Svenska nödvärnsrätten - En rättighet?

Vilken rätt bör man ha vid nödvärn?

• Antal röstningar
    0
Tänk att det tog 3 sidor innan någon letade upp domen och man såg att fruntimret ringt dit Per-Anders som medvetet packade ned en domkraft som vapen... hux-flux så var det tydligen inte så att han bara hittade en bil med varningsblinkers och en hysterisk kvinna i nöd... oooops.

Det var inte tanten som ringde dit honom. Jag tycker inte heller det är konstigt att han tar med sig ett tillhygge för att ta itu med en galning som härjar på stan. Dock tycker jag ju nu att han kunde ha tagit nåt annat än en domkraft när han tydligen var hemma när han blev ditringd.

Omöjligt skulle det inte vara med ett mildare straff. Det finns möjligheter att utdöma mildare straff än i straffstadgandet genom t.ex. påföljdseftergift, villkorlig dom och skyddstillsyn.

Jag har tidigare försökt hitta info om att utdela straff som är mildare än minimistraffet utan att lyckas.
Kan du peka mig i rätt riktning med någon referens så jag kan läsa lite mer?

Det bästa alternativet är ju dock; Ge förövaren smisk med lämpligt tillhygge, ordentligt med smisk, och avvik sedan från platsen fort som ögat innan lagens väktare dyker upp med munken i ena näven och batongen i andra näven inställd på skipa rättvisa. :tummenupp

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Svea_Hovr_tt_B5321-_530757a.pdf
"Det har inte framkommit något i målet som tyder på, att den av domkraften träffade N.N, när han kommit ur bilen tänkte anfalla Per-Anders Pettersson. Inte heller har det framkommit något som gett Per-Anders Pettersson anledning att anta att så skulle ske."

Det gick väl på några sekunder. Först ett slag i axeln och sen ett slag i skallen när han började ta sig ut ur bilen. Jag hade iaf förväntat mig att han skulle anfalla mig när han kom ut ur bilen. Har man slagit nån som är spritt språngandes galen och i full färd med att strypa nån annan så känns det ju ganska sannolikt. Står även att killen var mycket aggressiv även i ambulansen, så tydligen hade ju slagen inte lugnat honom. Jag tycker inte han ska behöva vänta och se, utan jag tycker han ska få utnyttja sitt överläge och helt enkelt slå ned honom medan han har chansen.

Problemet med såna här domar är att dom får folk att låta bli att ingripa när dom ser nånting hända. Dom flesta kan inte slåss och är förmodligen livrädda och skulle inte vinna i en ärlig fight. Rädslan för sin egen hälsa är väl den största anledningen till varför folk i allmänhet inte vågar ingripa. Deras enda chans är att gå på så snabbt och hårt som möjligt så det aldrig hinner bli någon ärlig fight. När nu lagen tydligen kräver att man släpper det övertaget och väntar på att bli anfallen så tror jag att det leder till att folk inte gör nånting alls. Det tycker jag är värre än att nån våldsverkare råkar bli skadad. Om jag själv hamnar i nöd så vill jag då inte att folk bara står och ser på.

Går man på nån galning som är i full färd med att brutalt misshandla någon oskyldig så är det extremt sannolikt att man själv blir nästa måltavla. Det går inte att bevisa att det är så förrän det har hänt, men ändå vet alla att det är sant. Att göra som rätten och blunda för det tycker jag är att blunda för verkligheten.

Last edited:
Står även att killen var mycket aggressiv även i ambulansen, så tydligen hade ju slagen inte lugnat honom.

Det är bara på film folk blir lugna av ett slag i huvudet.

Skulle själv inte vara lugn om någon precis spräckt skallen på mig :D

Det gick väl på några sekunder. Först ett slag i axeln och sen ett slag i skallen när han började ta sig ut ur bilen. Jag hade iaf förväntat mig att han skulle anfalla mig när han kom ut ur bilen. Har man slagit nån som är spritt språngandes galen och i full färd med att strypa nån annan så känns det ju ganska sannolikt. Står även att killen var mycket aggressiv även i ambulansen, så tydligen hade ju slagen inte lugnat honom. Jag tycker inte han ska behöva vänta och se, utan jag tycker han ska få utnyttja sitt överläge och helt enkelt slå ned honom medan han har chansen.

Problemet med såna här domar är att dom får folk att låta bli att ingripa när dom ser nånting hända. Dom flesta kan inte slåss och är förmodligen livrädda och skulle inte vinna i en ärlig fight. Rädslan för sin egen hälsa är väl den största anledningen till varför folk i allmänhet inte vågar ingripa. Deras enda chans är att gå på snabbt och hårt som möjligt så det aldrig hinner bli någon ärlig fight. När nu lagen tydligen kräver att man släpper det övertaget och väntar på att bli anfallen så tror jag att det leder till att folk inte gör nånting alls. Det tycker jag är värre än att nån våldsverkare råkar bli skadad. Om jag själv hamnar i nöd så vill jag då inte att folk bara står och ser på.

Går man på nån galning som är i full färd med att brutalt misshandla någon oskyldig så är det extremt sannolikt att man själv blir nästa måltavla. Det går inte att bevisa att det är så förrän det har hänt, men ändå vet alla att det är sant. Att göra som rätten och blunda för det tycker jag är att blunda för verkligheten.

Läste du inte domen eller:va

Last edited:
Två WT-busar pucklar på varandra. Båda blir dömda. Snacka om att göra två flugor på smällen.

Nu finns en sansad beskrivning på vad "journalisterna" missat i sin beskrivning av fallet. :tummenupp

Läs den på expressens debattsidor eller på Juridikbloggen.

Då Mårten ändå inte nämner allt som skulle kunna nämnas på vad journalisterna missat i historien så sammanställer jag också länkarna till båda domarna i det här inlägget.

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Mora_Tingsr_tt-B674_530761a.pdf och http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Svea_Hovr_tt_B5321-_530757a.pdf

För er som likt journalister hellre kontrollerar fakta på facebook så bjuder jag på en länk till. FREE Per-Anders Pettersson !

:skrattaåt Ja, jäklar vilka humana vapen du! :D

En skruvmejsel duger bara som stickvapen och kan är knappast humant.

Och hur du ska använda en tång som vapen undrar jag lite? Brotta ner motståndaren och dra ut naglarna på honom? :D

Avbitare...klippa hälsenor. Sen kan han springa runt å strypa folk...:gnissla

Nu finns en sansad beskrivning på vad "journalisterna" missat i sin beskrivning av fallet. :tummenupp

Läs den på expressens debattsidor eller på Juridikbloggen.

Då Mårten ändå inte nämner allt som skulle kunna nämnas på vad journalisterna missat i historien så sammanställer jag också länkarna till båda domarna i det här inlägget.

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Mora_Tingsr_tt-B674_530761a.pdf och http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Svea_Hovr_tt_B5321-_530757a.pdf

Man blir ju lättad att inte rättsväsendet var så jäkla sjukt. Inte för att man har nåt förtroende för det alls men detta lät extremt. Intressant att folk trots allt, utifrån den storyn vi faktiskt diskuterade, tyckte det var rätt att döma killen med domkraften. För det vi diskuterade var ju faktiskt att den andre var knarkpåverkad och skulle ha stått och hållit på att strypa ihjäl en kvinna och då är alla medel tillåtna enligt mig.

Men ändock ska stryparen straffas fysiskt även om han, kanske bara tillfälligt, slutat övergreppet. Spräcka skallen kan vara lite overkill iofs.

Sen ska man väl varken ta tingsrättsförhandlingar eller dina andra länkar som en absolut sanning heller.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back