Svensk RR 2014

Tror tyvärr inte ens att det är värt ett försök. Du kommer nog bli underkänd direkt.
Kör man en r6 med eftermarknadsgrenrör och original dämpare så låter det mycket mer än med eftermarknadsljuddämpare. Katalysatorn dämpar mycket ljud och effekt.

Tar du bort Katen på en r6 och svetsar dit ett biltemagrenrör, samt sätter på en eftermarkandsljuddämpare från en större hoj eller äldre 600 så får du förvånansvärt bra siffror i bänken, skillnaden är knappt märkbar. Edit: jämfört med ett eftermarknads helsystem.

// Oskar

katten på R6.an och CBR:en sitter nog lite olika, vi får se hur går, har en annan lösning på G också om det inte funkar, det ska provas med förbifarten både på mantorp & sviesta så om det funkar där borde det funka överallt... och tvärtom förstås.
kör ju helst med orginalljuddämparen för den är överlägset billigast och håller bäst vid krash, så det vore bra om det gick igenom.
Förut har det vart 90dB i förbifart +- några beroende på väder o vind, vem som mätt o hur mkt jag fisit när jag passerat!

2013-12-02 18.06.44 liten.jpg
 
Tror tyvärr inte ens att det är värt ett försök. Du kommer nog bli underkänd direkt.
Kör man en r6 med eftermarknadsgrenrör och original dämpare så låter det mycket mer än med eftermarknadsljuddämpare. Katalysatorn dämpar mycket ljud och effekt.

Tar du bort Katen på en r6 och svetsar dit ett biltemagrenrör, samt sätter på en eftermarkandsljuddämpare från en större hoj eller äldre 600 så får du förvånansvärt bra siffror i bänken, skillnaden är knappt märkbar. Edit: jämfört med ett eftermarknads helsystem.

// Oskar

Hej
Jag håller på med en R6 2007, kan du inte lägga in bilder på hur ditt system ser ut vid grenrör osv.
Vad har du satt på för ljuddämpare?
Gör det stor skillnad vi mappning?
mvh
Daniel
 
Vad är problemet? Vet man att man är lite snabbare är det väll bara att ta det lite lugnt i första kvalet för att sätta en bra tid i andra när dom långsammaste inte är med.
Jag fattar inte varför vi behöver låtsas att det finns förare till 2 serier när det inte gör det...

Kör 3 kortare kval annars, kval 1 kan man ju bara rulla runt om man är satans snabb..
 
Hej
Jag håller på med en R6 2007, kan du inte lägga in bilder på hur ditt system ser ut vid grenrör osv.
Vad har du satt på för ljuddämpare?
Gör det stor skillnad vi mappning?
mvh
Daniel

Herr Lawner hjälpte mig att passa in original grenrör till en GSXR1000 -03 Akra ljuddämpare.
Det ser ut ungefär så här:
R6 1.JPG
R6 2.JPG

Skillnaden var att vi använde oss an ett Biltema Y-rör + ett flex rör som vi kapade till i rätt vinkel mm.

Om man inte känner någon som kan kapa/svetsa mm så kanske detta kan vara ett alternativ: E-Bay UK
 
Last edited:
besiktningen har inget med hur svetsen ser ut bara det är tätt o att man inte kan skada sig
går dock att få mycket snyggare svetsar
 
Jag har beställt ljuddämpare härifrån.
http://www.mhpexhausts.com/

Där kan man köpa billiga standardljuddämpare i 400 mm längd med rördiameter 50-54 mm.
Man kan även få upp till 500 mm långa ljuddämpare i titan.
 
Något som vet något nytt med tävlingsdatumen?

Följande gäller förnärvarande (SM och NM) som jag förstått det:

25-27 april (SM, ej bestämd bana)
9-11 maj (NM, Ring Djursland)
31 maj - 1 juni (ingen status, Karlskoga)
13-15 juni (SM, Linköping)
18-20 juli (NM, Karlskoga)
24 juli (Endurance, Karlskoga)
25-27 juli (SM, Karlskoga)
15-17 augusti (SM, Falkenberg)

Blir väldigt gärna rättad om jag har fel

Mvh,
 
Något som vet något nytt med tävlingsdatumen?

Följande gäller förnärvarande (SM och NM) som jag förstått det:

25-27 april (SM, ej bestämd bana)
9-11 maj (NM, Ring Djursland)
31 maj - 1 juni (ingen status, Karlskoga)
13-15 juni (SM, Linköping)
18-20 juli (NM, Karlskoga)
24 juli (Endurance, Karlskoga)
25-27 juli (SM, Karlskoga)
15-17 augusti (SM, Falkenberg)

Blir väldigt gärna rättad om jag har fel

Mvh,

Hej du? Ska du vara med och få stryk ett år till???:D

Skämt åsido, när du skriver NM, menar du Nordiskt eller Norskt mästerskap? Åsentävlingen i juli är väl Norskt Mästerskap, men är tävlingen på Ring Djursland det?
 
Tävlingen på Ring Djursland är den Danska deltävlingen som är en del i det nordiska mästerskapet. Dock råder det viss kontrovers kring detta så SVEMO anser att Djursland ring är en farlig bana som inte förtjänar en banlicens. Sist jag hörde så avrådde SVEMO-folk oss förare från att tävla på Djursland ring... Jag vet dock inte vad det senaste är i detta ärende...

Det är tydligen inte helt friktionsfritt mellan SVEMO och DMU efter den senaste NM tävlingen som DMU valde att köra tillsammans med nån bandagsarrangör på Anderstorp...
 
Last edited:
Det ska väll vara ett Nordiskt race i Finland med. Men man har inte bestämt vilken av sina 2 kanditater till banor man ska välja?

Vi Svenskar brukar skriva NM för Nordiska Mästerskapet och NoM för Norska Mästerskapet för att inte dom ska blandas ihop.
 
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)
 
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)

Vad har du för cykel och avgas? Är det din CBR1000RR -08?

Där är mig veterligen inga nya ljudkrav för 2014. De har varit konstanta i 3 år.
 
Last edited:
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)

På Gelleråsen har det varit 95db som gräns vid förbifart, de dagar AP arrangerade 2013 där så försökte vi verkligen vara rättvisa och noga med ljudet på stark inrådan av banägaren så du bör ha blivit avvinkad om du låtit betydligt över gränsen. Svårt att peka ut någon som ligger 1-2 db över när sällan någon heller kommer helt ensam vid mätningen.

På Mantorp har gränsen legat högre så där har i princip ingen blivit avflaggad.

På tävling har ljudet varit 95db förbifart senaste 3 åren men för att bli avflaggad så har dom oftast behövt 2-3 passeringar ensam med db-notering över 95 och då måste man istället klara en statisk mätning med fullgas 90 grader på avstånd 2 m bakom ljuddämparen. Har man klarat den statiska så är har man fått fortsätta. Lite knepigt att förklara detta men helt klart är att det har varit väldigt svårt för arrangören av tävlingen att komma åt alla som skulle behövts på ljudet. Det är väl en av orsakerna att man nu endast använder förbifart med 95db.

Låt inte ljudkraven skrämma dig, det har varit i princip samma länge men man har sett lite mellan fingrarna ibland är min uppfattning. Men just CBR1000RR och R6 är väl några av dom hojar som ofta låter mest pga korta rörlängder och kanske en ofördelaktig vinkel på ljuddämparen. Många med dessa hojar har byggt om just ljuddämparen för att klara sig utan problem, se Mozzberg, Mårtensson, Roger Hansson t.ex.

Är själv definitivt inget proffs om detta område men det är min uppfattning och erfarenhet att försökt mäta en del vid förbifart.

//Nitrous
 
Jag ställer upp.... som nummer 2.

Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2.
3.

:-)
 
Jag åker en CBR1000RR -08 med ett helsystem.

Dålig bild, men hojen står i förrådet och är svår att flytta på nu.

Avgassystem.jpg

( och... ja, fotpinnar ska bytas. :D )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top