SVEMO tar död på Minimoton i Östersund...

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Har ett litet dilemma. Vi har kört några ggr på gocartbanan i Östersund i höstas med kina moppar ("prova på" kallades det då), för att vi ska kunna fortsätta med det vill Svemo vi löser en tävlingslicens för (kommer inte riktigt ihåg siffrorna) 500kr?/år för licensen och en kurs för 350kr, väldigt få är beredda att betala detta då maskinen i sig kostar runt 1000lappen, dessutom tillkommer träningsavgiften på banan så det blir en slant...

Vet att det körs nått liknande "Allmän körning" på tex midlanda på sommrarna för vanliga mc, har själv kört ett par gånger för några år sen, man betalade 400kr för en heldag.

Vet någon om huvida det går att göra för även minimoto? Vad är det för regler angående "Allmän körning", tex vad krävs? försäkringar?
Banan blev besiktad och godkänd som träningsbana förra året, men vi hann inte med att köra något innan det blev för kallt och vitt på marken.

Tacksam för svar eller hänvisning i rätt riktning.

Mvh Boije
 
Boije skrev:
Har ett litet dilemma. Vi har kört några ggr på gocartbanan i Östersund i höstas med kina moppar ("prova på" kallades det då), för att vi ska kunna fortsätta med det vill Svemo vi löser en tävlingslicens för (kommer inte riktigt ihåg siffrorna) 500kr?/år för licensen och en kurs för 350kr, väldigt få är beredda att betala detta då maskinen i sig kostar runt 1000lappen, dessutom tillkommer träningsavgiften på banan så det blir en slant...

Vet att det körs nått liknande "Allmän körning" på tex midlanda på sommrarna för vanliga mc, har själv kört ett par gånger för några år sen, man betalade 400kr för en heldag.

Vet någon om huvida det går att göra för även minimoto? Vad är det för regler angående "Allmän körning", tex vad krävs? försäkringar?
Banan blev besiktad och godkänd som träningsbana förra året, men vi hann inte med att köra något innan det blev för kallt och vitt på marken.

Tacksam för svar eller hänvisning i rätt riktning.

Mvh Boije


Hej,
Östersundsbanan är besiktigad av svemo numera och i den banlicensen som nu finns är det en olycksfallsförsäkring inbäddad.
Det behövs således ingen Tävlingslicens för enbart träning, klubben som har banan vill kanske ha en avgift för att ni kör.(svemos banlicens kostar lite pengar trots allt att skaffa)

Tävlingslicens är som det låter en licens för om du ska tävla, inte träna.
Dock så vill svemo att så många som möjligt tar tävlingslicensen då det i kursen ingår mycket nyttig info, ex om flaggsignaler och regelverk och mycket annat.

Sen en liten undran bara.. om man tycker att 500:- + ev träningsavgift om året är dyrt så är man nog inne på fel sport.. schack är nog det rätta då ;-)

Minimoto är världen billigaste motorsport att hålla på med och om man som sagt inte klarar den kostnaden så...vete katten hur billig den ska vara ...gratis
kanske?

Mvh Jörgen Vobbla Racing
 
Det är jag som är ansvarig för körningen och har dålig koll då jag blev inkastad i detta då ingen annan kunde och jag försöker grotta in mig i verksamheten så gott det går nu innan det drar igång till sommaren.

Många som köp en kinamoppe för 1000 pix tycker 850 kr är mycket att slänga ut och dessutom måsta betala en banhyra på det, därför det kluras på andra lösningar.

Enligt den info jag fått måste man ha licens för att träna också och då det enbart finns tävlingslicens blir det lite en käpp i hjulet. Det bästa vore ju självklart att alla löste licensen men det var bara ett få tal som var intresserade pga kostnaden.

Gratis vore ju det bästa. :D
 
Boije skrev:
Det är jag som är ansvarig för körningen och har dålig koll då jag blev inkastad i detta då ingen annan kunde och jag försöker grotta in mig i verksamheten så gott det går nu innan det drar igång till sommaren.

Många som köp en kinamoppe för 1000 pix tycker 850 kr är mycket att slänga ut och dessutom måsta betala en banhyra på det, därför det kluras på andra lösningar.

Enligt den info jag fått måste man ha licens för att träna också och då det enbart finns tävlingslicens blir det lite en käpp i hjulet. Det bästa vore ju självklart att alla löste licensen men det var bara ett få tal som var intresserade pga kostnaden.

Gratis vore ju det bästa. :D

Ni kanske skulle lösa amatörlicenser i stället á 1000:-.
Man skall inte stirra sig blind på att hojen bara kostar 1000:- eller att du kanske fick hojen som bonus när du sålde jultidningar före jul.
Det är lika konstigt resonemang, som om du kanske blev sponsrad med en fri RR-racerhoj. Skulle du då behöva få en RR licensen gratis också för att kunna köra hojen?
Det är få nöjen som är så billiga inom mc sporten som att köra/tävla med Minimoto.
 
Tackar för svaren.

6008pro jag är helt med när du skriver att det inte är några stora summor egentligen på årsbasis, men det är ändå svårt att motivera de som kör att betala den pengen då ingen har några planer på att gå vidare utan bara vill leka av sig lite.
 
Boije skrev:
Tackar för svaren.

6008pro jag är helt med när du skriver att det inte är några stora summor egentligen på årsbasis, men det är ändå svårt att motivera de som kör att betala den pengen då ingen har några planer på att gå vidare utan bara vill leka av sig lite.


Förklara då för dom att det är en försäkring som ingår och en förarutbildning som många behöver för att få lite banvett. Sedan så kräver ju som sagt fler banor Licens så är man ute i landet och har hojen med så skadar ju inte Licensen. Dom som inte är beredda att lägga den summan för ett år skall nog som Caper säger byta sport. Har dom inte råd med 850 kr så kan dom inte köra mycket med sina kina hojar, vi la 4500kr på våra hojar och vi hade snabbt lagt lika mycket på reservdelar så 850kr är en piss i havet. Ett däck är dyrare än det!
 
Boije skrev:
Det är jag som är ansvarig för körningen och har dålig koll då jag blev inkastad i detta då ingen annan kunde och jag försöker grotta in mig i verksamheten så gott det går nu innan det drar igång till sommaren.

Många som köp en kinamoppe för 1000 pix tycker 850 kr är mycket att slänga ut och dessutom måsta betala en banhyra på det, därför det kluras på andra lösningar.

Enligt den info jag fått måste man ha licens för att träna också och då det enbart finns tävlingslicens blir det lite en käpp i hjulet. Det bästa vore ju självklart att alla löste licensen men det var bara ett få tal som var intresserade pga kostnaden.

Gratis vore ju det bästa. :D


Hej igen,
Det behövs ingen Tävlingslicens om man bara ska träna, om dom säger annat så ljuger eller så vet dom inte vad som gäller.
I banlicensen så ingår en försäkring så där är man skyddad och om klubben vill ta ut en träningsavgift så är det upp till dom.

Tävlingslicens är för Tävling , men den är mer täckande än banlicensen så det är ändå vettigt att ta den.

Eftersom jag själv är Licensexaminör numer och är till en stor del insatt i vad som gäller så be dom ringa/maila mig så ska jag berätta för dom vad som gäller.

Jörgen , vobblaracing.se
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top