Svemo TA - bra eller anus (eller: man kanske vänjer sig?)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ni inom RR har använt TA ganska länge har jag förstått?
Som engagerad inom MX och vår klubbs digitala allt-i-allo åker jag på skiten eftersom de normala arrangörsrävarna i klubben ser fax som maxad teknik.

Men jag blir förtvivlad:
1: det är segt som siiiraaaaap. Jag kör Ubuntu/FF. Funkar det bättre på Windows?
2: När jag satt i början av februari och hamrade in vår årsplanering funkade knappt systemet, menyerna var tomma, vissa klasser fanns inte. Drivs det verkligen av avlönad personal?
3: Svårbegripligt. Lägger jag in vår del av en tävlingsserie finns det ett val "del av serietävling" men vår serie, div 1 Västra finns inte med. Kör som singeltävling.
4: När nu vissa menyval saknades kunde jag ändå inte skicka in skiten pga att obligatorisk info saknades, info som inte gick att fylla i eftersom menyn var tom.

Frågan är: är det lika illa inom RR? Beror det på någon lokal förmåga eller var brister det?
Jag skulle kunna ta upp det via mail med Svemo eller RF men jag upplever dem som så fantastiskt otrevliga så jag tänkte samla kraft här först.
Förhoppningsvis slipper jag detta crap men det har jag hoppats på förr utan att något hänt.

Hoppas det kommer en app eller ett API så man kan köra något annat för detta var det sugigaste jag klickat runt i på denna sidan millennieskiftet.

Nu är ju jag bara förare och inte arrangör. Men jag upplever det som otroligt segt jag med även på windows.
Menyer som hänger sig, klasser som försvinner när man söker osv.
Tanken och konceptet är ju bra men det funkar ju inte jättekanon direkt just nu.

Fråga 1: har du läst guide/manulen?

Input kommer från SVEMOpersonal som är avlönad, ring kansliet ;)

Jag har bara shoppat licensen där än (enduro), och knappat runt lite, tycker om det. Men så är jag it-geek med.

Det jag har provat har funkat bra , segheten märker jag inget av
Jag ger det 5 sporthojar av 5 möjliga
/Håkan

Fråga 1: har du läst guide/manulen?

Input kommer från SVEMOpersonal som är avlönad, ring kansliet ;)

Jodå. Utan den hade jag inte lyckats använda det överhuvudtaget.
Jämfört med iPad där man inte ens får med en manual eller Surfbanken där jag aldrig läst någon guide heller.

Men jag förstår inte hur en manualläsning hade kunnat fylla på de tomma menyerna
:confused:

Noterade för övrigt att det finns en tävlingsklass som heter "test".
Tittar man här (gren: motocross, maj-juni):
64-186 2013-05-04 - 2013-05-04 Motocross Nationell Test <--- test. En av många.

så finns det uppenbarligen förenklingspotential? Om nu fältet klass inte används kanske det skulle vara ett fritextfält? Kanske tas bort? Eller kanske klassen "test" inte skulle stå i ett produktionssystem?

Kanske skulle utnyttja sidans bredd till att visa all info så man slapp scrolla som en galning i sidled också när man letar efter en specifik tävling?

Jag har pratat med Svemo/RF/Sisu om detta. Flera gånger. Känns som att de kör mentalt read-only-media.
Jaja. Jag provade aldrig ringa kansliet igår runt 20:45 på kvällen. Troligen satt där någon på pass och längtade efter ett samtal.

Men grundfrågan var ifall ni tycker det funkar bra och det gör du uppenbarligen så jag vänjer mig säkert.

Behöver användaren en manual är det något fundamentalt fel med gränssnittet.

det beror nog på användaren och eftersom du aldrig tänkt på arrangörsdetaljerna kring tävling så skulle jag gissa att du är fel person att uttrycka dig om admindelen i TA....
eftersom det även är knutet till RF och tänkte att hantera serietabeller och resultat i slutändan så behöver man lära sig vilken information som ska in för att få ut rätt information i slutändan.

annars kan man köra på "skit in, skit ut" :-)

ju
Jodå. Utan den hade jag inte lyckats använda det överhuvudtaget.
Jämfört med iPad där man inte ens får med en manual eller Surfbanken där jag aldrig läst någon guide heller.

Men jag förstår inte hur en manualläsning hade kunnat fylla på de tomma menyerna
:confused:

Men grundfrågan var ifall ni tycker det funkar bra och det gör du uppenbarligen så jag vänjer mig säkert.

manualen hade inte funkat så värst i det läget... jag har själv inte läst den men kan lägga upp tävlingar etc utan några större bekymmer.
information som saknas eller är felaktig fixas av svemo och betald personal :-) (om det nu gör saken bättre?)

idén med TA är bra, men den behöver skruvas på en del till innan det blir riktigt bra. prestanda är nognden största och enklaste delen att lösa + design (sidbredd typ)

det viktiga är att alla anmäler sig på samma ställe, alla resultat på samma ställe, licenser på samma ställe. ifrån massor av olika ställen till 1... sen finns det saker som ett fristående system hade kunnat lösa bättre (fristående från rf) men hade inte blivit lika bra när det är klart

http://tatest.svemo.se finns så varför testbös finns i produktionen fattar jag inte ^o^

EDIT: vad jag menar är att TA är under utveckling mest hela tiden och de skulle behöva en revision i design...

Last edited:
det beror nog på användaren och eftersom du aldrig tänkt på arrangörsdetaljerna kring tävling så skulle jag gissa att du är fel person att uttrycka dig om admindelen i TA....
Det var mer en generell betraktelse.

Ett GUI ska inte behöva en manual med dagens teknik. Om det däremot var en 3270 emulator mot en stordator med dolda funktioner skulle en manual behövas :)

P€RRA;5760329 skrev:
Det var mer en generell betraktelse.

Ett GUI ska inte behöva en manual med dagens teknik. Om det däremot var en 3270 emulator mot en stordator med dolda funktioner skulle en manual behövas :)

Om man har förståelse för vad som behövs och hur verktyget tänkt användas så behövs tydligen ingen manual...
men det kan ju ha att göra med att jag nästan utvecklat ett sånt däringa system innan?

och visst GUIt har mkt att önska, speciellt när man lägger upp tävlingar men som deltagare känns det rätt OK.

en sån enkel sak som "dela" tangentbordet på iPaden var inte helt uppenbart heller, så man bättre kan skriva med tummarna, inte helt uppenbart men det finns där

Last edited:
men det kan ju ha att göra med att jag nästan utvecklat ett sånt däringa system innan?

och visst GUIt har mkt att önska, speciellt när man lägger upp tävlingar men som deltagare känns det rätt OK.

Vi har också kört en del hemmahackade grejor och det måste vara klart enklare när man håller sig inom en disciplin som vi gjorde än att bygga ett "one size fits none-system".

Jag vet inte. Jag har börjat formligen avsky webbaserade grejor, i synnerhet när man försöker få dem bete sig som program.
Jag tyckte registreringsförfarandet var öken t.ex. Eftersom en person lekt med IdrottOnlines s.k. hemsidedel var den personen någon typ av Master som skulle lägga upp övriga konton i TA. Jag hade ingen aning om vem det var eller hur man fick kontakt med den personen som slutat i klubben.

99% av alla skärmar ligger ner, ändå envisas webbnötter med att bygga sidorna på höjden och begränsa sig till 800px bredd. Vem fan sitter med sån skit idag?

Tusen val, tomma menyer.
Man kan inte spara om ett reqiured-fält inte är ifyllt så kör man fast måste man slänga allt man redan fyllt i som t.ex datum och plats. Kan ha ändrats though eller så hade jag tur igår kväll.

Jag vill se en ny era där man i första hand försöker minimera antal klick, sedan minimera anledning till scroll.
Har man ett fält "tävlingen ingår i en serie" så ska serierna ligga där eller så ska jag kunna skapa den själv.
Jag vill inte ha avslag på en tävling för att jag nödgats fylla i värden som inte stämmer pga tomma menyer, jag tycker faktiskt SVEMO kan rätta upp skiten själva.

Och: bygg ett API och överlåt GUIt till folk som kan. Det är lite 1999 över alltihop.

Men jag vänjer mig säkert.

Och: bygg ett API och överlåt GUIt till folk som kan. Det är lite 1999 över alltihop.

Men jag vänjer mig säkert.

jag kan inte säga annat än att jag håller med! men om det nu inte går, skicka it bolaget som utvecklar SVEMO TA på en designkurs! det skulle de behöva

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025