Svenska båtbordeller kritiseras i Frankrike

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är tydligen på förslag att skärpa sexlagen i Frankrike och man har den Svenska lagstiftningen som förebild. Det finns dock kritiker. En kritiserar svenska "båtbordeller". Kanske är jag naiv, men jag har inte hört talas om några båtbordeller tidigare. Någon annan som vet vad man syftar på? Är det så enkelt att man talar om Finlandsbåtarna och dylikt?

I en intervju påstod en senator från de gröna att den svenska lagen var verkningslös eftersom den inte omfattade flytande bordeller och i en annan intervju berättade en prostituerad i Paris om att ryska hallickar driver båtbordeller på svenska floder och anordnar havskryssningar för svenska män som vill köpa sex.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-batbordeller-kritiseras-i-frankrike_8571546.svd

Inte hört nåt alls om prostitution på båtbordeller, och lagen är väl inte specifikt skriven för land? Allt köp av sex (för pengar och alkohol) inom landets gränser är olagligt afaik.

Inte hört nåt alls om prostitution på båtbordeller, och lagen är väl inte specifikt skriven för land? Allt köp av sex (för pengar och alkohol) inom landets gränser är olagligt afaik.

Tänkte mer om man syftar på att kringgå lagstiftningen genom att åka ut på internationellt vatten med en abonnerad båt. Båten skulle ju kunna vara registrerad i ett annat land än i Sverige och ha en utländsk besättning. Någonstans bör vederbörande ha tagit uppgifterna från. Fast det kan ju också vara påhitt. Med politiker vet man aldrig.

Nu är jag väl lite off-topic men swingersklubbar är ju lagliga, det är väl dessutom lagligt att ta dyrt inträde av männen och ge kvinnorna billigare inträde. Eller om man förlänger resonemanget lite så borde det ju vara lagligt att rent av betala tjejerna för att komma in på klubben.
Sedan tar "jag" lite av mellanskillnaden till mitt bolag... :banana

Men en stor båt på internationellt vatten dit man kör "gäster" tur och retur med små snabba båtar är nog en bättre lösning...

Last edited:
genom att åka ut på internationellt vatten med en abonnerad båt.
Båten skulle ju kunna vara registrerad i ett annat land än i Sverige och ha en utländsk besättning.

Meh, orka allt det där bara för att nuppa lite. :dummer

:hej

/e

Tänkte mer om man syftar på att kringgå lagstiftningen genom att åka ut på internationellt vatten med en abonnerad båt. Båten skulle ju kunna vara registrerad i ett annat land än i Sverige och ha en utländsk besättning. Någonstans bör vederbörande ha tagit uppgifterna från. Fast det kan ju också vara påhitt. Med politiker vet man aldrig.

Ja och mig veterligen gäller inte svensk lagstiftning på internationellt vatten, i ett icke svenskflaggat fartyg.

Ja, lämnar man rikets gräns så gäller inte längre rikets lagar. Spelar ingen roll om man åker till grannland som tillåter prostitution eller internationellt vatten. Tydligen en nyhet för en genomsnittlig fransk miljöpartist.

Bordellflodbåtar lät ju mysigt, dom hade ingen adress? :hihi

Ja, lämnar man rikets gräns så gäller inte längre rikets lagar. Spelar ingen roll om man åker till grannland som tillåter prostitution eller internationellt vatten. Tydligen en nyhet för en genomsnittlig fransk miljöpartist.

Bordellflodbåtar lät ju mysigt, dom hade ingen adress? :hihi

Är det verkligen så? Det har ju snackats om att svenskar kan dömas för prostitution i Sverige även om de gjort köpet i t.ex. Thailand.

Jo, det går väl utmärkt att göra så...
Men flodbåtar? :va

Är det verkligen så? Det har ju snackats om att svenskar kan dömas för prostitution i Sverige även om de gjort köpet i t.ex. Thailand.

Det har varit förslag på det ja, men än har det inte gått igenom i Sverige men enligt Wikipedia har Norge den lagen.

Däremot tror jag att arméanställda i utlandstjänst kan sedan några år dömas enligt någon paragraf, eller var det bara löneavdrag pga olämplgit uppträdande?

Det har varit förslag på det ja, men än har det inte gått igenom i Sverige men enligt Wikipedia har Norge den lagen.

Däremot tror jag att arméanställda i utlandstjänst kan sedan några år dömas enligt någon paragraf, eller var det bara löneavdrag pga olämplgit uppträdande?

Jo du kan fällas för brott som begåtts utomlands: http://lawline.se/answers/8225

Jo du kan fällas för brott som begåtts utomlands: http://lawline.se/answers/8225

Om det även är olagligt i landet man åker till. Jag tippar på att bordellbåtarna åker nånstans där prostitution är lagligt.

Här finns ett krav på dubbel straffbarhet, vilket betyder att den påstådda gärningen måste vara straffbar i Sverige likväl som i det land där gärningen skall ha begåtts.

http://lawline.se/answers/8225

Om du läser hela texten ser du att sexbrott mot underåriga inte kräver dubbel straffbarhet.

Jag läste hela texten men jag tog för givet att det rörde sig om prostituerade över 18 år. Har svårt att tänka mig att dom som arrangerar båtarna är så dumma att dom tar med underåriga.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!