderaterna i så rösta på M!

GuW skrev:
Alltså, då är det ju inte socialdemokraternas fel, eftersom dom gett uppdraget till försäkringskassan, vars "tjänstemän beter sig som hjärntvättade robotar, helt avprogrammerade på allt vad humanism och medmänsklighet heter".
Många tjänstemän på försäkringskassan är folpartister, kommunister, nydemokrater och kds-anhängare. (bland annat).

Socialdemokraterna har gett i uppdrag att utrota parasiterna som livnär sig på ett system som i grunden är en god tanke, bland annat så är 70% av en viss motorcykelklubb så deprimerade att dom aldrig mer kan arbeta och måste försörjas av systemet som egentligen borde försörja människor med t.e.x whiplash-skador. (även om jag har en stark känsla av att det fuskas en hel del med just den skadan också, eftersom den inte går att kliniskt bevisa/avfärda)

Skäll för fan på rätt träd här, och blanda inte in uppdragsgivaren.
Skäll gärna på sossarna, men av rätt orsak!

Det finns många goda skäl att skälla på regeringen. Hanteringen av sjukskrivna är ett sådant. Arbetslösheten ett annat.

Regeringen har givit FK i uppdrag att halvera sjukskrivningarna till år 2008. Samtidigt har man inte givit FK tillräckliga incitament för att hjälpa arbetsoförmögna tillbaka i arbete. Resultatet blir att människor som bevisligen är arbetsoförmögna, exemepelvis på grund av arbetsskada nekas rätmätiga ersättningar. Jag vidhåller att socialdemokratin har ett ansvar härför.

Det handlar i slutändan om att spara pengar och för att nå det syftet har man gjort en strävsam gammal politruk, Curt Malmborg, tidigare statssekreterare på finansdepartementet, till generaldirektör. Finns det ett samband? Var och en får döma själva.

Gjorde en snabbsök och hittade följande intressanta länk om hur det går till i praktiken, när kassan bedömer rätt till livränta enligt lagen om arbetsskadeförsäkring. http://www.corren.se/archive/2006/2/10/ik2czqwht5q0nzh.xml?category1=1096984640-4&

hihi,nej det tror jag inte=)

Ankan skrev:
nej, det tror jag inte bara tog ett exempel=)

Sandstrom skrev:
Det som lär bli bättre med en borgerlig regering är folks liv och landets välstånd :).

Folk kommer få bestämma mer över sina liv - mindre storebrorsyndrom.
Vi kommer få lägre skatter och mindre offentlig sektor vilket är utmärkt. Den offentliga sektorn är fantastiskt stor och slukar pengar utan motstycke.
Företagen kommer få enklare regler att förhålla sig till.
Företagen slipper betala lika mycket av sjukskrivningskostnadera.
Det kommer bli större skillnad mellan att jobba och inte jobba när man varit arbetslös en längre tid - bra för att öka folks motivation att söka jobb.
Vi kommer förhoppningsvis få se ett antal statliga myndigheter avskaffade/sammanslagna och ordentligt bantade.
Mer privata alternativ i det som idag tillhör den offentliga sektorn.
Straffen kommer i viss grad höjas för kriminella.
Fler poliser på gatorna.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Då är vi inne på samma väg som stora delar av USA och det är väl ett land som inte kan ses som ett gott exempel eller?

Bjork skrev:
Alla som arbetar och har det bra nu kan ju också bli sjuka eller skada sig.

Visst är det så men med över 700.000 långtidssjukskrivna är det liksom lite svårt att få ekonomin att går ihop. Tycker f.ö. att vi ska tala om sjuk vård , inte sjukvård. Den funkar helt enkelt inte idag. Jag ska villigt erkänna att jag är *SKITLESS* på att bara pumpa in skatt på skatt på skatt med vetskapen om att pengarna nyttjas för j-a illa idag. Det räcker väl att Lars "Ollonet" Ohly sitter med & "samarbetar" med töntarna i regeringen för att man ska veta var rösten ska gå. Som Mackan säger: Fy fan!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg