Svensk RR Elit vs MotoGP

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Det kanske inte räcker med en talang då och då, utan man måste ha en större grupp på liknande nivå, för att dom ska trigga varandras utveckling. Även om man är bäst i Sverige, och har bra talang, så har man kanske inte fått samma skolning som om man var en många talanger som kämpar om platserna. Sen om lösningen är att få ut dom utanför Sverige tidigare, eller om vi mäktar med att få fram fler inom landet, det är väl den stora utmaningen. Samtidigt är det ju viktigt att alla klasser inte bara är elitsatsningar, då försvinner ju många vanliga som kör racing för att det är kul, och som bidrar till att exponera sporten.
Jag håller med dig och det är en balansgång mellan öppen idrott för alla och elitism.
men det ena utesluter inte det andra om det finns en bredd.
Framgång väcker intresse och därmed utökat antal utövare varvid en selektering sker och detta är inget anmärkningsvärt då det sker runt om oss.
Begåvade elever får särundervisning i matematik exempelvis.
Ibland kommer en hel generation duktiga idrottare fram samtidigt och sporrar varandra även i Sverige och hjälper till i utvecklingen exempelvis tennisframgångarna på åttiotalet med Wilander ,Järryd , Edberg mfl men det krävdes en Björn Borg för att starta utvecklingen, samma scenario upprepades inom alpin utförsåkning.

Jag kan reagera när vissa på forumet hävdar att platser inom RR är vikta för Italienare och Spanjorer.
Fakta är att dom har de bästa förarna långt ner i åldrarna, störst bredd och konkurrens i alla åldersgrupper.
Spansk TV gör ett inslag om en tioårig Marc Marquez.... När hände detta i Sverige att man hade en sådan talang inom RR att SVT hängde på.
Liknande TV-inslag har setts från Italiensk TV.
Nu under 2020 och 2021 har en hel drös nya killar 23 - 24 år gamla kommit fram inom motogp från ovan nämnda länder.
Förvånad? Inte ett dugg.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Självklart är storleken på urvalet en av de viktigaste parametrarna och som sagts, "vi behöver bredd för att få elit och vi behöver elit för att få bredd".

Men det dyker ju alltid upp undantag som bekräftar regeln pga andra faktorer.
I F1/Indycar lyckas vi ju då och då få fram talanger och jag vill gärna tro att om din talang särskilde sig jämfört med dina konkurrenter motsvarade det vi ser i höjdhoppsvärlden i form av Armand Duplantis så borde det räcka till en plats i finrummet.
Naturligtvis kommer ju dessutom bra sponsring som ett brev på posten om man är så överlägsen.

Men jag förstår också att det inte går att jämföra då materialet i motorsport har en så stor påverkan för det sammanlagda slutresultatet.
Det syns ju tydligt åtminstone i F1 där stallkamraterna ofta placerar sig väldigt nära varandra.
På så sätt är ju MotoGP idag roligare då t.o.m. satellitteam kan gå och vinna tävlingar och att vi har 6 olika märken på de 6 första platserna senast på Silverstone.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finnarna trycker ju ut bra rallyförare på löpamde band, men så har jag för mig att finska motorsportförbundet handplockar ut talanger och ser till att ge dom resurser att utvecklas.

Vad är oddsen att både Rovanperä och Solbergs barn skulle ha mer talang för att köra rally än andra barn?

Kan det vara så att dom har ätit och skitit motorsport sedan modersmjölken, och har kunnat gå ut på gården och starta upp en VM klass bil som 9 åring och lägga ett par varv på banan hemma på gården, att det alltid har funnits bilar och däck att välja mellan.

Ge fler ungar förutsättning att utöva motorsport, uppmuntra dom bästa, ge lite ekonomiskt stöd så dom har råd att satsa så skulle vi få fram fler talanger tidigare, och dom skulle hinna bli bättre innan dom blir för gamla.

Bara en sån sak som att klubben/förbundet fixar resorna skulle göra att fler har råd att tävla.

Man blir aldrig världsmästare om man bara har råd att tävla i hemkommunen för att transporterna äter upp tävlingsbudgeten

Istället för att 10 pappor ska transportera sin ungars motorcyklar till tävling i en risig Iveco var kunde ju klubbarna transportera sånt och familjen komma i personbil till tävlingarna
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
........, ge lite ekonomiskt stöd så dom har råd att satsa så skulle vi få fram fler talanger tidigare, och dom skulle hinna bli bättre innan dom blir för gamla.

.......Bara en sån sak som att klubben/förbundet fixar resorna skulle göra att fler har råd att tävla.

.........

Istället för att 10 pappor ska transportera sin ungars motorcyklar till tävling i en risig Iveco var kunde ju klubbarna transportera sånt och familjen komma i personbil till tävlingarna
Ditt resonemang bygger på att förbund/klubbar har gott om pengar, men så är det ju inte. SVEMO är fattigt och motorklubbar är fattiga. I Sverige. Hur det är i Finland vet jag inte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ditt resonemang bygger på att förbund/klubbar har gott om pengar, men så är det ju inte. SVEMO är fattigt och motorklubbar är fattiga. I Sverige. Hur det är i Finland vet jag inte.

Jag har för mig att finska förbund får pengar från riksidrottsförbundet (motsv) just för ungdomsverksamhet, sedan jobbar klubbarna med klubbspons på ett annat sätt också tror jag.

Sen är det ett självspelande piano, har man bra förare syns sporten i media, syns sporten i media får man bra sponsorer, får man bra sponsorer får man bra ekonomi, har man bra ekonomi får man fram bra förare...

Tror jag

På den tid vi hade bra förare på bilsidan syntes motorsport mer i media, men några år utan svenska talanger och det visas ingenting.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har för mig att finska förbund får pengar från riksidrottsförbundet (motsv) just för ungdomsverksamhet, sedan jobbar klubbarna med klubbspons på ett annat sätt också tror jag.

Sen är det ett självspelande piano, har man bra förare syns sporten i media, syns sporten i media får man bra sponsorer, får man bra sponsorer får man bra ekonomi, har man bra ekonomi får man fram bra förare...

Tror jag
Japp, så är det nog. Tyvärr så är motorsport och spons inte helt enkelt i Sverige, jag har försökt, och ska man ha de STORA pengarna är mitt intryck att företag i Sverige väljer något annat än motorsport. Racing är tyvärr "Inte något vi kan syssla med, tyvärr, för jag ÄLSKAR racing" är en inte helt ovanlig kommentar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, så är det nog. Tyvärr så är motorsport och spons inte helt enkelt i Sverige, jag har försökt, och ska man ha de STORA pengarna är mitt intryck att företag i Sverige väljer något annat än motorsport. Racing är tyvärr "Inte något vi kan syssla med, tyvärr, för jag ÄLSKAR racing" är en inte helt ovanlig kommentar.

Nej, Spons må gå att skriva på reklamkontot för företagen, men det det är nog mera att se som välgörenhet så länge det inte är någon mediatäckning av sporten.

Dom allra närmast sörjande ser dekalerna man klistrar på.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har för mig att finska förbund får pengar från riksidrottsförbundet (motsv) just för ungdomsverksamhet, sedan jobbar klubbarna med klubbspons på ett annat sätt också tror jag.

Sen är det ett självspelande piano, har man bra förare syns sporten i media, syns sporten i media får man bra sponsorer, får man bra sponsorer får man bra ekonomi, har man bra ekonomi får man fram bra förare...

Tror jag

På den tid vi hade bra förare på bilsidan syntes motorsport mer i media, men några år utan svenska talanger och det visas ingenting.
Är nya tider nu med, mycket svårare att få de talanger som faktiskt finns att gå vidare till den absoluta eliten när de upptäcker vad mycket de måste jobba och hur mycket övrigt de får försaka för att kliva över tröskeln att faktiskt kunna leva på det, detta oavsett sport men mycket svårare i de dyra.

Bästa är att fånga de riktigt unga och då hänger det på föräldraintresse, mycket talang som försvinner där för föräldrar saknar intresse och inte vill/kan investera i en RR-karriär, enklare att skicka ungen på en fotbollsträning eller liknande de kan cykla/gå till på egen hand.

När de sedan är äldre och kan börja på egen hand så är det få som faktiskt offrar det som behövs utöver att redan förlorat i tid trots att de är talanger som absolut skulle kunna hävda sig internationellt om de bara la den tid och den energi som krävs.

Knepigt och inte bara pengar.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det sägs att det krävs 10000 timmar för att bli bra på någonting.

Det är naturligtvis en förenklad tumregel men hur många timmar är har de bästa rr-svenskarna lagt ner? Och oavsett sport hur många klarar av att asketiskt äta, sova skita sin sport dygnet runt, varje dag i flera år utan att tröttna? Det krävs ett sinnelag som inte är helt normalt.
Hur många tonåringar är beredda att avstå fester alkohol, leva sunt samtidigt som hormonerna svallar?

Hur många förstår redan i sin ungdom att det är detta som krävs? Inom annan idrott skolas barnen succesivt in i tänket av mer erfarna tränare men svenska motorsportare har i alla tider huvudsakligen varit självlärda eller i bästa fall av någon pappa som själv varit aktiv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Knepigt och inte bara pengar.....

Fast mycket går att lösa bara man kan ösa pengar på problemet.

Men enklast är ju att ge ungarna en boll eller puck och låta dom stå och sparka/slå den mot garageporten, blir dom bra på det verkar det finnas pengar inom klubbarna för att åka runt och spela matcher
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast mycket går att lösa bara man kan ösa pengar på problemet.

Men enklast är ju att ge ungarna en boll eller puck och låta dom stå och sparka/slå den mot garageporten, blir dom bra på det verkar det finnas pengar inom klubbarna för att åka runt och spela matcher
Det är ju just det, RR är snordyrt, i synnerhet jämfört med tex fotboll. Visst, du måste ha nya skor, shorts och tröja varje år, men det kostar fortfarande mindre än vad en helgs däck kostar. Och kommunerna stämplar gladeligen ut fotbollsplaner överallt, alla banor i Sverige ägs och drivs mer eller mindre ideellt av klubbarna själva. För att spela fotboll behöver man heller inte investera i utrustning för 50 000-150 000kr (personlig utrustning, hoj, buss/släp, verktyg, kringutrustning osv). Och eftersom det kryllar av fotbollsplaner så behöver heller inte en förälder ta en halvdag i veckan för att köra iväg ungen tvärs igenom halva Sverige för en träning.

Och ska laget iväg på match så räcker det med en liten buss eller några familjebussar så kommer alla med, inte en Transporter/Iveco/kombi med släp per person.

Alla kan dessutom pumpa en fotboll, för att driva ett RR-team krävs i princip att man bor i villa, eller åtminstone har ett garage i närheten, att en förälder har gott om tid och är händig på att skruva. Och sen var det det där med däck, soppa osv också, rätt dyrt mot en bollpump.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Det sägs att det krävs 10000 timmar för att bli bra på någonting.

Det är naturligtvis en förenklad tumregel men hur många timmar är har de bästa rr-svenskarna lagt ner? Och oavsett sport hur många klarar av att asketiskt äta, sova skita sin sport dygnet runt, varje dag i flera år utan att tröttna? Det krävs ett sinnelag som inte är helt normalt.
Hur många tonåringar är beredda att avstå fester alkohol, leva sunt samtidigt som hormonerna svallar?

Hur många förstår redan i sin ungdom att det är detta som krävs? Inom annan idrott skolas barnen succesivt in i tänket av mer erfarna tränare men svenska motorsportare har i alla tider huvudsakligen varit självlärda eller i bästa fall av någon pappa som själv varit aktiv.
Det ligger något i det.....Det krävs 10 år för att bli en självgående hantverkare ex. inom bygge dvs nästan 20000 timmar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top