Svartvit bild på TV (ej PAL-relaterat!)

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Jag har sett en del trådar om detta fel tidigare men mitt problem verkar vara nåt annat än de lösningar som fanns där. Startar därför en ny tråd!

Så till felet..
Som sagt, svartvit bild, oavsett PAL-format och upplösning och en massa andra inställningar. Grafikkortet är Sapphire Radeon 9100. Kabeln är S-VHS -> Scart. Jag har haft färg tidigare med samma kabel men med andra (äldre) grafikkort. TV:n är en Philips 28" från 99, ingen märkvärdig, bara med en scart-ingång och inget annat. Skulle kanske prova ett par andra grafikkort men orkar inte krypa under skrivbordet just nu...

Tacksam för fler felsökningstips, blir galen snart. :Bugar

Jomenvisst är det PAL-relaterat. Här i Sverige kör vi med PAL-B/G. Jag antar du testat det. Du säger att samma TV har funkat tidigare med samma kabel men annat grafikkort. Med tanke på det och de andra weirdo problemen du breskrev i den andra tråden så skulle jag vilja säga att ditt grafikkort verkar lite sjukt, eller åtminstone drivrutinerna.

Zormin skrev:
Jomenvisst är det PAL-relaterat. Här i Sverige kör vi med PAL-B/G. Jag antar du testat det. Du säger att samma TV har funkat tidigare med samma kabel men annat grafikkort. Med tanke på det och de andra weirdo problemen du breskrev i den andra tråden så skulle jag vilja säga att ditt grafikkort verkar lite sjukt, eller åtminstone drivrutinerna.

nej nej nej... fel fel fel..

du har inställt på att den ska skicka vafan hette det nu... :va

aja, vilket som, det ska vara inställt på att du ska använda SVH:S annars blir det pippat... eller svartvitt om man föredrar det. det heter når på C tror ja..

composit heter det visst om ja inte minns fel...

Last edited:
Fluxir skrev:

aja, vilket som, det ska vara inställt på att du ska använda SVH:S annars blir det pippat... eller svartvitt om man föredrar det. det heter når på C tror ja..

S-video är det inställt på nu.
SCART kan bara ta emot composit (och komponent) och alltså ska det stå på det.

Anledningen till att det bli svart vitt är att S.video delar upp ljus och färginformation. S-v till composit/scart adaptern kopplar sedan in enbart ljusinformationen till TV:n - vipps blir det svart-vitt.

Fluxir skrev:

Valet S-VHS är "förvalt" och går inte att ändra. Har testat alla PAL-varianter inkl NTSC även om jag vet att inte ska funka. Blir så less när jag egentligen tycker att jag gjort allt rätt. Har iaf 10 års erfarenhet med datameck så man vet väl på ett ungefär vad olika inställningar innebär men det vill sig inte funka ändå. :(
Kan tillägga att jag har kört med en scart-fördelare 1->3 men även testat direkt i TV:n utan fördelare.

Det blir väl till att testa ett annat kort kanske...pust och stånk och stön... :kocko

Dez skrev:
S-video är det inställt på nu.
SCART kan bara ta emot composit (och komponent) och alltså ska det stå på det.

Anledningen till att det bli svart vitt är att S.video delar upp ljus och färginformation. S-v till composit/scart adaptern kopplar sedan in enbart ljusinformationen till TV:n - vipps blir det svart-vitt.

Då ska den alltså stå på komposit vilket tyvärr inte går att ställa in...jäla siiit!
Får testa med lite andra drivers igen kanske. Vanligtvis brukar originaldrivers funka bäst med denna typ av användande (enligt min erfarenhet) men tyvärr tappar man ju kanske andra saker med gamla drivers. Buggar i spel och annat.

Ibland undrar man varför man håller på med datorer...det ger ju mest magsår och ofrivilliga utbrott med inslag av narcissiskt raseri. :huvet

Sajmon skrev:
Då ska den alltså stå på komposit vilket tyvärr inte går att ställa in...jäla siiit!
Får testa med lite andra drivers igen kanske. Vanligtvis brukar originaldrivers funka bäst med denna typ av användande (enligt min erfarenhet) men tyvärr tappar man ju kanske andra saker med gamla drivers. Buggar i spel och annat.

Ibland undrar man varför man håller på med datorer...det ger ju mest magsår och ofrivilliga utbrott med inslag av narcissiskt raseri. :huvet

vad säger ni nu? Composit är ju den där runda fula gula pluppen som finns på endel kort?
har du en sån?? använder du den eller använder du s-video sladden?

SCART tar emot flera saker... Composit fungerar ungefär som en vanlig antensladd, en koaxialkabel, men utan ljudet.

Last edited:
Sajmon skrev:
Med risk för att ha fel igen... Jag antar att du har både komposit och S-video som utgångar? Det kan ju vara så att dina nuvarande drivrutiner är "smarta" och känner av att du har sladden satt i S-video-utgången och markerar den automatiskt.

Zormin skrev:
Med risk för att ha fel igen... Jag antar att du har både komposit och S-video som utgångar? Det kan ju vara så att dina nuvarande drivrutiner är "smarta" och känner av att du har sladden satt i S-video-utgången och markerar den automatiskt.

eller så kan han välja att den ska känna av det automatiskt..
har du kollat så allt är rättkopplat??

Det är väl din TV som inte stöder s-vhs formatet ... då blir det svartvitt.
Det skall finnas s-vhs -compstit adaptrar men dom skall tydligen inte vara sådär jättebra (bildkvalitetsmässigt alltså) ... köp ny TV

Har du testat å byta scartingång på tvn (om du har flera) jag får svart-vit i den ena och färg i den andra

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back