Svarva bromsskivan själv?

Ska jag och svärfar försöka? Läs frågan nedan.

• Antal röstningar
    0

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Jag har ett hackande i frambromsen på min TRX. Det uppstod förmodligen när jag försökte köra iväg med bromsskivelåset kvar i hjulet... och se, på ena skivan finns en rostig fläck som aldrig blir blank och fin.

Största problemet är kanske inte att hacket är trafikfarligt utan att det stör körningen. Det känns helt enkelt inte harmoniskt att köra hoj längre när inbromsningarna blir som att åka rullstol nerför en trappa.

Nya bromsskivor verkar blir dyrt. Alternativet är att svarva skivorna jämna igen. Min svärfar har en svarv som han kan använda, och lite jävlaranamma så han vågar sig nog på projektet. Bromsskivorna är i gjutgärn.

Frågan blir då: Är det svårt? Blir ett par hemmasvarvade bromsskivor lika bra som ett par svarvade av fackman? Ska vi försöka oss på det själva eller lämna bort det? Att chansa på hojens bromsar känns inte bra, men man får ju inte vara blödig heller.

Last edited:
Är inte skivan flytande? Dvs att spänna upp den med innernavet går nog bort. Då blir det ju lite bökigare. Hur hade du tänkt dig uppspänningen?

Om du kört iväg med låset i, så kan det ju bli så att navet blir snett. Har du möjlighet att kolla detta?

/J

Du har missat alternativet "Nej, du bör köpa nya skivor"

Trots allt är skivorna nog det viktigaste du har på hojen och OM något skulle bli fel så kan det bli katastrofalt fel.
Sen finns det nästan inget att ta på hojskivor så du måste vara försiktig med minimimåttet.

Vad gäller rosten på skivan hade jag testat en fuling (om hojen inte är okörbar i sitt nuvarande skick). Köp sintrade belägg och kör med tex EBC HH. Det tar lite på skivan och om inte de skaver bort rosten för dig är något fel....

Men att svarva skivan känns som ett långskott. Jag kanske är feg och andra vet betydligt bättre men själv hade jag nog inte vågat testa....

OM du överhuvudtaget skall prova dig på det så måste du först ta bort rotorn från navet, fixa en bra fixtur och sedan svarva båda slitbanorna samtidigt. Annars är det i princip omöjligt att fåe det riktigt bra.

Vibrationer under svarvningen kommer nog som ett brev på posten om du försöker med bara ena sidan.

Jag skulle avstå om jag vore dig. Alternativt testa om du har råd att misslyckas...kan ju gå, hehe.

Om du ska köpa skivor kan du kolla på www.kedo.com eftersom de har både EBC och Braking Wave.
EBC kostar 199€ per par, tror jag men min tyska är lite knagglig, och det är ju ett överkomligt pris öfr bra skivor.
Braking kostar 290 € per styck - form och funktion kostar flis.

Rigga en mätklocka på gaffelbenet så kan du se var skivan är ojämn.
Det går att svarva bromsskivor men risken för resonans under arbetet är överhängande, då blir resultatet.......eh ...mindre bra.
Kolla så ni inte kommer under minsta tillåtna tjocklek, står stansat på skivan.

Tack för alla bra tips! Frågan är om jag blivit så mycket klokare... Jo, det har jag! Med siffrorna Ja - 0, Ja men - 6 och Nej - 3 beslutar jag mig preliminärt för att inte svarva själv.

Det blir till å fråga verkstaden vad dom tror, och rekommenderar de utbyte låter ett par EBC-skivor som en bra idé, i alla fall vad gäller priset. Verkar vara dags för en liten marknadsundersökning.

Tack för alla svar. Vi hörs!

RG500-Johannes skrev:
Är inte skivan flytande? Dvs att spänna upp den med innernavet går nog bort. Då blir det ju lite bökigare. Hur hade du tänkt dig uppspänningen?

Om du kört iväg med låset i, så kan det ju bli så att navet blir snett. Har du möjlighet att kolla detta?

/J

Tänkt och tänkt, stressa inte... Nej, ärligt talat hade jag väl inte tänkt så långt. Eftersom bromsarna brukar sitta i sin flytande upphängning på naven tänkte jag att man kunde svarva dom så också... men det kanske inte går alls.

Navet verkar lite krökt på ett ställe, men eftersom skivan är flytande trodde jag inte det skulle spela så stor roll.

R400 skrev:
Tack för alla bra tips! Frågan är om jag blivit så mycket klokare... Jo, det har jag! Med siffrorna Ja - 0, Ja men - 6 och Nej - 3 beslutar jag mig preliminärt för att inte svarva själv.

Det blir till å fråga verkstaden vad dom tror, och rekommenderar de utbyte låter ett par EBC-skivor som en bra idé, i alla fall vad gäller priset. Verkar vara dags för en liten marknadsundersökning.

Tack för alla svar. Vi hörs!

Med reservation för priset för EBC - det kan vara per styck men det är ju fortfarande långt billigare än de andra två alternativ som jag hittade.
koll på www.kedo.de om din tyska är bättre än min!

Jag lyckades med samma mistag, att åka iväg med skivbromslåset i. men jag värmde upp hela skivan så att späningarna försvann och den blev helt plan efter det i alla fall

NEJ!
Det är absolut ingen bra idé att svarva dom själv, som någon sa så kommer dom att flexa utav helvete om du inte kör båda sidor samtidigt, dessutom så finns det nästan inget att ta på.
Sen så undrar jag om det verkligen är gjutjärnsskivor, låter mycket mysko... :confused:

ehh...vi pratar väl mc här? Svarva bromskivor gör man på sin höjd på sin volvo 740...ska lixom finnas lite att svarva på om man ska svarva...

Ring runt till alla MC-skrotar/Demontering å kolla, det måste ju finnas massor av bromskivor liggandes hos dessa :eek:

//M

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back