Svarva distanser

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Håller på att bygga om motarden med ny framgaffel och behöver därför två distanser till framhjulet svarvade i alu. Någon som kan hjälpa mig med det eller kanske rekommendera någon som kan?

En ska vara 30mm ytterdiameter och 24mm lång och den andra ska vara konformad, från 49mm till 27 mm och 34mm lång. Har skissat upp dom men inte gjort något seriöst än. Ska även dubbelkolla måtten, tänkte bara vara ute i god tid och höra mig för.

En ska vara 30mm ytterdiameter och 24mm lång och den andra ska vara konformad, från 49mm till 27 mm och 34mm lång. Har skissat upp dom men inte gjort något seriöst än. Ska även dubbelkolla måtten, tänkte bara vara ute i god tid och höra mig för.

Kolla med Meccom i klippan. De har erfarna gubbar där, både CNC och gamla hedliga manuell svarvning.

Jag skulle kunna svarva dom utan problem, men borde finns några kunniga på närmare håll ju...

Gör en ritning med mått och tänk ut vad du är villig att betala så kan jag ge dig uppgifterna till herren som gör mitt svarvande. Bor utanför Landskrona gör han.

Ska göra en seriös ritning. Och måtta en gång till. Vilken grad på noggrannhet går man efter när man gör sånt här? Hela eller halva millimetrar? Eller tiondelar?

Ska göra en seriös ritning. Och måtta en gång till. Vilken grad på noggrannhet går man efter när man gör sånt här? Hela eller halva millimetrar? Eller tiondelar?

De funkar me skiss.. De viktiga är axeldiameterns mått me lite plus mått samt ytterdiametrarna mot packboxarna å längden på distanserna så när på tiondelen..

Ändrade från första tanken att ena distansen skulle konas ner från 49 till 27 mm till att den går rakt ner och blir sen rak. Tror det ser smidigare ut. Det går väl lika bra att svarva så? Tanken är att kanten på 1 mm och 22 mm diameter ska ansluta mot lagret, kanten med 40mm diameter ska täta mot tätningen. Tätningen är 50x40x5. Gör man då distansen 40 eller 40,5? Tycker det ser ut som att den sitta emot lagom om den blir 40mm

Det finns ingen kona som du anger på ritningen. Men en radie som behöver måttsättas om det inte går lika bra med en rät vinkel där.

Lite svårt att förstå vad du menar med rakt ner och sedan rakt. Säkrast om du gör om ritningen som du har tänkt det.

Hur ansluter tätningen mot distansen? Eller ska distansen gå in lite i tätningen? Om det t.ex. är en tätning för 40 mm axel ska axeln vara 40 mm. Passningen för att det ska täta mot 40 mm ligger i tätningen.

Har tagit bort konan så det kan vi bortse ifrån. Radien är inte viktig alls, går lika bra med en vinkel där. Distansen ska gå in i tätningen. Den delen på 40mm.

Bra, då har jag tänkt rätt.

Då ska jag bara hitta någon som kan göra det. Vad brukar man betala för två distanser i runda slängar? Någon här som vill göra det?

Ifall du känner någon som jobbar på någon industri som har manuell bearbetning som kan klämma in det mellan jobben brukar en tårta eller två duga fint!:tummenupp

Jag fick svaret ca tusen kr för två distanser som var lite enklare än dina.
En kompis gjorde det gratis inkl material. :tummenupp

Jag skulle säga max 100kr/st... Dvs. 200 totalt...

1000 kr är rövarpris..

För 100 kr/st kan man göra det i någon annans maskin och lokal och som står för ens ordinarie månadslön. Eller om man är t.ex. arbetslös och ser jobbet i sig som en så intressant och lärorik utmaning att det är tillräckligt belöning. Gissar att en liten firma tar mellan 800 och 1000 kr om de vill ha kostnadstäckning och är momspliktiga och betalar skatt. Häften kanske om det görs på sidan om. Men de som är duktiga brukar ha riktig beläggning och undviker kunder som inte förstår att priser har gått upp sedan 70-talet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!