Sveda & Värk hos TH

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Efter att ha pratat med trygghansa i telefon kom dom med ett, enligt mig, skambud för min sveda & värk. 3000:-. Läs sveda & värk.

3000:- för att opereras 2 gånger, skrot i armen-handleden & ett defekt nyckelben, förlorad känsel i höger tumme.

http://vifta.org/g2/v/mc/cbr600f4/krashen

:huvet

Muggen skrev:
Efter att ha pratat med trygghansa i telefon kom dom med ett, enligt mig, skambud för min sveda & värk. 3000:-. Läs sveda & värk.

3000:- för att opereras 2 gånger, skrot i armen-handleden & ett defekt nyckelben, förlorad känsel i höger tumme.

http://vifta.org/g2/v/mc/cbr600f4/krashen

:huvet

Sveda och värk brukar inte vara så mycket pengar. Det hela kommer efter ett år om du fortfarande har problem. Då skall dom ha ett invaliditetsintyg (var iväg hos en läkare och fick mitt igår). Han förklarade för mig att sveda och värk är en väldigt liten summa, det blir genast mer pengar när dom sätter invaliditetsgraden.

/ Micke

Sveda och värk är bara den första ersättningen, förutom utläggen för sjukhusvistelse mm. Efter 18 månader får du återkomma med invaliditet och olägenheter i övrigt samt ärr.

Tackar, nu har jag lugnat ner mig..
Med tanke på vad jag hört andra fått blev jag vansinnig :D

Då är det väl som det skall allting då hehe

Sveda o värk bestäms av hur svår skadan var o hur länge det var akut.. så enligt ditt belopp så e de som att nästan ligga inne på sjukhus i en månad.

Kolla in bilden så förstår du hur det bestäms.

Bifogat

• sveda.JPG
    sveda.JPG
    128.8 KB · Visningar: 1,191
Maverick skrev:
Sveda o värk bestäms av hur svår skadan var o hur länge det var akut.. så enligt ditt belopp så e de som att nästan ligga inne på sjukhus i en månad.

Kolla in bilden så förstår du hur det bestäms.

Frugan står inte med i den kalkylen, det var hon som mata mig :rofl
Vänster arm ur funktion - nyckelbenet & höger handled.
Kunde inte göra _någonting_ :3freak

Muggen skrev:
Frugan står inte med i den kalkylen, det var hon som mata mig :rofl
Vänster arm ur funktion - nyckelbenet & höger handled.
Kunde inte göra _någonting_ :3freak
Hur länge var du sjukskriven då o hur lång tid var det akut?

I en månad kunde jag inte göra någonting :va
Efter 1½ kunde jag börja lyfta skedar.. och med en väldans envisa & smärt torka mig själv för det var så förnedrande.. :brinnerup

Oavsett om det kommer mer pengar så småningom i form av invaliditetsersättning, tycker jag du skall tala om för bolaget att du inte är nöjd med 3 500 kr för sveda och värk. Har du genomgått två operationer så låter det som ett för lågt belopp, i synnerhet om det gått en tid mellan operationerna. Det finns ju också en möjlighet att de pengar du fått endast är ett förskott på kommande ersättningar och då är det ju inte så mycket att hetsa upp sig för.

som sagt.. du har fått lite högre ersättning när du låg på sjukhus dom första dagarna.. sen har du fått för en månad att ligga hemma.. tror beloppet stämmer ganska bra.. men lite mer skulle du nog kunna få ut.

Det du ska göra innan skadan avslutas e att be om en jurist (ingår i försäkringen) o lämna alla papper till honom, så kollar han igenom så att alla belopp stämmer!

Maverick skrev:
Det du ska göra innan skadan avslutas e att be om en jurist (ingår i försäkringen) o lämna alla papper till honom, så kollar han igenom så att alla belopp stämmer!

Var får man tåg på en lämplig jurist? :)
Hur funkar betalningen till juristen ?

bor inte i gbg.. så jag har inte en aning.. :) Ta kontakt med nån advokatbyrå o se om dom kan hjälpa dig på något sätt, kolla bara med fb innan. Betalning sker väl genom fakturering till fb. Har själv inte kommit så långt i mitt fall.. men om det blir du som få betala honom så e de ju bara till att skicka in en kopia på betalningen o så få du pengarna från fb.

Har man en s.k "barnförsäkring (får inte teknas efter 25) så får man ut ersättning för ärr efter ett år istället för två.

Superbra sjuk- och olycksfallsförsäkring. Fick ut 25000 (3% invaliditet) för min immunsjd. 2400 för en veckas vistelse på sjukhus pga lunginflammation. Lite dyrare försäkring än de vanliga (betalar 1600/år) men ersättning är desto högre än vanliga sjuk- och olycksfallsförsäkringar.

Barnförsäkring har jag, tyvärr ersätter ju inte den förlorad arbetsinkomst :brinnerup

Fast å andra sidan kan jag inte få något för förlorad arbetsinkomst såvitt jag vet då jag inte varit schemalagd för att jobba. Får jobb när det behövs och det har alltid varit 5 dar i veckan...

Skall sätta mig o ringa runt diverse advokatfirmor o höra mig för. :tummenupp

har en extra olycksfallsförsäkring oxå.. så för min del blir det oxå dubbelt.. :) om man nu kan se nån glädje i skadan.. det e iaf ett litet plåster på såret..

Maverick skrev:
har en extra olycksfallsförsäkring oxå.. så för min del blir det oxå dubbelt.. :) om man nu kan se nån glädje i skadan.. det e iaf ett litet plåster på såret..

Kan man inte köpa till sånt i efterhand :hihi

Jag är själv i samma sits just nu.

Krossade tre ryggkotor, vilket ledde till en steloperation av en tredjedel av ryggen. Fick dessutom skallskador i form av inre blödning, frakturer, svullnad, kraftig hjärnskakning - högt tryck. Skadad högerhand, varav ett finger gick av, vilket också ledde till en liten operation. Uttänjning av nyckelbensled. Rispa på mjälten och blåslagen lunga. Lite jack här och där. Nackproblem. Det var nog allt tror jag. (bla bla bla bla.... så, nu vet ni det :näsblod). Detta hände i augusti och jag har ingen aning om ersättning över huvud taget. Var också helt borta på sjukhuset. Hade inget närminne och hallucinerade ständigt. :3freak

Ett juridiskt ombud, som normalt hanterar personskadefrågor, är nog väldigt bra att ta till. Vad jag har hört ska det vara lättare att få ut detta på trafikförsäkringen ju allvarligare skadad man är.

Obs: Advokaten kanske inte blir helt gratis. Eventuell självrisk får man betala. Men vilka villkor som Ditt försäkringsbolag har vet ju försäkringsbolaget. Så fråga dem innan Du börjar lägga ut pengar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park