SVEMO & valberedning inför förbundsmöte

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
För dig som är insatt, engagerad eller strävar mot att vilja bli mer än en fluga på tagentbordet

Delar av SVEMOS styrelse skall ny/omväljas på förbundsmötet i mars 2012,
Självklart inget uppdrag alla kan räcka upp handen på, men det kanske finns bra alternativ som just du som SH läsare vill föreslå här?


Oavsett en möjlighet att påverka som fler på SH kanske kan ta tillvara(?)
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_5797/scope_0/ImageVaultHandler.aspx



/Eric
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vore inte det något för dig? Du har ju massa ideer och talar väl för din sak!:tummenupp
 

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Jag tycker att det är konstigt att alla som brukar klaga på Svemo lyser med sin frånvaro, var är alla åsikter.
Här är världens chans till att påverka framtidens Svemo,för man får det förbund man förtjänar.
Så alla ni som inte är nöjda med hur det sköts idag, förena eder och jobba för en förändring.
Det är så det fungerar när det gäller demokrati.

Jag tycker att Mossberg eller Eric borde vara självklara kandidater,så kan de bara ge sitt medgivande så skall jag lobba så mycket som möjligt att der blir invalda och jag tycker att alla andra skall göra så också.

/Patrik
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tycker att det är konstigt att alla som brukar klaga på Svemo lyser med sin frånvaro, var är alla åsikter.
Här är världens chans till att påverka framtidens Svemo,för man får det förbund man förtjänar.
Så alla ni som inte är nöjda med hur det sköts idag, förena eder och jobba för en förändring.
Det är så det fungerar när det gäller demokrati.

Jag tycker att Mossberg eller Eric borde vara självklara kandidater,så kan de bara ge sitt medgivande så skall jag lobba så mycket som möjligt att der blir invalda och jag tycker att alla andra skall göra så också.

/Patrik

äh, räcker det inte med att skriva på sporthoj?:rofl
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du själv då?! :poke

Tanken har slagit mig! Det vore lite kul faktiskt! Men, eftersom jag ska köra ett år till så finns det nog inte tid. För detta är väl ett engagemang man gör ideellt, antar inte att man kan ta ledigt från jobbet med bibehållen lön:(
Så, ska jag ha råd att rejsa måste jag jobba och då har jag inte tid. Annars så....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker att det är konstigt att alla som brukar klaga på Svemo lyser med sin frånvaro, var är alla åsikter.
Efter att år ut och år in ha blivit klappad på huvudet av dem som vet så mycket bättre och ombedd att kratta grusfållor först har väl folk tröttnat och skiter i vilket.

Svemo verkar för övrigt var läskigt likt vissa fackförbund när det hotar sina medlemmar med att inte få vara med och leka längre om de hjälper till i en annan sandlåda.
 

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Efter att år ut och år in ha blivit klappad på huvudet av dem som vet så mycket bättre och ombedd att kratta grusfållor först har väl folk tröttnat och skiter i vilket.
Så du menar att Svemo har talat om för dig, att du skall kratta grusfållor innan du får göra din röst hörd??

Svemo verkar för övrigt var läskigt likt vissa fackförbund när det hotar sina medlemmar med att inte få vara med och leka längre om de hjälper till i en annan sandlåda.
Eftersom du inte verkar vara insatt hur en fackligorganisation fungerar eller förbund, kaske hade varit dags att kasta skygglapparna och sätta sig in hur det fungerar innan man uttalar sig.
Jag kan förstå att den mentaliteten kan existera på klubb nivå men det går att övervinna sådant bara man sätter den sidan till.

Man måste också vara beredd att man inte alltid får sin vilja igenom för det är så det fungerar i en demokrati.

Visst jag har följt debatten ang SMA och min åsikt är att sporten gynnas inte av att ha flera förbund inom samma disciplin, medlemmarna är för få.
Jag anser att vi skall verka inom detta förbund och hjälpas åt att förändra det som medlemmarna anser vara fel.
Organisationen existerar idag det är lättare att förändra än att bygga upp något nytt.
:)
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tackar

Vore inte det något för dig? Du har ju massa ideer och talar väl för din sak!:tummenupp

Jotack,
Tanken har slagit runt ett par gånger sedan länge. Men tror vi alla (även jag) inser att sannolikheten av att en el. två nya personer i SVEMO skall orka förändra, föryngra och nutidsorientera ett sällskap med över 130 000 medlemmar(?) är rätt minimal.

Och, varför jag bedömer den som minimalistisk idag grundar jag främst på att intresse & engagemang verkar ha för låg nivå ute i själva verksamheten/aktiva/klubbar etc idag. DVS det finns lysande undantag i olika grenar & klubbar där det görs underverk utan märkbara dyra/extra resurser förutom att de består av "bra folk" som är intresserade.

Men:

Förbundet blir knappast bättre än dess medlemmars visade vilja & engagemang.
Och jag tror vi har lite rotproblem med just att det är för få som är villiga att göra mera än låna tangentbordet emellanåt(?) En utmaning som väl vårt förbund delar med i stor sett alla övriga förbund eller verksamheter som bygger på att förening/frivilligt el idellt arbete.

Till detta ligger att vi idag behöver få nya arbetssätt/verktyg som bättre kan skapa detta engagemang & nå delaktighet, eftersom vårt samhälle egentligen har sprungit ifrån arbetssättet som fungerade historiskt för att t ex. driva & påverka sitt förbund.


Kortis om SMA,
Först - Konkurrens ÄR bra, men när den riskerar att rasera & urvattna en sund idrottsuppbyggnad för att enkelt kapitalisera med affärsiden att "sälja försäkringar" - då är det inte något som tillför idotten ngt utan snarare tvärt om.


/Eric
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Hej Erik, ang SMA kul att du nämner det, gissar att svemo är det rätta då, kolla prisättningen för isracing final tex 55 000:- plus lite till det måste vara det du menar http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_5827/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


Jotack,
Tanken har slagit runt ett par gånger sedan länge. Men tror vi alla (även jag) inser att sannolikheten av att en el. två nya personer i SVEMO skall orka förändra, föryngra och nutidsorientera ett sällskap med över 130 000 medlemmar(?) är rätt minimal.

Och, varför jag bedömer den som minimalistisk idag grundar jag främst på att intresse & engagemang verkar ha för låg nivå ute i själva verksamheten/aktiva/klubbar etc idag. DVS det finns lysande undantag i olika grenar & klubbar där det görs underverk utan märkbara dyra/extra resurser förutom att de består av "bra folk" som är intresserade.

Men:

Förbundet blir knappast bättre än dess medlemmars visade vilja & engagemang.
Och jag tror vi har lite rotproblem med just att det är för få som är villiga att göra mera än låna tangentbordet emellanåt(?) En utmaning som väl vårt förbund delar med i stor sett alla övriga förbund eller verksamheter som bygger på att förening/frivilligt el idellt arbete.

Till detta ligger att vi idag behöver få nya arbetssätt/verktyg som bättre kan skapa detta engagemang & nå delaktighet, eftersom vårt samhälle egentligen har sprungit ifrån arbetssättet som fungerade historiskt för att t ex. driva & påverka sitt förbund.


Kortis om SMA,
Först - Konkurrens ÄR bra, men när den riskerar att rasera & urvattna en sund idrottsuppbyggnad för att enkelt kapitalisera med affärsiden att "sälja försäkringar" - då är det inte något som tillför idotten ngt utan snarare tvärt om.


/Eric
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst jag har följt debatten ang SMA och min åsikt är att sporten gynnas inte av att ha flera förbund inom samma disciplin, medlemmarna är för få.
Jag anser att vi skall verka inom detta förbund och hjälpas åt att förändra det som medlemmarna anser vara fel.
Organisationen existerar idag det är lättare att förändra än att bygga upp något nytt.
:)

Visst vore det bra om där bara fanns ett välfungerande förbund för tävling med MC i Sverige. Men under hela min aktiva tävlingskarriär sedan knattecrossen har SVEMO varit en besvärlig bromskloss istället för att underlätta för de aktiva.

Jag har deltagit i för många tävlingar på banor som inte borde ha banlicens av säkerhetsskäl och varit med om fler korkade och regelvidriga domslut än någon skall behöva uppleva. Och då har jag inte kommit till de otroligt icke tjänstvilliga och överbyråkratiska personerna inom den centrala administrationen. Kort sagt mitt förtroende för SVEMO är sedan längre förbrukat....

Jag hoppas att konkurrensen från SMA gör att de tvingas öka sin snigelbetonade förändringstakt och faktiskt skapa ett förbund som hjälper klubbar och aktiva istället för stjälper dem.

Och nej jag tänker inte engagera mig i SVEMO, tror jag gör mer gott för sporten genom att vara tävlingsläkare i framtiden.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Hej Erik, ang SMA kul att du nämner det, gissar att svemo är det rätta då, kolla prisättningen för isracing final tex 55 000:- plus lite till det måste vara det du menar http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_5827/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Tror du missförstår mig - ja!
Men utan att vara insatt i kostnader för div olika idrottseevenemang och dess tillhörande avgifter till resp. förbund så är det väl troligt att tävlingstillståndet för en final som drar 20 000 betalande(?), har TV avtal för ca 2,5 milj + övriga intäkter i kringarrangemanget faktiskt har en högre kostnad – jämfört en SM deltävling i minimoto el cross?
Och - varför inte jämföra en SM-helg i RR där tillståndet kostar 3500,- och kanske bättre speglar detta forums inriktning?

Andra jämförelser,
Dvs tror att tävlingstillståndet för SM finalen i allsvenskan el Elitserien i Hockey kostar lite mer än när korpen arrar en liknande final.

F övrigt
Hoppas jag på fler & starkare engagemang från de anslutna medlemmarna för att förändra det som är "BU" med SVEMO och likaså ett "BRA" för det som faktiskt görs med godkänt betyg. För hur vi än diskuterar eller tycker så har vi väl det förbund som vi själva gjort oss förtjänta utav(?) Som skrivet förr – lika mycket engagemang som petas in i förbundet från dess aktiva – lika mkt kommer ut el förändras till utövarnas fördel.

Och omvänt – lågt engagemang/intresse in och vi får kanske resultatet vi har idag där flera områden behöver en kraftig uppdatering.


/Eric
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad får man för pengarna? Vad är ett "tävlingstillstånd". Som Eric påpekade kostar det tydligen 3500 att få ett "tävlingstillstånd" för en SM-helg.... Vad får man för det?

Man får rätt till SM-status på tävlingen. Man får dessutom tilldelat en domare för helgen, samt ett tillståndsnummer som visar att tävlingen är sanktionerad.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man får rätt till SM-status på tävlingen. Man får dessutom tilldelat en domare för helgen, samt ett tillståndsnummer som visar att tävlingen är sanktionerad.

Ok, så domarens arvode är klart. Hur är det med kostnaden för publikförsäkring? Har inte det något med tillståndsavgiften att göra? Eller går det via banförsäkringen?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ok, så domarens arvode är klart. Hur är det med kostnaden för publikförsäkring? Har inte det något med tillståndsavgiften att göra? Eller går det via banförsäkringen?

Nej, domararvode tillkommer. Kostnaden för publikförsäkring ligger i banlicensen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, domararvode tillkommer. Kostnaden för publikförsäkring ligger i banlicensen.

Ok... Så man "får" en domare som man senare får betala, ett tillståndsnummer, samt "tillstånd" att arrangera SM....

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....................
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ok... Så man "får" en domare som man senare får betala, ett tillståndsnummer, samt "tillstånd" att arrangera SM....

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....................

Det funkar på samma sätt inom i stort sett all idrott inom RF. Ska du anmäla ett lag till elitserien i volleyboll kostar det några tusenlappar, vet inte hur många men är ganska säker på att det är mer än 3500. Ett lag i lägsta divisionen betalar ett par tusen, det vet jag i alla fall.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Tror du missförstår mig - ja!
Men utan att vara insatt i kostnader för div olika idrottseevenemang och dess tillhörande avgifter till resp. förbund så är det väl troligt att tävlingstillståndet för en final som drar 20 000 betalande(?), har TV avtal för ca 2,5 milj + övriga intäkter i kringarrangemanget faktiskt har en högre kostnad – jämfört en SM deltävling i minimoto el cross?
Och - varför inte jämföra en SM-helg i RR där tillståndet kostar 3500,- och kanske bättre speglar detta forums inriktning?

Andra jämförelser,
Dvs tror att tävlingstillståndet för SM finalen i allsvenskan el Elitserien i Hockey kostar lite mer än när korpen arrar en liknande final.

F övrigt
Hoppas jag på fler & starkare engagemang från de anslutna medlemmarna för att förändra det som är "BU" med SVEMO och likaså ett "BRA" för det som faktiskt görs med godkänt betyg. För hur vi än diskuterar eller tycker så har vi väl det förbund som vi själva gjort oss förtjänta utav(?) Som skrivet förr – lika mycket engagemang som petas in i förbundet från dess aktiva – lika mkt kommer ut el förändras till utövarnas fördel.

Och omvänt – lågt engagemang/intresse in och vi får kanske resultatet vi har idag där flera områden behöver en kraftig uppdatering.


/Eric

Nu har jag för mig att finalen drar 6-9000 men mycket pubilk hur som, tv avtal för 2,5 milj det finns inte på kartan.
Nu anser jag inte att tävlingstillståndet ska kosta nästan 100 000:- bara för att klubben och förarna har gjort ett bra jobb, du måste förstå hur förbundet fungerar. Kulturdepartementet ger massa pengar till RF och sedan massa miljoner till bla svemo för att jobba med mc sporten, barn/U utveckling mm lägg där till enl dom själva 30 000 licenförare samt alla banlicenser mm som förare och klubbar betalar, att svemo inte nöjer sig med det utan hittar på en luft produkt som heter tävlingstillstånd som dessutom är olika ber på gren för samma produkt är märkligt det kan inte bara jag som tycker det eller?

Nu är svemo vinstdrivande företag och det står dom fritt att sätta vilka avgifter som dom vill men om svemo skulle vara som det började och tänkt, då hade pengarna från staten för att gör sitt jobb räckt, jag tycker många måste nog omvärdera förbundets insatts för sporten, det är klubbarna som gör jobbet.

Men jag rek alla som vill och orkar att jobba med sporten oavsett klubb nivå eller förbund, desto flera som jobbar så kan det bli bättre men man måste ta av sig skygglapparna och se helheten bara.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top