R400
12.79!? Säg att du skämtar!
Såhär blev det
Efter besök hos MC-reparatör har allt löst sig (eller kommer i alla fall att göra det i morgon kväll). Ni som är intresserade kan ju läsa hela historien, ni som bara skummar kan koncentrera er på de sista styckena.
MC-meken rådde mig att ta loss ett ok i taget och provbromsa för att ta reda på vilken skiva som är sned. Medan oken är borta måste man sticka emellan något för att inte beläggen skall gå ihop och all bromsverkan försvinna.
Efter att vi tittat på rostfläcken och sett att en flytnit satt snett (syns om man vet om det) tyckte han inte det var något att vela om, det var den skivan. Att jag dessutom startat med bromslåset i den skivan fastställde saken helt.
Han letade upp en begagnad skiva (800 kr, Yamaha YZF 600) som nog skulle passa. Jag skulle få den på öppet köp, för den var inte exakt lik den som var trasig. Därefter upptäckte vi att den begagnade skivan var exakt likadan som den andra bromsskivan. Den skeva skivan satt dessutom fast med låsclips så den var nog utbytt. Den skeva skivan rostar jättesnabbt, den andra rostar knappt alls.
Vi kom fram till att den skeva skivan är en piratskiva monterad på ett orginal-nav. Jag har med andra ord kört omkring med olika bromsskivor i 600 mil utan att märka något. Var är tummen-mitt-i-handen-smileyn?
I morgon kväll skall jag och kompisarna byta bromsskiva. Sen är ordningen återställd. Jag frågade om man inte borde byta båda skivorna samtidigt, det behövde man inte. Sen frågade jag om man borde byta belägg samtidigt, det behövde man inte heller.
Efter besök hos MC-reparatör har allt löst sig (eller kommer i alla fall att göra det i morgon kväll). Ni som är intresserade kan ju läsa hela historien, ni som bara skummar kan koncentrera er på de sista styckena.
MC-meken rådde mig att ta loss ett ok i taget och provbromsa för att ta reda på vilken skiva som är sned. Medan oken är borta måste man sticka emellan något för att inte beläggen skall gå ihop och all bromsverkan försvinna.
Efter att vi tittat på rostfläcken och sett att en flytnit satt snett (syns om man vet om det) tyckte han inte det var något att vela om, det var den skivan. Att jag dessutom startat med bromslåset i den skivan fastställde saken helt.
Han letade upp en begagnad skiva (800 kr, Yamaha YZF 600) som nog skulle passa. Jag skulle få den på öppet köp, för den var inte exakt lik den som var trasig. Därefter upptäckte vi att den begagnade skivan var exakt likadan som den andra bromsskivan. Den skeva skivan satt dessutom fast med låsclips så den var nog utbytt. Den skeva skivan rostar jättesnabbt, den andra rostar knappt alls.
Vi kom fram till att den skeva skivan är en piratskiva monterad på ett orginal-nav. Jag har med andra ord kört omkring med olika bromsskivor i 600 mil utan att märka något. Var är tummen-mitt-i-handen-smileyn?
I morgon kväll skall jag och kompisarna byta bromsskiva. Sen är ordningen återställd. Jag frågade om man inte borde byta båda skivorna samtidigt, det behövde man inte. Sen frågade jag om man borde byta belägg samtidigt, det behövde man inte heller.