Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Precis. Så du och Nr:18 tror inte att den här tråden är ett utomordentligt bra exempel med personer som är och har varit engagerade i SVEMO-evenemang under många år och vill få till stånd ändringar i hur SVEMO sköter desamma?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Jag har aldrig hävdat det.
Tvärtom anser jag att T.ex. Glenn, med flera kommit med konstruktiva förklaringar som organisationerna bör överväga.

Men det är ju inte det Nr: 18 menar heller.
Jag håller med honom att flera av de som klagar inte har koll på hur organisationen ser ut och fungerar.

Ett exempel är ju den diskussion som avhandlar försäkringsskyddet.
Att ett evenemang följer lagen säger ingenting om vilket försäkringsskydd den aktive har.

(Dock vill jag påpeka att de seriösa privata arrangörerna har minst lika bra försäkringsskydd för deltagaren som organisationen)

Men faktum kvarstår, alla medlemmar ÄR förbundet och det finns en demokratisk möjlighet att påverka besluten.

Men det stora problemet brukar vara att när man inte lyckas övertyga majoriteten så får man heller inte igenom sitt förslag. Det kan man ju inte belasta förbundet för.
 
Det där förstår jag inte. Står det i svensk lagstiftning att det måste vara en SVEMO-sanktionerad tillställning för att något inom svensk MC-racing ska vara "officiellt"?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
sv.bilsportsförbundet tycker därimot att det är okej..
 
Frågan här är ju om man ska sitta och trycka på sin åsikt till det är årsmöte i klubben, eller om man ska lobba för snabbare förändringar på annat sätt.
Tycker media och forum är ett utmärkt sätt att framföra åsikter på.
I alla organisationer är det ofta möjligt att åsikter kvävs redan i sin linda, eller att de inte når toppen för att den spelas bort i det politiska spelet på vägen uppåt.
 
Frågan här är ju om man ska sitta och trycka på sin åsikt till det är årsmöte i klubben, eller om man ska lobba för snabbare förändringar på annat sätt.
Tycker media och forum är ett utmärkt sätt att framföra åsikter på.
I alla organisationer är det ofta möjligt att åsikter kvävs redan i sin linda, eller att de inte når toppen för att den spelas bort i det politiska spelet på vägen uppåt.

Nej du ska inte sitta och trycka på din åsikt.
Det är ju jättebra att ha högt i tak och även pröva vissa tankegångar som vid en första anblick kan ses som tokiga.

Anledningen till att jag anser att ett system ska vara någorlunda trögt men ändå lagom snabbt är att saker som beslutas för fort, riskerar att behöva ändras vilket är förödande för organisationen. Likadant gäller om det tar för lång tid.

Se på Vägverket som är en beslutströg organisation.
När ett beslut tas där vet alla att det kommer att gälla, oavsett vad man kan tycka om själva beslutet. Det innebär inte att det alltid är rätt men alla vet vad som kommer att gälla under en längre period innan de kan rätta till eventuella fel.

En beslutssnabb organisation som ändrar sig ofta p.g.a. sämre igenomtänkta ändringar förlorar snabbt förtroende. De aktiva vet att beslutet sannolikt kan komma att ändrats och väntar till sista stund med sin anpassning.
 
om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
OK, men vad betyder "officiellt" enligt dig?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
sv.bilsportsförbundet tycker därimot att det är okej..

Vilken organisation i världen bestämmer att ett rekord räknas som officiellt, eller finns det flera? FIA, Guiness Rekord, UEM?
Kan det vara så snett att det i så fall inte är möjligt för en svensk att sätta världsrekord i flygande kilometern på mc? Har Svemo ensamrätt på det också och inte tillåter det överhuvudtaget;)

Gäller den regeln bara flygande kilometern eller gäller det alla typ av hastighetsrekord? Var står det att läsa. Nyfiken:tummenupp

/Mange
 
Last edited:
Nej du ska inte sitta och trycka på din åsikt.
Det är ju jättebra att ha högt i tak och även pröva vissa tankegångar som vid en första anblick kan ses som tokiga.

Anledningen till att jag anser att ett system ska vara någorlunda trögt men ändå lagom snabbt är att saker som beslutas för fort, riskerar att behöva ändras vilket är förödande för organisationen. Likadant gäller om det tar för lång tid.

Se på Vägverket som är en beslutströg organisation.
När ett beslut tas där vet alla att det kommer att gälla, oavsett vad man kan tycka om själva beslutet. Det innebär inte att det alltid är rätt men alla vet vad som kommer att gälla under en längre period innan de kan rätta till eventuella fel.

En beslutssnabb organisation som ändrar sig ofta p.g.a. sämre igenomtänkta ändringar förlorar snabbt förtroende. De aktiva vet att beslutet sannolikt kan komma att ändrats och väntar till sista stund med sin anpassning.

Är det bra att det tar lång tid att ändra ett felaktigt beslut? Statliga myndigheter är beslutströga, ofta blir människor lidande för att man är tvingade att följa myndigheters långsamma beslut. Myndigheterna överlever detta eftersom man har lagstiftningen på sin sida.
Ett företag som är långsamt på att fatta beslut brukar få ett annat straff, de försvinner från marknaden. Likaså försvinner de från marknaden om de fattar snabba och dåliga beslut.
 
Se till att engagera er i klubbarna, som väljer representanter till Svemo, som sedan har makten som vi själva gett dom att förändra regelverket så att det motsvarar det vi vill göra.

Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?
 
Är det bra att det tar lång tid att ändra ett felaktigt beslut? Statliga myndigheter är beslutströga, ofta blir människor lidande för att man är tvingade att följa myndigheters långsamma beslut.

I en diktatur är det korta beslutsvägar och man kan fatta mycket snabba beslut på gott och ont! I en demokratisk organisation väger man in fler människors åsikter. Skall man då dessutom inhämta åsikter från människor som inte jobbar avlönat utan som skall tycka till på sin fritid är det ganska naturligt att det tar längre tid att fatta vissa beslut!

Nu är detta två ytterligheter vad gäller organisation, så länge man inte väljer "Polsk riksdag" som organisationsmodell = ohanterligt, men det ger en viss förklaring till varför vissa beslut kan ta tid i en organisation som SVEMO.

Sedan gissar jag mig till att även SVEMO´s representanter har häcken full och måste göra prioriteringar precis som vi alla måste göra och frågan kanske är om denna frågan är av sådan vikt att man måste ta hand om den på stört eller om detta är något som KAN lobbas för och tyckas till om (ex. här på forumet) för att fattas beslut om längre fram!? Känns nästan som SVEMO borde tycka till i den här tråden, officiellt!? Så får vi deras syn & förklaring på beslutet också!

Mvh!
// Niklas
 
Debatten pågår på fler forum än det här och även inom andra förbund.
Jag hoppas på konkurrensverket, eftersom svemos GS anser att stadgen ska användas för att användas mot sina medlemmar. Tack och lov är det iaf många som verkar anse att den är fel.
Har fortfarande inte hört några argument för att den ska användas till det, förutom att den råkar finnas..
 
Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?

Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.

Debatten pågår på fler forum än det här och även inom andra förbund.
Jag hoppas på konkurrensverket, eftersom svemos GS anser att stadgen ska användas för att användas mot sina medlemmar. Tack och lov är det iaf många som verkar anse att den är fel.
Har fortfarande inte hört några argument för att den ska användas till det, förutom att den råkar finnas..

GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för officiell åsikt?
 
Last edited:
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Sen kan man ju fråga sig om roadracingen då tjänar på att vara med i förbundet eller inte..
Det är ju det här som är den springande punkten, man har ett förbund som tar hand om majoriteten, men kanske försakar minoriteten.
Får man bara höra att ni är en liten grupp som vi skiter i kanske man börjar se sig om efter någon/några som kan hjälpa en framåt på ett annat sätt istället.

Minns vilka problem det var när den nya grenen supermoto skulle in i sverige, vilket käbbel om vilka licenser som skulle gälla, vilka som skulle vara med och bestämma etc..

GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för officiell åsikt?

Har Fredrik Reinfeldt aldrig några egna åsikter?

Det är ofta ledningen som pekar på vilka regler som ska följas och hur de ska tolkas, men men..
 
Last edited:
Jag är frågande till om styrelsen har tagit ett styrelse beslut i denna fråga eller om det är ett tjänstemana övergrepp? Men det kommer KKV komma fram till.
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.



GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för åsikt?
 
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.



GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för åsikt?

Hmm, undrar om inte tanken med inlägget var mer av "varför skall medlemmar utan intresse i en specialgren avgöra vem/vilka som skalla representera specialgrenens aktiva?"

En RR-förare bevöver ju liksom inte bry sig om vem som representerar de aktiva i motorcross lika lite som tvärt om kan jag tycka. Sedan skall självklart antalet beslutsfattare i SVEMO i stort återspeglas av medlemsantalet men knappast i de respektive specialsektioner. Är det verkligen så det är? Jag tvivlar!!

Mvh!
// Niklas
 
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.



Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.

Då är det heller inte konstigt att en "liten skit" som Glenn Ocklund som pysslar med detta lilla och udda vänder sig åt en annan part i sina ärenden där han får bättre respons. Det som blir fel är ju då att han(eller andra arrangörer som väljer samma väg) tillsammans med förare ska straffas för det. Allt baserat på NT §3.1 som svemo hänvisar till och som med sin storlek skapar en form av monopol liknande situation som också direkt är ett valfrihetshinder för förare och arrangörer.

En regel som borde ses över då den helt uppenbart har upprört och satt käppar i utvecklingens hjul i detta fall.
 
Last edited:
Jag är rätt övertygad om att majoriteten inte är för en regel att utesluta förare som vill ställa upp i andras arrangemang.
Sen kan jag tänka mig att en hel del är rädda att utrycka sin åsikt, för man kan ju ses som illojal i värsta fall...
 
Liten skit? Jag är en stor skit enl vissa:tummenupp

Då är det heller inte konstigt att en lite skit som Glenn Ocklund som pysslar med detta lilla och udda vänder sig åt en annan part i sina ärenden där han får bättre respons. Det som blir fel är ju då att han(eller andra arrangörer som väljer samma väg) tillsammans med förare ska straffas för det. Allt baserat på NT §3.1 som svemo hänvisar till och som med sin storlek skapar en form av monopol liknande situation som också direkt är ett valfrihetshinder för förare och arrangörer.

En regel som borde ses över då den helt uppenbart har upprört och satt käppar i utvecklingens hjul i detta fall.
 
Sen kan man ju fråga sig om roadracingen då tjänar på att vara med i förbundet eller inte..
Det är ju det här som är den springande punkten, man har ett förbund som tar hand om majoriteten, men kanske försakar minoriteten.
Får man bara höra att ni är en liten grupp som vi skiter i kanske man börjar se sig om efter någon/några som kan hjälpa en framåt på ett annat sätt istället.

Minns vilka problem det var när den nya grenen supermoto skulle in i sverige, vilket käbbel om vilka licenser som skulle gälla, vilka som skulle vara med och bestämma etc..

Det är precis det som gäller.
Vilka fördelar och nackdelar har vi som medlemmar i ett stort förbund?

Då bör man lyfta blicken en aning från det enskilda evenemanget och även tänka igenom vilka möjligheter en RR-utbrytning på x antal medlemmar har att påverka T.ex. samhället i förhållande till RF:s möjligheter?
 
Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?

Platsen som förarrepresentant inom RR är för tillfället ledig, vill du ha den? Du får min röst omedelbart! Kontakta Fredrik Hansson, eller valfri annan i sektionen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top