Svarva bromsskivan själv?

Ska jag och svärfar försöka? Läs frågan nedan.

• Antal röstningar
    0
Såhär blev det

Efter besök hos MC-reparatör har allt löst sig (eller kommer i alla fall att göra det i morgon kväll). Ni som är intresserade kan ju läsa hela historien, ni som bara skummar kan koncentrera er på de sista styckena.

MC-meken rådde mig att ta loss ett ok i taget och provbromsa för att ta reda på vilken skiva som är sned. Medan oken är borta måste man sticka emellan något för att inte beläggen skall gå ihop och all bromsverkan försvinna.

Efter att vi tittat på rostfläcken och sett att en flytnit satt snett (syns om man vet om det) tyckte han inte det var något att vela om, det var den skivan. Att jag dessutom startat med bromslåset i den skivan fastställde saken helt.

Han letade upp en begagnad skiva (800 kr, Yamaha YZF 600) som nog skulle passa. Jag skulle få den på öppet köp, för den var inte exakt lik den som var trasig. Därefter upptäckte vi att den begagnade skivan var exakt likadan som den andra bromsskivan. Den skeva skivan satt dessutom fast med låsclips så den var nog utbytt. Den skeva skivan rostar jättesnabbt, den andra rostar knappt alls.

Vi kom fram till att den skeva skivan är en piratskiva monterad på ett orginal-nav. Jag har med andra ord kört omkring med olika bromsskivor i 600 mil utan att märka något. Var är tummen-mitt-i-handen-smileyn?

I morgon kväll skall jag och kompisarna byta bromsskiva. Sen är ordningen återställd. Jag frågade om man inte borde byta båda skivorna samtidigt, det behövde man inte. Sen frågade jag om man borde byta belägg samtidigt, det behövde man inte heller.

En undran.

Om man har en ER5a som framskivan är ytterstlite skev på vågar man putsa på den?

Inget lås i eller nått sånt utan den verkar har slagit sig bara. Hojen är en 01a som är köpt ny på firma. Är det försent att försöka få nått på garanti?

WestW skrev:
En undran.

Om man har en ER5a som framskivan är ytterstlite skev på vågar man putsa på den?

Inget lås i eller nått sånt utan den verkar har slagit sig bara. Hojen är en 01a som är köpt ny på firma. Är det försent att försöka få nått på garanti?

Hej!

Mina rekommendationer efter bytet, och efter att den begagnade skivan också blivit skev (se annan tråd):

Kontakta handlaren. Fråga kostar inget, och det kan löna sig. Du kan kanske få rejäl rabatt på ny skiva, till exempel.

Stör du dig på skevheten? Fixa då felet, man har MC för att njuta av körningen. Stå ut med småfel kan man göra på sin bil eller motsvarande.

Putsa en skev skiva? Låter svårt, men om du tror det så...

Prova gärna begagnat. Jag har tur och får pengarna för den begagnade tillbaka när jag nu köper ny skiva, spara kvittot.

Prova att putsa. Det värsta som kan hända är att du måste köpa en ny skiva, men står du inte ut med den gamla har du inte mycket att välja på.

Det låter väldigt lite. Rullar man sakta hör man ett skrapande varje snurrat varv. Som en liten sten fastnat ungefär.

Kollade och skivan verkar ytterstlite skev.

Provar nog att putsa lite på den i vinter och ser om det hjälper.

R400 skrev:
Hej!

Mina rekommendationer efter bytet, och efter att den begagnade skivan också blivit skev (se annan tråd):

Kontakta handlaren. Fråga kostar inget, och det kan löna sig. Du kan kanske få rejäl rabatt på ny skiva, till exempel.

Stör du dig på skevheten? Fixa då felet, man har MC för att njuta av körningen. Stå ut med småfel kan man göra på sin bil eller motsvarande.

Putsa en skev skiva? Låter svårt, men om du tror det så...

Prova gärna begagnat. Jag har tur och får pengarna för den begagnade tillbaka när jag nu köper ny skiva, spara kvittot.

Prova att putsa. Det värsta som kan hända är att du måste köpa en ny skiva, men står du inte ut med den gamla har du inte mycket att välja på.

Men för att få det 100% garanterat bra så köp nytt.. men eftersom du då ändå ska slänga de gamla så skulle jag ha svarvat på blir det bra så slipper du köpa nytt och blir det inte bra så kasta och köp nytt svårare än så e de inte :tummenupp

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back