Dock så såg huskvarnan ganska rolig ut att köra på vintern, trots kylan.
Är den bilden från GU? När?
Vad hade de för hjälmar? För det där är inte FM default...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dock så såg huskvarnan ganska rolig ut att köra på vintern, trots kylan.
Är den bilden från GU? När?
Vad hade de för hjälmar? För det där är inte FM default...
Han som blev utsedd till trafiksäkerhetsansvarig hos oss påpekade det dåliga med försvarsmaktens hjälmar, varpå alla som fick köra hoj fick prova vilken storlek som skulle behövas och därefter beställdes en hjälm till varje person. Hjälmen är från Nolan, öppningsbar men vet inte vilken modell det är.
Och det gick alldeles utmärkt att vurpa med det där skrotet, jag spräckte en fotled (framhjulssläpp, en jävligt halkig rot låg på fel ställe), och en kille fick en sten i ansiktet från hojen framförAlla som körde hoj skrev minst en skadeanmälan
![]()
Vet att de har fått in ktm hojar men de som jag har sett har bara varit yamaha dt 50 liknade hojar som även låter och går som en moppe
Japp, var ordonnans 79-80 på P4 och körde Jawa.
Ni blev också säkert tvingade att åka uppför backar som var nästan omöjliga
...
stämer det att man kan köra i vatten med dom nya ktm och att dom fungerar endå?
Du får nog utveckla din fråga lite.
Är det 5cm eller 1.5 meter i vattendjup vi pratar om?
Troligen går hojen så länge motorn inte suger in vatten. Eller om vatten kommer in bakvägen via avgassystemet vid tex motorstopp.
Bästa prototypen som kom in var nog egentligen Hägglunds hoj.
![]()
Är detta bara en prototyp alltså?? Grymt snygg,är allvarligt talat mycket intresserad av en sådan! Vad kan man få tag på den, eller en liknande?
Säljer militären ut dessa fordon?? Vill haaaaaa!![]()
Den som kom när jag låg inne var på 4xx vill jag minnas.
Enligt ett inlägg på forumet på soldf.com:
"Den modell av KTM som Försvarsmakten har köpt in är inte en ersättare till 258:an egentligen då det är en jättetung landsvägshoj och inte en smidig enduro... 258:an är till för ordonnanser och 409:an (KTM) är till för MP och Movcon."
Vilket tyder på att den ligger på 400cc.
Bifogat är den enda bild jag fick med ktm'en som fanns på movcon i skövde. Det visar ju inte allt men lite grann iaf![]()
Vad jag vet så blev det aldrig någon serietillverkning.
Hojjen på bilden är i tjänst.
Har svaga minnen om att det var en del skumma lösningar med enkelsving och (kanske?) enkelgaffel på prototyperna.
Möjligen var transmissionen något hydrauliskt helvete (momentomvandlare eller något).
Sök och du skall finna.
Information i alla fall.
Edit:
Gefunden.
Mindes fel om transmissionen.
Variator och kardan.
http://www.fmck.se/motorcyklar/qvarna 258/historik/historik.htm
Nästan omöjliga? Så mesiga era instruktörer vi var. Vi blev skickade uppför backar som var omöjliga.
(Iofs var ju tanken att öva just på det scenariot...)
det där på bilden e en 640 alt 625
Sök och du skall finna.
Kardanen ser man ju på bilden. Var denna från Hägglunds i Ö-vik då menar du?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |