Svedea avställning

Floyo

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2020
Ort
Malmö
Hoj
Bmwg310r 2020
Jag har ställt av min Hoj eftersom den ska säljas, ringde svedea och meddelande dom men dom vägrar att ta bort trafikförsäkring eftersom de enbart har årsförsäkringar.
Enligt försäkringslagen står det:

6 § första stycket 2 FAL framgår att försäkringstagaren får säga upp försäkringen före försäkringstidens utgång om försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet.

Detta är ju en tolkningsfråga men då menar dom att det endast gäller vid försäljning.
Och jag menar att det lika bra kan innebära att jag inte är i behov av försäkring längre pga avställning
Jag har inte betalat premien för denna månaden och då fick jag hem ett brev som det står att om inte premien betalas så avslutas försäkring och dom meddelar tff, eftersom hojen redan som sagt är avställd så kommer ju inte dom begära något.
Hur tolkar ni detta?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nja, nu har ju Svedea sålt dig en års-försäkring som du inte kan ställa av. Så står det i avtalet. Det enda giltiga skälet till att i förtid, avsluta sin försäkring är vid ägarbyte eller försäljning. Du har ju själv valt produkten/avtalet som Svedea sålt dig. Det är precis samma sak som med bredband eller andra liknande tjänster som man kan ha "abonnemang" på.

Att du väljer att inte betala din premie är nog smått dumt då Svedea med stor trolighet har rätt att skicka påminnelse men även inkasso om de känner för det. Då landar du hos fogden. :7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/valja-och-byta-forsakring

Ska du ändå sälja den så kommer försäkringen automatiskt att avslutas när ägarbytet görs. Skillnaden i pengar för några några dagar är väldigt liten, så det är inte något att oroa dig över.
Hade du velat ha en försäkring som gick att avsluta eller ställa av hade du behövt att teckna en sådan istället för en helårsförsäkring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, nu har ju Svedea sålt dig en års-försäkring som du inte kan ställa av. Så står det i avtalet. Det enda giltiga skälet till att i förtid, avsluta sin försäkring är vid ägarbyte eller försäljning. Du har ju själv valt produkten/avtalet som Svedea sålt dig. Det är precis samma sak som med bredband eller andra liknande tjänster som man kan ha "abonnemang" på.

Att du väljer att inte betala din premie är nog smått dumt då Svedea med stor trolighet har rätt att skicka påminnelse men även inkasso om de känner för det. Då landar du hos fogden. :7peta

Inkasso brukar skicka räkningen en eller två gånger innan de skickar vidare till fogden, och när det kommer till fogden kan man ringa upp inkassobolaget och säga att man betalar så kan de stänga ärendet hos fogden utan att det kommer registreras.
En rolig sidnot är att man inte behöver skicka till inkasso, man kan när man skickat påminnelse skicka ärendet direkt till fogden. Som privatperson med, gå bara in på kronofogden.se->mina sidor och tryck på den jättestora, jättefula knappen i mitten. Man kan också be om handräckning med diverse saker som fulparkerade bilar och utlånade saker som inte lämnats tillbaka.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Inkasso brukar skicka räkningen en eller två gånger innan de skickar vidare till fogden, och när det kommer till fogden kan man ringa upp inkassobolaget och säga att man betalar så kan de stänga ärendet hos fogden utan att det kommer registreras.
En rolig sidnot är att man inte behöver skicka till inkasso, man kan när man skickat påminnelse skicka ärendet direkt till fogden. Som privatperson med, gå bara in på kronofogden.se->mina sidor och tryck på den jättestora, jättefula knappen i mitten. Man kan också be om handräckning med diverse saker som fulparkerade bilar och utlånade saker som inte lämnats tillbaka.

Okaj, där ser man. Tack för infon :hej:rock

Min fråga är dock om man vill skaffa sig ett dåligt namn hos ett av Sveriges ledande försäkringsföretag för motorcyklister? För det lär ju TS göra nu. :glömdet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okaj, där ser man. Tack för infon :hej:rock

Min fråga är dock om man vill skaffa sig ett dåligt namn hos ett av Sveriges ledande försäkringsföretag för motorcyklister? För det lär ju TS göra nu. :glömdet

Svedea är ju rätt trevliga att ha att göra med så jag hade nog inte jävlats med dem i onödan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta och ställ på hojen igen. Lika bra att ha den påställd om den skall säljas.
För köparen vill garanterat provköra
(om så bara ett varv runt kvarteret som köparen av min Triumph Sprint RS gjorde innan han lastade den på släpet för hemfärd)
Sedan när du säljer den
tänk på att köpeavtalet fylls i
tänk på att köparen skriver in sig på den gula delen av Registreringsbeviset som används vid överlåtelse
och som sedan Du skickar in till Transportstyrelsen.
för nuförtiden måste både ägare/säljare och köpare signera överlåtelsen.
(En vän lät köparen skicka in överlåtelsen, det lät köparen bli. Sedan började felparkeringsavgifterna trilla in hos säljaren, min vän. Det blev riktigt jobbigt.)

Sedan när köparen dragit ställer du av hojen. Kör köparen iväg så måste hen försäkrat hojen. På släp behövs ingen försäkring.

Jag hade inne annons på Tisdag, köparen hämtade den på Lördag.
Varför?
1) Mitt namn stod i annonsen på Blocket, lätt kolla upp mig på ratsit.se , merinfo, mrkoll osv.
2) Regnumret stod i annonsen (så köparen kan kolla upp historiken på hojen, vem som är ägare osv, avbetalningsköp eller ej, jag kollade en Lamborgini i en by på landet, "ägare" var Nordea ! :D )
3) Jag hade skrivit in telefonnumret i min text i annonsen för Blocket hindrar intresserade att kolla mer än ett nummer om dagen
typ
"Janne Johansson nollfemsexsjuåttanionolletttvåtre
Ring eller skicka SMS om jag inte svarar.
Mailen kollar jag sällan... "
4) Jag hade skrivit hur långt den gått, hur många mil.
5) När den besiktigades och nästa sista datum för besiktning
Jag hade beskrivit serviceläget Citat
Stora Servicen med ventilspels koll gjord av Johans MC 2013 vid 4000 mil och i nov 2018 vid 6137mil. Kvitton finns.
Byte av olja, filter, däck, bromsbelägg, bromsskivor, drivpaket, rengöring av bromsok, osv mellan de stora servicarna har jag gjort själv. Kvitton finns. slut citat


Tänk på att du måste registrera dig hos shipsted för att kunna svara på mail när folk svarar med mail via Blocket.
och vill du inte registrera dig så kommer du inte åt eventuella mail, dom fastnar hos shipsted. :huvet
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svedea har en garageförsäkring, jag har min Honda CB250 och den nyligen inköpta GSX750ES garageförsäkrade hos dom, kostar runt 400 kr eller nåt sånt per år på dessa hojar.

Problemet eller vad man nu ska kalla det är att du bara kan teckna om till garageförsäkring vid huvudförfallodagen vilket jag gjorde på Hondan då jag visste att den inte kommer att rulla denna säsongen, GSX:en var anställd köpet och kom mer inte heller att komma igång fören tidigast till våren så då teckande jag garageförsäkring på den. Man får sen ringa och fixa trafik, hel eller halvförsäkring då man ska ställa på hojen med då kan man inte längre ställa av och garageförsäkra fören det är huvudförfallodag igen.

För övrigt har jag bara positivt att säga om Svedea, vad jäkligt bra då jag kraschade och skadade knäet, inget strul och bra info om att man hade rätt till ersättning av bla förlorad arbetsinkomst mm.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top