Svenska flygplan som byggmodeller

Kul tråd!

nu var det ju ett par år sen jag byggde, men fan va många timmar man kan slå ihjäl.

Jag var i och för sig aldrig så inne på flygplan, tyckte det var svårt att få till snygg finish på målningen med bara pensel...

Pansarfordon is the shit!

Ska se om jag hittar dom och slänga upp lite bilder...

Blir den bra kan du få bygga min också!

Ha ha! Det ska jag hålla i minnet.

Jag har inte tänkt att montera servo och motor i den utan jag ser Safiren som ett övningsobjekt, ett skolflygplan så att säga.

När jag väl blir färdig med Safiren tror jag det får bli en J29 Tunnan. Pratade med han på MJD Models och han rekommenderade att börja med Safiren, den har enklast form. Om det finns intresse så kanske jag kan lägga upp lite bilder under arbetets gång. Det är min första model på mååååånga år. Har aldrig tidigare byggt en så avancerad modell.

På måndag bör den vara här. :banana

U2 var ingen lek att flyga överhuvudtaget, eftersom man vid normal operationshöjd och -fart hamnade mycket nära det sk "coffin corner". Dvs när flygplanets stallfart och det kritiska machtalet (när luftströmmen runt någon del av flygplaner når överljudsfart) går emot varandra. Även små hastighetsändringar i detta läge får flygplanet att antingen stalla eller påverkas negativt av kompressionsströmmar, bägge brukar leda till höjdförluster och okontrollerade lägen.

I detta smala hastighetsfönster skulle U2-piloterna flyga timmar i sträck.... ensamma över fientligt territorium, med ständigt LV-Hot och hundratals mil hemifrån....respekt.

Det är som att trimma - det man når toppprestanda inom ett litet intervall.

U2ans operativa höjder var så höga och luften så tunn så farten är
nyckeln för att hålla luften bärkraftig nog - stallfarten alltså när man faller rakt ned har ju och göra med farten att göra.

På lägre höjd har ju U2 en extrem vingyta att bygga bärkraft på även i lägre farter - det är ju som ett segelflyg med jet motorer.

Vissa bombplan ala stealth B2 har ju t.ex problem att med ens få ned på banan då dom bygger en sån luftkudde under den breda vingytan..

Så i stora drag handlar det om att gå ned på banan och lägga sig så nära man kan och dra av så den faller ned vertikalt - typ stall.

Ha ha! Det ska jag hålla i minnet.

Jag har inte tänkt att montera servo och motor i den utan jag ser Safiren som ett övningsobjekt, ett skolflygplan så att säga.

När jag väl blir färdig med Safiren tror jag det får bli en J29 Tunnan. Pratade med han på MJD Models och han rekommenderade att börja med Safiren, den har enklast form. Om det finns intresse så kanske jag kan lägga upp lite bilder under arbetets gång. Det är min första model på mååååånga år. Har aldrig tidigare byggt en så avancerad modell.

På måndag bör den vara här. :banana

Fast modellen i sig är väldigt lättbyggd. det svåra är att skränka vingarna rätt så att den flyger bra. samt plankningen.

Jag insåg snabbt att jag inte är någon balsabyggare.

Ska du bara ha den som ickeflygande modell så kan du ju skippa en hel del steg.

U2ans operativa höjder var så höga och luften så tunn så farten är
nyckeln för att hålla luften bärkraftig nog - stallfarten alltså när man faller rakt ned har ju och göra med farten att göra.

Lite märklig mening så jag är osäker på vad du menar men både stallfarten och farten då man uppnår det kritiska machtalet är ju beroende av höjden. Eftersom ljudets hastighet varierar på olika höjd.

Kritiska machtalet för sk rakvingade jetflygplan (tex SAAB 21R, De Havilland Vampire, Me 262) brukar ligga kring M 0,75, skulle tro att U2 också ligger däromkring, vilket innebär ca 750-800 km/h på höjder kring 20-22 000 meter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti