Svenska flygplan som byggmodeller

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Som liten byggde jag som många andra lite byggmodeller och har två J35 Draken, en J29 Tunnan och en JA37 Viggen stående där hemma. Så fick jag höra om en kille som byggt alla flygplan Flygvapnet haft.

Blev väldigt sugen på att få tag på en modell och sätta igång och bygga igen. Insåg att det nog kan bli svårt att hitta alla sk-modeller men de spetsiga borde ju inte vara något problem, tji fick jag.

Har letat på nätet, i ett par olika leksaksaffärer samt en dedikerad modellhobbyaffär i Malmö. Det enda jag hittat är Draken, och det har jag redan två. Framförallt skulle jag vilja hitta Viggen, Gripen och Lansen. Det måste väl för skråen finnas modeller på dessa flygplan?

Någon som har något bra ställe för att få tag på dem? Minns från när jag var liten att Revell var ett bra märke...

Jag har byggt Tunnan, Draken, Viggen, SK50 och någon till.
Samtliga Revell om jag inte minns fel.

Sen köpte jag en vacumformbyggsats till en SK60, men den höll skitkass kvalitet så den blev aldrig byggd.

Jag har även en sån här byggsats som ligger och aldrig blir byggd:
mj%20intro.jpg

Gillar du plan i den storleken kan du köpa modellerna här: http://www.mjd.se/

Man kan ju köpa dom utan radiostyrningen och motorerna och bara bygga för utseendet

Jag har byggt Tunnan, Draken, Viggen, SK50 och någon till.
Samtliga Revell om jag inte minns fel.

Sen köpte jag en vacumformbyggsats till en SK60, men den höll skitkass kvalitet så den blev aldrig byggd.

Jag har även en sån här byggsats som ligger och aldrig blir byggd:
mj%20intro.jpg

Gillar du plan i den storleken kan du köpa modellerna här: http://www.mjd.se/

Man kan ju köpa dom utan radiostyrningen och motorerna och bara bygga för utseendet

Kul sida. inga jet dock. Sjöflygplanet såg riktigt skoj ut!

Kul sida. inga jet dock. Sjöflygplanet såg riktigt skoj ut!

Tunnan är ju en jetkärra, i det här utförandet med ducted fan.

Modelljetmotorer är skitdyra och kräver att man bygger ganska stora plan för att allt ska rymmas.

Catalinan är fin, fast det är alla modellerna på den sidan, min favorit är J21

Tunnan är ju en jetkärra, i det här utförandet med ducted fan.

Modelljetmotorer är skitdyra och kräver att man bygger ganska stora plan för att allt ska rymmas.

Catalinan är fin, fast det är alla modellerna på den sidan, min favorit är J21

Catalinan var tuff, stort projekt att bygga och flyga gissar jag. Mina plan tenderar att komma ner rätt fort om de alls kommer upp. Man vill ju inte lägga för mycket tid på en skalamodell för att sätta den i backen direkt!

I senaste numret av Soldat & Teknik (stofilvarning, jag vet) så tipsar de om en kommande release av en Lansen i 1:48 av ett företag som heter Tarangus. I samma tidning rekommenderar de Hasegawas Drakar som de bästa på marknaden just nu.

Vill minnas från när man var liten och byggde modeller att franska Heller hade en del udda-grejer i sitt sortiment. Där kanske du kan hitta nå't svenskt.

Last edited:
Efter tips från Saab Turbo Club of Sweden blev det en beställning från www.rebell.com

Blev en Lansen (Heller), en Gripen (Revell) och en Saab Safir (Heller).

Tack ska ni ha, visst blir man lite som barn igen :)

Ooooh, jag hade J21:an när jag var modellbyggande juniorpåse. Skitfulare plan får man leta efter! :D Vidare bra som jaktplan var det väl inte heller.

Du ska ha stryk :fatta!

Det är en av tidernas vackraste flygplan :fakta

När dom kom på varför motorerna slocknade när man dök så blev det ju dessutom nästan användbart, och det är ju alltid bra!

Planet som alla vill flyga, men ingen vill landa.

Vingprofiler gjorda för extremhöjd fungerar minst sagt sämre när markeffekten sätter in :D

U2 var ingen lek att flyga överhuvudtaget, eftersom man vid normal operationshöjd och -fart hamnade mycket nära det sk "coffin corner". Dvs när flygplanets stallfart och det kritiska machtalet (när luftströmmen runt någon del av flygplaner når överljudsfart) går emot varandra. Även små hastighetsändringar i detta läge får flygplanet att antingen stalla eller påverkas negativt av kompressionsströmmar, bägge brukar leda till höjdförluster och okontrollerade lägen.

I detta smala hastighetsfönster skulle U2-piloterna flyga timmar i sträck.... ensamma över fientligt territorium, med ständigt LV-Hot och hundratals mil hemifrån....respekt.

Ohh the memories!! jag byggde kärror från WW2, Spitfire, Hurricane, Messerscmidt , Avro Lancaster etc....
Samma här! Jag satt timtals ute i verkstan där far hade ställt upp ett gammalt skrivbord som jag satt å byggde modeller vid :) Hur kul som helst, jag är sugen på att börja om igen, men eftersom alla färger numer är solida klumpar så blir det ju säkert halvdyrt att börja om igen, och jag har ingen vettig stans att vara här hemma heller :( Men alla modeller jag byggde då hänger kvar i taket i mitt gamla rum :) Utom en Ju87 i skala 1:24 som limmet släppte i så den ligger nerpackad :(

Jag blev så sugen på att bygga en modell när jag såg denna tråden att jag beställde en Safir från MJD Models. Har flyttat ifrån landet med garaget och bor i en lägenhet mitt i stan och jobbar med papper så det kliar i fingrarna vill jag lova.

Nu väntar jag på mitt paket!:banana

Första bygget är klart, en JA 37 Viggen, nu väntar målning och dekaler!
Satan vad kul det är!

Jag blev så sugen på att bygga en modell när jag såg denna tråden att jag beställde en Safir från MJD Models. Har flyttat ifrån landet med garaget och bor i en lägenhet mitt i stan och jobbar med papper så det kliar i fingrarna vill jag lova.

Nu väntar jag på mitt paket!:banana

Blir den bra kan du få bygga min också!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP