Svedea & Svenska motorcykelaktiebolaget

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag måste bara skriva några rader om en positiv upplevelse av en negativ händelse.
Vi var ute på en trevlig tur till Öregrund för två veckor sedan.
Tyvärr kom några ungdomar på den (i deras ögon) eminenta idén att hälla kaustiksoda från sitt fönster över min hoj. :dummer :mad:

Det blev mycket skador men den funkade så vi försökte laka ut kaustiksodan med vatten så gott vi kunde och jag ringde verkstaden, Svenska motorcykelaktiebolaget, och frågade om råd. Han bad mig komma förbi honom på vägen hem (på söndagen) och ville att jag skulle lämna den hos honom så han kunde plocka ner den och kontrollera så det inte låg och frätte under plasten. Så det gjorde jag.
Det blev ju en försäkringsfråga så han gjorde en kostnadsberäkning och skickade in till bolaget, Svedea. De kom ut och tittade på tisdagen dels på grund av den ovanliga skadan (som vi dessutom hade en motpart till eftersom vi fick reda på vilken pojke det var som orsakat den och hans pappa anmälde skadan till sitt bolag) men också pga av skadekostnaden på 75 000:-.

Det här var alltså förra tisdagen, delar beställdes och allt fanns på Kawasakis centrallager i Holland. Så imorgon får jag hämta den, efter 1,5 vecka. :tummenupp

Det måste vara någon form av inofficiellt världsrekord att halva hojen behöver bytas och mindre än två veckor efter händelsen är den klar för avhämtning under högsäsong.
Årets jubel och applåd från mig till Svedea och Svenska motorcykelaktiebolaget för hanteringen!
Jag kommer aldrig byta bolag eller verkstad så länge jag kör Kawasaki!
:pannkyss

Kaustiksoda....
Vilka jävla ideer!!
Skador för 75kkr måste förhoppningsvis bevisa exakt hur dåligt tilltaget var, får man hoppas? :3freak

Skönt det löste sej för din del :tummenupp

Kaustiksoda....
Vilka jävla ideer!!
Skador för 75kkr måste förhoppningsvis bevisa exakt hur dåligt tilltaget var, får man hoppas? :3freak

Skönt det löste sej för din del :tummenupp

Tack Ozzian! Ja det verkar gå bra. Det finns ett bra citat som jag tror de här pojkarna (14 åringar i ett fotbollslag med tillhörande grupptryck) nog kommer att ha lärt sig av det här utan att de ännu vet om det:

"Gott omdöme får man av erfarenhet.
Erfarenhet får man av dåligt omdöme."

Tobbe på Svenska motorcykelaktiebolaget har gott rykte. Av en anledning.

Det skulle vara jävligt intressant att få höra vem som betalade kalaset i slutändan, och höra diskussionerna mellan far och son...

Ja verkligen. Han hade haft ett allvarligt samtal med honom sade han, och det har han säkert också.
Det lär bli en regress mellan bolagen och sedan är det väl upp till hans bolag att bestämma om de vill ha tillbaka något av pengarna från honom.
Jag har fått tillbaka hojen, nu ska jag bara få tillbaka självrisken också. Men jag ä nöjd med utfallet så här långt.

Tobbe på Svenska motorcykelaktiebolaget har gott rykte. Av en anledning.

Ja han är grym! :Bugar
Fick hojen igår, provkörde den hela dagen på bana idag. Inte en skruv verkar vara feldragen, den kändes precis som den skulle. Ändå är nästan hela framändan bytt.

Tobbe är grymt bra! :tummenupp
Svedea är också bra, men jag valde bort dem pga att jag vill ha en försäkring som gäller när jag och kompisarna hyr en egen bana för trafikövning.

Tobbe är grymt bra! :tummenupp
Svedea är också bra, men jag valde bort dem pga att jag vill ha en försäkring som gäller när jag och kompisarna hyr en egen bana för trafikövning.

Ja det är ett problem att den inte gäller på bana (om man väljer körning där SMC inte är arrangör).
Men deras skadehantering, den var grymt bra! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...