För att i Sverige kan man inte som i södra Europa träna RR 7 dagar i veckan, året runt! Sponsorpengar kan de med tillräcklig drivkraft lösa, se Filip Backlund tex.
Tror inte att framgångarna uteblir för att man inte kan träna RR 7 dagar i veckan i alla fall i tidig ålder. Eddie Lawson och Kevin Schwantz sysslade med annan mc sport innan RR (flattrackracing o Trial om jag minns rätt). Alla har nära till en crossbana och kan köra nästan året runt.
Tidig upptäckt av unga talanger och inslussning i elitsatsande klubb (där kommer sponsorerna in om det blir framgångar och mediauppmärksamhet).
Synar man andra idrotter, tennis exempelvis så har ofta finalisterna i Wimbledon och US Open även varit finalister som 12-åringar i barnupplagan av nämnda turneringar, som tonåringar är det väldigt vanligt med flytt till USA för att arbeta med framgångsrika tränare.
Kollar jag på vissa kampsportklubbar i Europa så är deras medlemmar medaljörer på mästerskap efter mästerskap och inte enbart på seniornivå utan även på junior och pojk/flick nivå, flitigt deltagande på internationella turneringar för barn / ungdom, tränade av topptränare.
Även här är det vanligt att elitsatsande utövare flyttar till ett annat land under något år för att få bättre träningsmöjligheter / sparring.
Tyvärr är Sverige lite av Åshöjdens BK när det gäller RR, ett fåtal entusiaster som inte får medial uppmärksamhet, ett SM med fåtal tävlingar.
Stor skillnad jämförelsevis med Finland som någon nämnde.
När jag kollat på SM i Superbike har jag varit imponerad av hur duktiga dom är.
Backlund var grym här i SM, bra ekonomiska förutsättningar, arbetsam, ambitiös med en professionell inställning och klart uttalat mål att bli bäst som ledde till en satsning i Brittiska Superbikeserien som gick väl sådär som är en bit under WSBK och som är ytterligare en nivå under MotoGP och det är väl där svensk RR står i internationell jämförelse.