Svenska militärens hojar

Var ordonnans -84 körde 258:an tyckte en del var ganska slitna redan då, hur skall de inte vara nu:confused: .
Men måste säga hållbart skit:tummenupp
Köra med skidor var ju hur kul som helst i stort sett bara hålla pluggen hela tiden:) .

Och så gick det att burna med dom, fast man fick ta en burk vapenfett till hjälp:D
Vill även minnas att någon sprängde lådan vid ett sådant tillfälle:hihi

Skulle gissa att det var fjädrarna till centrifugalkopplingen för dom brukade ryka på 258orna fram tills dom började shimsa bort glappet i dom. Därefter gick dom aldrig sönder. Och -84 tror jag inte dom hade börjat shimsa ännu....

Det skulle inte förvåna mig om försvaret fortfarande har nya 258or här och där i mobföråden. Jag lumpade vintern -89-90 på A8 i Boden och fick först ut ett riktigt lik till hoj. Men efter nån månad fick vi som hade sämst hojar ut nästan helt nya hojar och då blev det roligare. Jag fixade mig dessutom ett par dubbdäck till min. Fick ju lätta på min privata plånbok men det var det värt. Både dubbdäck och skidor är en snabb kombination på vintern. :yoparty

Militärens vinterregler sa max 50km/h under vintertid men av någon anledning så var det liksom accepterat att vi MC-ordonanser bröt mot den regeln.
Det framgår även av några komentarer jag kommer ihåg från befälen:

"Det må vara att du kör fort på raksträckorna men du kan väl åtminstone köra sakta i kurvorna?" :glömdet

Eller när en av traktorförarna ängsligt frågade kompanichefen om det skulle ta lång tid för TSM att åka och handla ny hydraulslang så svarade kompanichefen:
"Inte om jag känner TSM rätt!" :D

Alla övriga fordonsförarna kunde få en bonus med lite prylar om dom inte körde sönder så mycket under tjänstgöringstiden och med hänvisning till den bonusen så sa mitt motorbefäl:
"Du ska vara dj-it glad att du inte har nån bonus för då hade du fått betala för att slippa härifrån!"

Sen några år senare träffade jag min MC-plutonchef när jag åkte privat MC och efter att han hälsat granskade han min hoj och frågade med ett flin:
"Vad har du nu för hoj som du håller på att köra sönder?"
Na, vadå köra sönder frågade jag och får svaret:
"Ja, fy f-n när vi fick tillbaka din 258! Den var ju heeelt slut!" :confused:
(Då var den väl uppe i ca 600mil)
 
Militärens vinterregler sa max 50km/h under vintertid men av någon anledning så var det liksom accepterat att vi MC-ordonanser bröt mot den regeln.


Jo så var det, det är ju liksom det man är till för som ordonnans. Att ta sig fram så fort som möjligt. Annat var det under mc-utbildningen när man inte fick leka och köra bakhjul (i den mån det gick). Självklart var det nån som inte kunde hejda sig och så blev det springa med hojen runt nåt stort jäkla fält 5 gånger. Kollektiv bestraffning? Näedå.. :rolleyes: :huvet

Jag minns jag körde stora donuts med fullgas och skidor runt på kaserngården för att stila lite :hihi och majoren skulle snacka mig till rätta. Det visade sig dock att han tyckte det hela var rätt coolt ändå så han var lugn och fin men påpekade bara pliktskyldigast det olämpliga i det. Annars kunde man ändå bli rejält utskälld av honom bara en knapp var oknäppt och han råkade se det.

"Kardanen" ser man inte alls på bilden.
Man ser ett rör och något som liknar en vinkelväxel.
Har fortfarande för mig att någon av prototyperna hade hydraulisk kraftöverföring, vilket ser ganska exact likadant ut.

Okej Skrotis. Jag är inte nån mek-expert utan gillar mest att köra med grejerna men med mitt ringa kunnande tog jag för givet att det satt en kardan innanför detta rör då det brukar se ut på liknande sätt och jag heller inte ser nån kedja. :)

Enkelgaffel måste ju ha varit före sin tid. Jag har dock alltid varit skeptisk till dess funktionalitet (Även detta är förstås en ytterst lekmannamässig åsikt)

Är detta bara en prototyp alltså?? Grymt snygg, :kär är allvarligt talat mycket intresserad av en sådan! Vad kan man få tag på den, eller en liknande?
Säljer militären ut dessa fordon?? Vill haaaaaa!:hoppa

Tycker du verkligen att den är snygg? :näsblod :confused: :D
 
Last edited:
Emedan jag är förtjust i brukshojjar, så skulle det vara trevligt att samla på dessa.
Hägglundaren tycker jag dock är ett orutinerat bygge.
Man kan inte utveckla en MC på nå några månader om man inte använder vedertagna konstruktionslösningar.
Förutom 258 (som jag verkligen gillar för dess bruksiga charm) och Uralen jag redan har skulle jag till min samling önska:
Engelsk fallskärmshopparhoj:
miltar3.jpg

Monark Albin, snygg men fruktansvärt tung med dålig väghållning och skrattretande bromsar:
fig_1.jpg

Åsså en "HDTUSA" diesel som daily driver:
L_USMC.jpg
 
Tror inte de var 2-taktare då de lät som 4-takt när de puttrade förbi!

Försvarsmakten kör nedstrypt KTM med packväskor numera. Eventuellt har flygvapnet kvar några av de gamla Husqvarna 258, resterande finns inom frivilligverksamheten.

Var ordonnans -84 körde 258:an tyckte en del var ganska slitna redan då, hur skall de inte vara nu:confused: .
Men måste säga hållbart skit:tummenupp
Köra med skidor var ju hur kul som helst i stort sett bara hålla pluggen hela tiden:) .

Och så gick det att burna med dom, fast man fick ta en burk vapenfett till hjälp:D
Vill även minnas att någon sprängde lådan vid ett sådant tillfälle:hihi

De är kanonfina, är själv ute och rastar "min" med jämna mellanrum. Vissa går bättre än andra, och kräver kärlek för att gå fint.
 
Last edited:
Tycker du verkligen att den är snygg? :näsblod :confused: :D

Ja.. :rodnar Du har väl hört begreppet "less IS more" :arsele :D
Var förbi mc-mässan en liten sväng ikväll och där stod det faktiskt en sån där fin äldre grön modell!
Men den hade skidskenor vid sidorna :näsblod och det stod lite rolig info om den. Om jag inte minns fel så tog de ur bruk i slutet av 60-talet då broms/växlar var på "fel" sida, skickades till Gotland där de förvarades och såldes sedan ut för endast 4500 kr (!) år 1979 på Överskottsbolaget!
Att man inte har en tidsmaskin... :gnissla
 
Ja.. :rodnar Du har väl hört begreppet "less IS more" :arsele :D
Var förbi mc-mässan en liten sväng ikväll och där stod det faktiskt en sån där fin äldre grön modell!
Men den hade skidskenor vid sidorna :näsblod och det stod lite rolig info om den. Om jag inte minns fel så tog de ur bruk i slutet av 60-talet då broms/växlar var på "fel" sida, skickades till Gotland där de förvarades och såldes sedan ut för endast 4500 kr (!) år 1979 på Överskottsbolaget!
Att man inte har en tidsmaskin... :gnissla

Nja... 4.500 riksdaler för 30 år sedan var väl som en halv bil. Nåja, en kvarts bil i alla fall...
 
4.500 riksdaler för 30 år sedan var väl som en halv bil.
Nåja, en kvarts bil i alla fall...

Nja, inte riktigt. Då procentsration är i närheten av 240 skulle det motsvara
10.800 kr idag, en helt okej summa pengar för många av hojarna var praktiskt taget oanvända med endast ett fåtal mil på mätaren...

Edit: Men visst kan det motsvara en halv bil i dagens läge, men det beror ju helt vilken kärra du ska ha..!
Men en gammal vit rostig Golf Manhattan från 1989 borde du kunna få :näsblod :arsele

Hittade en billig åt dej! :tummenupp :D
http://www.blocket.se/vi/19887596.htm?ca=11_s
 
Nja, inte riktigt. Då procentsration är i närheten av 240 skulle det motsvara
10.800 kr idag, en helt okej summa pengar för många av hojarna var praktiskt taget oanvända med endast ett fåtal mil på mätaren...

Edit: Men visst kan det motsvara en halv bil i dagens läge, men det beror ju helt vilken kärra du ska ha..!
Men en gammal vit rostig Golf Manhattan från 1989 borde du kunna få :näsblod :arsele

Hittade en billig åt dej! :tummenupp :D
http://www.blocket.se/vi/19887596.htm?ca=11_s
Grovt räknat så motsvarade 4500 45000 i dagens pengar.
 
Låg inne som ordonnans mellan 1995-1996 och körde också 258:an. Kul som attan, men faaan vad man frös ibland. Kränga bakdäck ute i skogen på natten i 15 minusgrader är ju inget man drömmer om...
 
Inte till det priset, men jag har faktiskt letat tjeckräcer!

Det finns en asball Perak ute som dom tyvärr har stoppat en kinapuffra i, men har dom inte kapat sönder motorfästena så finns ju motorer i överflöd i Polen.

Har ingen koll på vad dom är värda men den såg fräsh ut i alla fall. Dom Jawor som tjänat kungen har väl alla skramlat runt i terängen och har avgasrör buckliga som russin. osv...

hmm jag kan nog fortfarande renovera en sån där med förbundna ögon :rofl
 
Har ingen koll på vad dom är värda men den såg fräsh ut i alla fall. Dom Jawor som tjänat kungen har väl alla skramlat runt i terängen och har avgasrör buckliga som russin. osv...

hmm jag kan nog fortfarande renovera en sån där med förbundna ögon :rofl

Om piporna ser ut som russin behöver man ju inte ha dåligt samvete för att man bygger egna, effektivare pipor...

rd03.jpg
 
Last edited:
Jag har varit iväg och kört Hva 256 på snö och is med skidor, det var bland det roligaste jag gjort. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top