Svarta tändstift efter bytt dämpare

klage

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2011
Hoj
-92, Honda Revere
Tjena
Har Honda NTV revere som jag precis bytte ut orginal dämpare inkl. fördämpare till två stycken "shorty mufflers". De är endast 30 cm långa och öppna rakt igenom. För att slippa mecka med förgasare o så pluggade jag dämparna med varsin utsågad spikplåt som jag satt in 5 cm från slutet på varje dämpare. Tanken var att försöka uppnå samma motstånd i mitt nya system som det var i det gamla.

Nu efter cirka en veckas körning har jag kollat stiften som blivit svart sotiga (torra), det var dom inte innan. Min fråga är alltså, har jag pluggat för mycket, dvs ska jag borra upp spikplåtarna ytterligare eller är det fortfarande för mkt flöde?

När jag slår av på gasen med växel i får jag lite "bludder" i dämparna, detta händer dock inte om jag kör med choken i. Det borde ju betyda att motorn får för lite bränsle i förhållande till luft, eller? Blir inte riktigt klok.

Tacksam för svar

du har ju ändrat förutsättningar med nya dämparna så då kommer såna symptom. Jag har haft samma problem med en hoj och den var det just den ändrade dämparen som satte helt stopp för flödet i princip, vi tog bort dämparen igen och hojen gick fint.Ta bort "pluggarna" helt och testa.

Okej, tack för svaret, är dock inte helt övertygad. Eftersom dom nya dämparna var betydligt öppnare än det förra 2-1 systemet. Betyder inte svart sotigt stift för mkt luft?

Okej, tack för svaret, är dock inte helt övertygad. Eftersom dom nya dämparna var betydligt öppnare än det förra 2-1 systemet. Betyder inte svart sotigt stift för mkt luft?

Sotiga stift = för fet blandning
Grå/vita = för mager blandning

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma