Svarva ner clip ons 50-53 mm

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Har ny hoj och tänkte föra över mina TRW clip ons till den, men gamla hojens gafflar är 50mm och nya är 53mm.

Så tänkte svarva upp dem, vad tror ni om detta?

Är av market TRW; dessa fast utan risers.

06013568.jpg

Du vill svarva upp diametern invändigt alltså? Utvändigt blir svårt att spänna upp i chucken om de är som på bilden. Invändigt går kanske men då får du göra omtag, det är aldrig att rekommendera. Dessutom gör du godset tunnare och äventyrar därmed säkerheten, jag hade nog sålt de du har och investerat i nya/beg som passar direkt.

Du ska alltså ta bort 1,5mm gods i något som redan från början är ganska slimmat och optimerat, vilket gör att du kan komma obehagligt nära gränsen för vad materialet tål. Det är generellt sett väldigt dåligt att inse att man sitter med styret löst i handen...

Du vill svarva upp diametern invändigt alltså? Utvändigt blir svårt att spänna upp i chucken om de är som på bilden. Invändigt går kanske men då får du göra omtag, det är aldrig att rekommendera. Dessutom gör du godset tunnare och äventyrar därmed säkerheten, jag hade nog sålt de du har och investerat i nya/beg som passar direkt.

Tack för svar.

Ja precis, svarva iØ.

Hmm, får tänka lite på denna. Minskar ba materialtjockleken med 1.5mm och de är ganska höga, så tror inte de blir jättesvagare.

Det tror jag inte ett dugg på. Tunnare gods, svagare, usch.
Det jag tror på är att utvidga clipset. 3mm större diameter innebär att omkretsen ska vara 3 x 3,14=ca 9,5mm större. Dvs det glapp du har idag där skruvarna sitter ökar ca 10mm.
Antagligen kommer inte skruvarna passa, som jag ser det kommer du behöva 15 - 20mm längre skruv än idag.
och du får borra upp skruv hålen 0,5mm , kanske 1mm och använda lösa muttrar.

Last edited:
Det tror jag inte ett dugg på. Tunnare gods, svagare, usch.
Det jag tror på är att utvidga clipset. 3mm större diameter innebär att omkretsen ska vara 3 x 3,14=ca 9,5mm större. Dvs det glapp du har idag där skruvarna sitter ökar ca 10mm.
Antagligen kommer inte skruvarna passa, som jag ser det kommer du behöva 15 - 20mm längre skruv än idag.
och du får borra upp skruv hålen 0,5mm , kanske 1mm och använda lösa muttrar.
Ja det här minst lika usla förslaget är ju i alla fall säkrare då styrhalvorna kommer att vara fördärvade redan innan han börjar åka med cykeln...
Jag tror mer på att skaffa clipon med passande diameter istället.

Får bli nya då.

Som sagt, better safe than sorry, vad är 1600:- när man crashar? ;D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2