Svart/vit kabel från CDI box??

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Har en Yamaha FZR100 -91.

Hittade en svart/vit kabel med en kabelsko som kommer ifrån CDI/tänd boxen och skall troligen sitta på minus polen på batteriet. Är det ngn här som vet vart kabeln har för funktion. Yamaha center i V-ås visste inte, det var iaf ingen strypning för det var fel färg på kabeln enligt dom.

Provade igår att koppla på kabeln men märkte ingen skillnad förutom att jag tyckte "lågfarts" egenskaperna blev bättre. (inbillning vad vet jag)
Hojen drar på o varvar som vanligt med el utan kabeln påkopplad.

Vad har kabeln för funktion?
Skulle vara tacksam om ngn här på detta eminenta forum besatt denna kunskap.

mv
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Okej, då ber jag om ursäkt!
Något den tidigare ägaren vet något om kanske? eller kanske det finns likande schema för andra modeller?

Annars så har http://www.bikechatforums.com/ massor att erbjuda (scheman etc)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det är en sån kabelsko man skruvar igenom så skulle jag gissa att den är tänkt att skruvas i ramen eller på batteriet. Om du inte märker någon skillnad då, så vet jag inte vad det kan vara. :va

Strypning kanske är mest troligt. Står det nåt i regbeviset om att den skulle ha varit strypt från början, och hur?
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Om det är en sån kabelsko man skruvar igenom så skulle jag gissa att den är tänkt att skruvas i ramen eller på batteriet. Om du inte märker någon skillnad då, så vet jag inte vad det kan vara. :va

Strypning kanske är mest troligt. Står det nåt i regbeviset om att den skulle ha varit strypt från början, och hur?

Hej, nej strypt är den inte. Det var inte heller rätt färg för en strypning på kabeln. Har en kompis med en likdan hoj fast ett år äldre. Han har samma kabel o den är kopplad på minuspolen. Troligen en jordkabel men varför då svart/vit? Tycker att den drar lite bättre från låga varv nu när den är påkopplad. :)


mv
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top