Svenska nödvärnsrätten - En rättighet?

Vilken rätt bör man ha vid nödvärn?

• Antal röstningar
    0
Synd att mannen inte vart friad och fick en belöning och att knarkaren inte vart skippad till nordkorea där han kan sitta ett ordentligt straff.

Antar att du var där eftersom du vet hur han gjorde?
Han kanske sprang till bilen som kanske redan hade bakluckan öppen, alternativt slet upp bakluckan, sträckte in handen och greppade första bästa sak han hittade som i detta fall råkade vara domkraften.

"antar att de flesta". Han kanske inte tillhör de flesta då utan hade domkraften liggandes löst i bakluckan. Och nej alla har inte andra verktyg liggandes. Min kära far som är en fixare har t.ex inte det. Och vad spelar det för roll. Du tycker han skulle ödslat tid på att stå och tänka efter "Hmm, vilket verktyg ska jag ta som inte gör för stor skada men som ändå är tillräckligt för att stoppa killen?" Om jag var i hans situation skulle jag knappast gjort det utan greppa det första jag såg (möjligtvis skulle jag tittat efter annat om det första jag såg var en hushållspappersrulle).

Står ingenstans att snubben slutade efter första slaget. Snarare tvärtom.

Fast det kunde tagit längre tid och kvinnan kunde tagit skada då. Personligen skulle jag siktat på huvudet direkt.

Tror inte så många har bara har en domkraft löst i bilen. Antingen har man den nedstoppad liksom de andra verktygen, eller så ligger allting framme.

Man dör inte på några sekunder av en strypning. Däremot kan man förlora medvetandet rätt fort för att blodflödet stryps, om den görs rätt. Tanten kunde ju skrika så hon måste ha varit vid medvetande och därmed fanns det tid.

Hade han inte börjat rota i skuffen så hade han kunnat gå till angrepp fortare. Dessutom skulle jag inte ta något tillhygge alls, så för mig är valet både snabbt och lätt.

Dessutom skulle jag inte ta något tillhygge alls, så för mig är valet både snabbt och lätt.

Tur att du är en riktig figther och vet hur du ska plocka ut en påtänd jävel. Annars är det du som behöver hjälp av kvinnan och då får hon dra domkraften i huvudet på knarkaren.

Enligt Tingsrätten så blev han uppringd och plockade i domkraften i bilen.

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Mora_Tingsr_tt-B674_530761a.pdf

Låter som att det planerades en del innan.

Vilken person som helst med stake hade tagit till "vapen" eller värre saker ifall nån av ens nära och kära ringer och säger att en idiot som de haft en tidigare relation med ens bekantskap är på gång igen och nu värre än någonsin.

Finns inge sympati för idiotjävlar som inte låter hederligt folk leva ett normalt liv. Synd att idioten inte dog, för det hade nog inte blivit speciellt högre straff så som de dömer i sverige. Nästan samma straffskala som att slå nån på käften så den tuppar av som att skjuta dem i benet.

Tur att du är en riktig figther och vet hur du ska plocka ut en påtänd jävel. Annars är det du som behöver hjälp av kvinnan och då får hon dra domkraften i huvudet på knarkaren.

Jag säger inte att jag hade klarat av honom, jag säger bara att jag inte hade tagit till något tillhygge. En viss skillnad. ;)

Nu har jag inte tid till att skriva mer, ska precis åka till Harlem och Bronx i New York. :)

Vilken person som helst med stake hade tagit till "vapen" eller värre saker ifall nån av ens nära och kära ringer och säger att en idiot som de haft en tidigare relation med ens bekantskap är på gång igen och nu värre än någonsin.

Han blev dömd för att han inte handlade i nödvärn när han slog till fyllot utanför bilen.

En man tidigare dömd för misshandel får ett samtal, tänker rusa till räddning och packar ner en domkraft i bilen, kör dit, slår domkraften i ryggen på idioten, idioten kliver ur bilen och får sedan ytterligare ett slag i huvudet (riktat uppifrån). Han blir senare dömd i två olika instanser pga av att det inte kunde anses som nödvärn (slag två som skedde utanför bilen).

Med tanke på hur tidigare diskusioner om hur brottslingar bör behandlar.
Borde inte båda två slängas i fängelse och ruttna bort enligt många här på SH? Hur blev just den här kriminelle en hjälte?
Borde inte han ha suttit i fängelset och ruttnat bort i 20 år för tidigare begången misshandel och räddat den andre misshandlaren från brott?
:huvet

Han gjorde bara ett fel i mina ögon. Stannade kvar...

Hade han ringt in händelsen anonymt hade han kanske gått fri.

Nu kommer den andra personens med skallskadornas berättelse ut i media via Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6072411.ab

Enligt tingsrättens dom tog Per-Anders Petterson domkraften och lade den i bilen innan han körde till platsen. 29-åringen är därför övertygad om att Per-Anders Pettersson hade misshandlat honom ändå, även om Gärd aldrig kommit till platsen.

Tillbakavisar
Även det påståendet vänder sig Per-Anders emot, kraftigt.
– Jag vet inte ens hur jag ska bemöta det. Skulle jag och Gärd ha varit i maskopi, eller? Jag hade ingen annan anledning att slå honom. Och det var aldrig meningen att skada honom. Jag blev vettskrämd när jag märkte att jag slagit honom i huvudet.

Tycker han gör sig själv skyldig bara av att dra in maskopi istället för att bemöta faktat att han tog med sig domkraften.

Han säger också att bilden av Per-Anders Petterson som en förbipasserande medborgare inte stämmer. Enligt 29-åringen, och enligt domen, var de två ovänner sedan en tid tillbaka och Per-Anders Pettersson ringdes till platsen av människor som tyckte att 29-åringen uppträtt underligt och provocerande.

Bägge gjorde fel. Bägge ska straffas.

Har full förståelse för att folk slår folk mer än vad nöden kräver, men gnäll inte om konsekvenserna sen.

Tänk att det tog 3 sidor innan någon letade upp domen och man såg att fruntimret ringt dit Per-Anders som medvetet packade ned en domkraft som vapen... hux-flux så var det tydligen inte så att han bara hittade en bil med varningsblinkers och en hysterisk kvinna i nöd... oooops.

Men människor är olika mycket värda, så är det. Jag vill att oprovocerat våld ska straffas hårdare men det här var inte oprovocerat. Eller jo, ur domstolens synpunkt var det ju tyvärr det.
Men en pundare ger sig på en tant och åker på stryk av en tjomme som inte var där för att oprovocerat slå honom. Även om det inte längre var en fara för kvinnans liv så bör han ju inte straffas så hårt som han nu.
Jag skulle vilja säga att allt han gjorde var att slå en domkraft i huvudet på en mindre värd människa, men det får man ju inte säga högt tyvärr :(

Edit/ Det påstås iofs att han inte var någon pundare men han var ju slutligen den enda av dem som betedde sig som en idiot och det borde ju räcka för att få stryk...

Last edited:
Men en pundare ger sig på en tant och åker på stryk av en tjomme som inte var där för att oprovocerat slå honom. Även om det inte längre var en fara för kvinnans liv så bör han ju inte straffas så hårt som han nu.
Jag skulle vilja säga att allt han gjorde var att slå en domkraft i huvudet på en mindre värd människa, men det får man ju inte säga högt tyvärr :(

Edit/ Det påstås iofs att han inte var någon pundare men han var ju slutligen den enda av dem som betedde sig som en idiot och det borde ju räcka för att få stryk...

Han var ju där för att spöa honom om du läst fortsättningen.

Även om det inte längre var en fara för kvinnans liv så bör han ju inte straffas så hårt som han nu.

Han kunde omöjligt få ett mildare straff, han fick det absolut lägsta.
Straffet för grov misshandel (som han blev dömd för) är 1 - 10 års fängelse.

Han kunde omöjligt få ett mildare straff, han fick det absolut lägsta.
Straffet för grov misshandel (som han blev dömd för) är 1 - 10 års fängelse.

Omöjligt skulle det inte vara med ett mildare straff. Det finns möjligheter att utdöma mildare straff än i straffstadgandet genom t.ex. påföljdseftergift, villkorlig dom och skyddstillsyn.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back