Svarva ner diameter på bromsskiva

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har ett par bromsskivor som sitter på Campa fälg, och nån slags Z1000-gaffel och bromsok. Dock är skivornas diameter för stor för att få på bromsoken i originalfästena på gaffeln, och dessutom blir beläggens anläggningsyta mindre än tänkt på bromsskivan.

Går det att svarva ner diametern på bromsskivorna? Eller är det lättare att fräsa andra okfästen eller kanske försöka hitta andra skivor som passar rakt på.. Har inte möjlighet att vare sig fräsa eller svarva själv.
 
Det går bra att svarva ner diametern det kan vibrera lite eftersom skivan är tunn, ute på radien så gör det ingen direkt skada. Men akta dig för att försöka plana skivan i svarven.
 
hur mycket behöver du minska i mm på skivans diameter???

Är skivan borrad eller solid??

Med vänlig hälsning
 
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?
 
Framförallt, brukar man ha så mycket extramaterial så att man kan ta bort 15mm utan att beläggen tar i nitar/nav?

Normalt, nej. Men är skivan inte flytande så finns där inga nitar att slå i. Därför jag frågade detta.

Beringer envisas ju med att ha 310 mm skivor men jag köpte en 320 bara för att testa, den gick ju emot såklart men jag hade fått plats att arbeta ner den utan att slå i nitar. Nu köpte jag dock en 310 skiva idag :tummenupp

Men TS, jag svarvar gärna lite distanser till dig om du vill det. Kan fixa det i mellandagarna tror jag. :)
 
Last edited:
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?

Det jag menade på.... samt grada av vassa kanter för att undvika sprickbildning... en bromskiva som går sönder under hård inbromsning och låser framhjulet kanske inte är det man direkt önskar av tomten....

Med vänlig hälsning
 
Det jag menade på.... samt grada av vassa kanter för att undvika sprickbildning... en bromskiva som går sönder under hård inbromsning och låser framhjulet kanske inte är det man direkt önskar av tomten....

Med vänlig hälsning

Jag hade inte svarvat ner hoj-skivor, jag hade vattenskurit dom. :fakta

...Fast det blir fortfarande grader, jag hade nog inte gjort nått med dom överhuvudtaget, svårt att få riktigt bra.
 
Last edited:
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?

Det är tyvärr vanliga, ej radiella ok, från någon 80-tals Kawa. Igen flytande skiva mao. Anläggningsytan på skivan är större än vad själva beläggen är dimensionerade för så det är inte för samma hoj/ok.

Jag ska försöka fixa lite bilder imorrn på skiten så får vi se vad som går att göra! :) Schysst att erbjuda dig att göra distanser, men som sagt jag ordnar bilder så får vi se!
 
Jepp, försökte ladda upp bilder med det funkar ju inte...

Dock märkte jag även att det blir en del jobb då de skivorna jag tänkt ha på hade större off-set än de gamla så det sket sig lite kanske. Lättast tror jag är att hitta skivor med rätt bulthål på fälgen och rätt diameter, och sedan tillverka distanser för att få de rätt.

Så, vilka hojar har 6-bult, 51mm cc eller 102mm diagonal cc. (mäter man egentligen cc för två hål bredvid varandra eller hål diagonalt emot?) med en diameter på 270mm?
 
Jepp, försökte ladda upp bilder med det funkar ju inte...

Dock märkte jag även att det blir en del jobb då de skivorna jag tänkt ha på hade större off-set än de gamla så det sket sig lite kanske. Lättast tror jag är att hitta skivor med rätt bulthål på fälgen och rätt diameter, och sedan tillverka distanser för att få de rätt.

Så, vilka hojar har 6-bult, 51mm cc eller 102mm diagonal cc. (mäter man egentligen cc för två hål bredvid varandra eller hål diagonalt emot?) med en diameter på 270mm?
Ta upp telefonen och ring Acke på ISR, han hjälper dig garanterat! :tummenupp
 
Jo Acke är ett alternativ, dock räcker inte ekonomin till det nu så tänkte främst om det finns nån OEM-skiva som kan passa :)
Det behöver inte vara dyrare även om det är exklusivt. ;)

Du kan ringa och fråga om han har någon koll på vad som kan tänkas passa. Gubben har ju ändå några år på nacken.
Dum fråga kanske men har du kollat ebay?
 
Det behöver inte vara dyrare även om det är exklusivt. ;)

Du kan ringa och fråga om han har någon koll på vad som kan tänkas passa. Gubben har ju ändå några år på nacken.
Dum fråga kanske men har du kollat ebay?

Hehe jodå, ebay har jag kikat. Men kan inte hitta något liknande med samma bultmönster och 270mm.
Kanske kan vara så att Campagnolo har någon specialare till bultmönster?

Får höra med Acke helt enkelt! :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top