Svarva egna ventil-shims?

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Ninja
Ska göra en ventiljustering på min zx9r nu i höst.
Fick ett pris på shims (eller schims kanske det stavas?) hos mc-handlaren 80-100kr st.
Inte så farligt om man bara behöver byta ett par men blir det många så känns det dyrt.
Jag har tillgång till en finsvarv och kan svarva med hög noggrannhet.

diameter 7,48
Tjocklek 2,50-3,50 (0,05)

Är det nån som vet om det är specialstål i dessa? Ett lite hårda verktygsstål har jag men är dom härdade så blir det svårt.

Inte bara av snålhet gör det också för att jag tycker det är kul.

Oftast är det inte så många som behövs nya, du mäter upp vad du har för spel och shims på varje ventil, sen kan du flytta runt dom! Sen bytte jag in dom gamla shimsen som jag ej behövde mot nya + 50:- styck.

Jofrab säljer en skimssats för 1100-1200:- från Hotcams. 3st skims i varje tjocklek. 1.20 till 3.50, finns både i 7.48 och 9,48

Har man problem med ventilspelet så är det bättre att ta tjuren i hornen och byta dom ventiler som är dåliga istället.

Sniklösningen är att planslipa orginalshimsen. (Spelet går alltid mot noll.) Men då har du inget att stoppa i om du ska byta ventiler.

100 spänn är billigt vs arbetet att göra några shims för hand.

Mats

Tack för tipsen!

Ringde och pratade med en verkstad här, dom kunde också tänka sig byen för 50kr/st :tummenupp

Har inte problem med ventilspelet men hojen har rullat 2400mil nu och det är på tiden att kolla.

Låter som det inte brukar bli så många shims ändå om man lyckas flytta runt dom som redan sitter.

Jag råkar ha en massa tid och mc-intresse och så är det roligare att tillverka än att köpa (oftast)

Dom behöver knappast härdas men däremot planslipning skulle jag inte vilja vara utan. Och materialet är knappast märkvärdigt heller för dom ska ju bara komprimeras en gnutta.

Jag har faktiskt provat att slipa dom med sandpapper för skojs skull.

Jag satte fast shimset på en neodymmagnet och satt
och snurra 320 papper och sedan 600 tills det var bra.

Sen avslutpolering med 1200.

Samtliga våtslip.

Sen ibland kollar man med micrometer.

Det går väl åt nått sixpack bärs och en helg för allt jobb.

Men det går - och blir bra.

Fast frågan är väl om det är värt det - ganska tidsödande pill.
Men det är klart måste tio shims köpas så kan det ju vara värt det.

Kul med så många svar!

Jag har tillgång till riktig planslip för just sånt här fin pill. Tror inte det tar så lång tid. Ett par timmar totalt.

Men det är just det, är dom tillverkade av vanligt stål? Härda dom vill jag inte ge mig på, och lämna iväg kommer inte på tal.

Jag har faktiskt provat att slipa dom med sandpapper för skojs skull.

Jag satte fast shimset på en neodymmagnet och satt
och snurra 320 papper och sedan 600 tills det var bra.

Fast frågan är väl om det är värt det - ganska tidsödande pill.
Men det är klart måste tio shims köpas så kan det ju vara värt det.

I det här fallet sitter väl shimset på undersidan, då ställs det inte så höga krav på ytfinhet och härdning.

Men man ska passa sig för att göra dem magnetiska. DÅ suger dom upp metallpartiklar från motoroljan och gör ytan till en "perfekt slipyta".
Är förståss ett större problem om shimset sitter på översidan. Dock inte så vanligt längre.

Mats

Ja typ till vtr motorn.

Där sa du nått - hehe det är nog inte så bra om dom blir magnetiska.

Detta gäller ju även till viss del fast dom sitter under locket.

Alltså skall man avmagnetisera dom - *ska iväg och skruva*.

Tack Mats!
Klockringaren, slå ett par slag med släggan och kasta dom ett par extra gånger i betonggolvet så är saken biff!:tummenupp:)

bra bladmått?

kollade precis på mina bladmått, passar bra för insug men inte riktigt för spelet på avgasventilerna.

Insugsspel 0.15-0.24 (0.15, 0.20 och 0.25 på bladmåttet)
Avgasspel 0.22-0.31 (0.20, 0.25 och 0.35 på bladmåttet) skulle vilja ha 0.30också.

Nån som vet vart man kan köpa mått som går upp till 0.5 istället för 1mm?
(såg nu att biltemas mäter 0.30, det borde väll räcka?)

kollade precis på mina bladmått, passar bra för insug men inte riktigt för spelet på avgasventilerna.

Insugsspel 0.15-0.24 (0.15, 0.20 och 0.25 på bladmåttet)
Avgasspel 0.22-0.31 (0.20, 0.25 och 0.35 på bladmåttet) skulle vilja ha 0.30också.

Nån som vet vart man kan köpa mått som går upp till 0.5 istället för 1mm?
(såg nu att biltemas mäter 0.30, det borde väll räcka?)

har du inte 0,10 på bladmåttet?

Tycker det ser jädra svårt att komma åt redan med ett blad, undviker gärna att köra dubbla men det kanske är lika lätt det.

hittade iaf ett till mått nu, som har 0.30

Tycker det ser jädra svårt att komma åt redan med ett blad, undviker gärna att köra dubbla men det kanske är lika lätt det.

hittade iaf ett till mått nu, som har 0.30

Testa tum-bladmått, de brukar gå 1/10" mellan varje blad. Då får man även ett mått mitt-emellan (nästan) sitt vanliga mm-bladmått, som brukar gå 0.05mm mellan varje blad.

Ta också en micrometerskruv och kontrollmät bladmåtten! Har kommit över många som inte är ett under av noggrannhet :näsblod

Kolla med MAXMc-Import, de alla schims och har för mig att de var vettiga i pris :va

Kört en del schims i planslipen, funka kanoners. Då kan man få till spelen exakt om man så vill.

Inköp Shims

Tjena!
Håller på att justera ventiler på en av mina hojar.
Då i detta fall orginalshims kostade 148:-st började jag undersöka om det fanns billigare. efter lite sökande på nätet hamnade jag hos Lelles!!!
Dom tog 35:-st!!! för dia25mm. dom hadde även andra diametrar.
Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av dessa shims vad det gäller kvalitet.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT