Jag var mc-ordonnans i Boden -96. Vi körde förstås Huskvarna 258, en riktig skithoj som dock var otroligt lättmekad vilket man uppskattade när det kvicksilvret kröp ner mot minus 30.
Ryktet sa att dom hade ca 50 hästar original men att några bassar körde ihjäl sig varefter dom ströp ner dom till 21,5 häst har jag för mig. Dom var urgamla redan på min tid, tror dom var från -81. Då var det snack om att försvaret skulle byta alla mot Husabergare. Ett av våra mc-befäl hade också nån testhoj från Husaberg. Tydligen blev det inget med det. Var väl i den vevan dom började skära ner ordentligt i försvaret.
Hur som helst var dom riktigt roliga att köra med skidor i snön förutom när det var snorkallt eller när renar och älgar sprang ut framför en när man låg och maxade längs nån enslig norrländsk landsväg. Maxfarten varierade något från exemplar till exemplar men min gjorde ca 115km/h. Någon lyckost hade fått en hoj som toppade 125 nån annan stackares gick bara i 105.
Det var i princip omöjligt att vurpa med dom, även när vi körde på crossbana med 30 cm snö. Måste säga att det egentligen inte fanns någon anledning för dom att gå så mycket bättre då man förmodligen hade lagt ner den betydligt oftare. Dom funkade rätt bra för vad dom var till för.
Någon mer som var ordonnans?