Svarta lådan på MC?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Spana in den här nyheten jag hittade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article52022.ece

Förhoppningsvis blir det frivilligt, för det kan stå dyrt för en del annars :näsblod

ClearBox140_19371b.jpg


Den är inte svart utan transparent. Men den har i grunden samma funktion som den så kallade svarta lådan som används inom flyget. Den registrerar hur snabbt du kör, på vilken typ av väg och när på dygnet. Positionen registreras varje sekund via satellitsystemet gps.

Körprofilen överförs via mobilnäten direkt till försäkringsbolagens datorer - du kan själv kolla hur väl du kör på en hemsida, med lösenord.

Pay-as-you-drive (betala som du kör) finns i flera europeiska länder, exempelvis i Irland och Storbritannien.

Den modell som nu studeras av de svenska försäkringsbolagen på initiativ av Vägverket kommer emellertid från Italien. Där har telematikbolaget Metasystem, med över 550 anställda varav 100 inom FoU, lanserat en box och ett leasingsystem som de italienska försäkringsbolagen nappat på.

Sedan 2003 har 411 000 italienska bilägare frivilligt anslutit sig.

I snitt monteras nu 850 nya boxar in i bilar och lastbilar i Italien varje dag. Moroten för kunderna är att de kan minska sina höga trafikpremier med hälften. Vägverket ska nu undersöka hur liknande system kan utformas och fungera juridiskt här hemma.

- Ambitionen är att hitta en svensk lösning, säger Hans Rode, utvecklingschef på Vägverket.

Det man främst vill ha reda på är om belöningssystem kan öka trafiksäkerheten. På försäkringsbolagen är man försiktigt positiv till "pay-as-you-drive-modellen". Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, säger att systemet har potential:

- Dagens instrument för att få rätt premie: kön, ålder och var du bor, är rätt trubbiga, om man kan skapa mer vettiga instrument ser vi positivt på det och om kunden upplever det vara positivt, säger hon.

I Italien har försäkringsbolagens främsta syfte varit att minska bedrägerierna, få bättre verktyg för att utreda bilolyckor och hitta stulna bilar.

Flera andra övervakningsfunktioner, exempelvis närhet till bilen framför, antal häftiga inbromsningar, koppling till alkolås, kan byggas in i lådan. I Italien ingår exempelvis ett krockhanteringssystem som visar i vilken riktning och fart en krock sker. Detta är också kopplat till en larmcentral som ringer bilägaren vid en krasch. Lådans gps-sändare är aktiv och visar var bilen finns även när den står stilla.

De funktioner som Vägverkets Hans Rode tycker är mest aktuella att pröva i Sverige i syfte att främja trafiksäkerheten är fart, position och bilens säkerhetsklassning i Euro Ncap. Myndighetens studie väntas bli klar i februari.
 
Vägverket tycker tydligen att position är intressant också. Tacksamt att aktivera om fordonet blir stulet men jag har inget intresse av att någon alltid ska veta var jag befinner mig.... För det är tyvärr så, att om informationen finns kommer den förr eller senare att användas.

Som tur är går systemet inte att använda tillförlitligt idag, kartorna är alldeles för dåliga och har för många fel. Men det lär ändras. :gnissla

Har provat en variant och det gav endast avsmak, enda positiva argumenten som fanns var just att det på frivillig basis kunde vara ett sätt att få ner sin försäkringspremie.
 
Problemet är ju att frivilligt är väldigt relativt.

Om nu premien skall sänkas för dem som är villiga att ge upp ytterligare en bit av den lilla frihet vi har kvar, vad tror ni då händer med premien för oss som inte vill bli övervakade på detta vis?
 
Nu kommer jag låta lite pessimistisk.
Om man nu går med på att ha en sån där.
Kommer man halvera sin försäkringskostnad som man har nu, eller kommer försäkringarna att bli ruggigt dyra i framtiden så att halva kostnaden blir samma summa som idag?

Försäkringsbolag gör ju lite som de vill för att tjäna pengar känns det som
 
En säljare var på vårt jobb och försökte sälja ett system som övervakar alla tjänstebilar, var de befinner sig och hur länge.

Motivet var att vi skulle slippa skriva milrapporteringen för hand.

Han lämnade oss med vårt hånskratt i ryggen.
 
Bara för att man kör för fort så måste man ju inte krascha. Sätt premie efter utnyttjande av försäkring istället. Så att det blir skitmycket dyrare att köra av vägen, asså.
 
Då är det slutåkt på gata för min del. Storebror ser dig.
 
Det är bara sk*t!!! More control of our lives, what's next....put chips in us so big brother can watch us all the time :/
 
bör ju inte vara svår att koppla ur, men om det blir tvång kommer det väl synas:mad:
Försäkringsbolag= bye bye.
Jag blir bara förbannad.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top