Svensk förare i F1

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kul att vi får en svensk förare i F1 2014. Marcus Ericsson heter han. Är det ett namn att lägga på minnet. Återstår att se.
 
Last edited:
Kul att han äntligen kunde ta steget från GP2, det var verkligen dags om han inte villle bli fast i klassen. Skitkul!
 
Det är klart alltså. Coolt för honom. Undrar vilka sponsorer som fick hosta upp. Hoppas inte han blir allt för hindrad av bilen.
 
Kul! Hoppas han får möjlighet att göra bra i från sig.

Oddsen är på hans sida :)


"Det som är mest roligt med detta är att Marcus kommer in i F1 i precis rätt tidpunkt, när det nya reglementet tillkommer och alla förare som är mer erfarna kommer få "lära om" hur man kör och hanterar en F1 bil. Detta kommer bli otroligt intressant att se hur det går för honom."

"Motorerna blir mindre och turboladdade och de sätter utsläppskrav på dem, KERS kommer att användas mer för att få extrafart vid behov, elektronisk bromshjäp tilåts på bakhjulen och nya avgasrör måste designas så att du inte kan använda avgaserna som downforcehjälp.

I kort, bilarna blir tyngre, får mindre motorer och kommer inte ha lika mkt downforce.
"
 
Oddsen är på hans sida :)


"Det som är mest roligt med detta är att Marcus kommer in i F1 i precis rätt tidpunkt, när det nya reglementet tillkommer och alla förare som är mer erfarna kommer få "lära om" hur man kör och hanterar en F1 bil. Detta kommer bli otroligt intressant att se hur det går för honom."

"Motorerna blir mindre och turboladdade och de sätter utsläppskrav på dem, KERS kommer att användas mer för att få extrafart vid behov, elektronisk bromshjäp tilåts på bakhjulen och nya avgasrör måste designas så att du inte kan använda avgaserna som downforcehjälp.

I kort, bilarna blir tyngre, får mindre motorer och kommer inte ha lika mkt downforce.
"

Och det är inte F1 längre, jävla tramssport det har blivit.
 
Nja, ge inte upp i förtid. De smakprov man hört av de nya motorerna så låter det inte så jävla pjåkigt alls. Kan tvärtom bli en mycket mycket intressant säsong där oddsen utjämnas. Helt rätt tidpunkt för Mackan att komma in......

Blir till att boka några resor... Fan va kul..
 
Nja, ge inte upp i förtid. De smakprov man hört av de nya motorerna så låter det inte så jävla pjåkigt alls. Kan tvärtom bli en mycket mycket intressant säsong där oddsen utjämnas. Helt rätt tidpunkt för Mackan att komma in......

Blir till att boka några resor... Fan va kul..

Mindre motorer, mer vikt, avgaskrav??? Ja, det är ju racing...
 
Håller med att suger balle att det ska vara så jävla PK även i F1 men det ligger väl i det moderna tidevarvet att man ska blanda in massa jävla trädkramare och miljöpartister även i kungaklassen av motorsport. Bara att gilla läget och njuta av att vi äntligen har en svensk i F1 och i ett stall som nu faktiskt har en rimlig chans att ta poäng. :-)
 
Synd bara att man inte kollar på F1 längre då det är ungefär lika intressant som att kolla på ett race mellan X2000-tågen.
Det skärpta reglementet förstör ju det hela, bilarna ska ju gå fortare och fortare och inte tvärtom. Och banorna ska bli svårare och svårare, inte säkrare och säkrare. Det är ju upp till varje förare att själv avgöra om han tycker att det är värt att köra eller inte om det är farligt.
Nej, släpp på reglerna en jävla massa så kommer det bli lika stort som det en gång var.
 
Jag tror ett tajtare reglemengfe främjar racingen. Förr ut var det ju att dom som hade mest pengar vann. Tror det skiljde 10 ggr mellan budgeten på det 'fattigaste' och 'rikaste' teamen. På rom bah...
 
Jag tror ett tajtare reglemengfe främjar racingen. Förr ut var det ju att dom som hade mest pengar vann. Tror det skiljde 10 ggr mellan budgeten på det 'fattigaste' och 'rikaste' teamen. På rom bah...

Det går ju att komma runt det men ändå bjuda på rolig racing. Typ; Trimma hur fan ni vill, kör på vilka däck ni vill, men lägg inte ut mer än £100M, typ...
Jag förstår vad du menar men påstår ändå att det var roligare förr. Fan, det dör ju knappt några alls numera :senna
 
Saknar ni när de sex hjulen eller fläkt för downforce? ;)

Ska bli intressant att få fakta på det hela sedan genom bantider, jag tvivlar på att det kommer handla om ett sådant bakslag att tiderna per varv blir nämnvärt lidande. Det handlar mer om att lägga ännu mer press på att få fram bättre precision, både av förarna och framförallt ingenjörsarbetet innan. Mycket roligare än att bara pengarna ska få bestämma vem som vinner.
 
Werzion :tummenupp
För första gången ever kanske Caterham kan ta poäng denna säsong... Hoppas det då är Mackan som gör det och inte KOB.....
Ser verkligen fram emot säsong-starten och funderar nu på vilka gp'n man ska åka till i år... Silverstone och Spa kanske?
 
Håller med att suger balle att det ska vara så jävla PK även i F1 men det ligger väl i det moderna tidevarvet att man ska blanda in massa jävla trädkramare och miljöpartister även i kungaklassen av motorsport. Bara att gilla läget och njuta av att vi äntligen har en svensk i F1 och i ett stall som nu faktiskt har en rimlig chans att ta poäng. :-)

Williams har det tufft, Lotus betalar varken leverantörer eller förare, det har funnits plats för ett stall till på griden i flera år men pengarna finns inte. Honda och BMW hoppar av och det har knorrats internt hos Merca i flera år.

Tobak och sprit är borta. Skall F1 överleva måste reglementet attrahera fordonsindustrin och just nu är fokus miljö och bränslekonomi. Helt rätt väg att gå. Sen spelar det ingen roll om det går tre tiondelar långsammare om racen blir intressantare.

Personligen tycker jag att det kunde vara lite generösare med däck nu när det är så förbannat restriktivt med soppan så dom kan ladda på ordentligt på träning och kval.
 
Ska bli kul att följa säsongen. Idag kan man läsa att ägaren till Marcus stall flaggar upp att det nu är vinna eller försvinna som gäller. Verkligen guldläge för svenskhoppet att visa framfötterna. Jag glömmer aldrig somrarna som barn när man satt i trädgården utanför sommarstugan och lyssnade på radioreferat o Ronny Petersson körde. Ja, radio. Det var på den tiden man var UTE o lekte o inte satt o glodde i en bildskärm hela dagarna. Transistorn kunde däremot hänga med på alla utomhusaktiviteter, dåtidens mobiltelefon :-)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top