Svart Verkstad

Vi kan ta något annat än VAB då, svartjobb, sjukskrivningar utan grund, smuggelsprit, inernetköp utan att betala momsen osv osv.

Det finns miljontals små bedrägerier som "vanligt folk" sysslar med som sammantaget blir väldigt mycket pengar, men det är lättare att kritisera EN hög chef som förvisso på ett OMORALISKT sätt tillskansar sig penger.

Men visst, den som är utan skuld må kasta första stenen.

Någon av dom boende i området har säkert gjort sig skyldig till brott också, därom vet ingen av oss något med säkerhet.
"Kidsen" i filmen gör sig däremot skyldiga till flera brott på film, därom råder ingen tvekan.

Den lilla mäniskans dåd ses ju alltid som det värsta eftersom det finns så många små mäniskor och slutsumman blir så stor.

Men rent moraliskt så är det ju "storfräsarna" som är dom största bovarna, iofs färre men så mycket mer utstuderat tärande.

Vi kan ta något annat än VAB då, svartjobb, sjukskrivningar utan grund, smuggelsprit, inernetköp utan att betala momsen osv osv.

Det finns miljontals små bedrägerier som "vanligt folk" sysslar med som sammantaget blir väldigt mycket pengar, men det är lättare att kritisera EN hög chef som förvisso på ett OMORALISKT sätt tillskansar sig penger.

Någon av dom boende i området har säkert gjort sig skyldig till brott också, därom vet ingen av oss något med säkerhet.
"Kidsen" i filmen gör sig däremot skyldiga till flera brott på film, därom råder ingen tvekan.

Svartjobb: Svartjobbare skulle inte finnas om det inte fanns några som anlitade dem. Dvs både jobbaren och beställaren är skyldig till ett brott.
Internetköp utan moms: Hur många företagare tror du kör helt "vitt" med momsen? Hur många köper inte prylar till firman och använder det privat istället?

Skattesmitning är lika fel oavsett vem det är som utför det. Skillnaden är att de rika har oftast större möjligheter med hjälp av "kreativ bokföring" trixa och fixa undan pengar tämligen riskfritt medan den vanlige VAB:aren, sjuklingen osv kontrolleras mer.

Visst är det barnsligt, men samtidigt har dom en poäng. Dom flesta stulna kronorna stjäls av folk som bor i rikemansområden, knappast folk i hoodsen som startade Carema, säljer sjukhus till underpris till kompisar etc. Likaså är överklassen skattebrott hundrafalt bidragsfusket men ändå läggs betydligt mer resurser på att jaga det senare, troligtvis för att dom som gör sig skyldiga till detta knappast har kontakter med politiker etc.

Sen kan man ju diskutera tillvägagångssättet. Aldrig bra att skrämmas men knappast fel att dom markerar.

Jag tror att en bra tumregel är:
  • Den som har stulit lite pengar har ofta lite pengar.
  • Den som har stulit mycket pengar har ofta mycket pengar.

Om alla svenskar stjäl en tusenlapp var så blir det mer än om 90 "rikemän" stjäl en miljon var...

Hur många VAB dagar är en tusenlapp?

Så om jag stjäl 1.000 SEK ska polisen lägga en massa resurser på att sätta dit mig?

Men om jag stjäl 1.000.000.000 SEK ska inte polisen lägga så mycket resurser på att
sätta dit mig eftersom det inte finns så många andra som stjäl 1.000.000.000 SEK?

Och dina källor gällande detta är exakt vad? Och hur räknar man detta? I antal personer som arbetar med det per brott eller hur många kronor det kostar per stulen krona?
Nej, kom tillbaka när du har lite fakta att dela med dig av. Jag säger inte att det inte är så, men detta är ett skolexempel där källkritik är nödvändig.
Finns gott om utredningar om att skattefiffel (överklass) kostar betydligt mer än bidragsfusk (underklass). En snabb sökning ger
http://www.dn.se/nyheter/politik/svartjobben-kostar-betydligt-mer-an-bidragsfusket
http://mobil.aftonbladet.se/kultur/article12661015.ab

Ni är rAsIster som anklagar en grupp människor för brott!!!!
det är faktiskt individer som begår brott!!!
alla rika pysslar inte med skattebrott så du är rasist, juste

Vilka brott är det frågan om? Föregivande av allmän ställning kan jag tänka mig, men i övrigt?

Politiker och den ekonomiska eliten sitter i samma båt, dom den förre styckar upp samhällets gemensamma egendomar och säljer ut till den senare för en spottstyver. Den förre slår sig för bröstet och kan konstatera att de offentliga utgifterna bli lägre och därmed finns marginal att sänka skatterna. De senare gör en rejäl vinst när vårdhemmet sedan säljs, vinst som mångt och mycket skulle kunna gå tillbaka till skattebetalarna och samhället istället för rakt ner i privata läkares eller riskkapitalisters fickor. Inte nog med det - skatteplanering måste naturligtvis ske i ett vinstmaximerande företag och då snuvas samhället ytterligare en gång till på rättmätiga skattepengar.

Ägarna till det skandaliserade vårdbolaget Carema har maxat sin skatteplanering. Det föga kända svenska riskkapitalbolaget Triton har enligt Dagens Industri använt uppblåsta internräntor för att skapa ett skatteavdrag värt 495 miljoner kronor årligen.

http://www.svd.se/naringsliv/carema-betalar-noll-i-skatt_6630338.svd

Samhällsmedborgarna blir blåsta, inte en gång, utan två och samtidigt sker ingen kontroll på vilka intentioner ägare har för verksamheten - kortsiktig vinstmaskin eller kompetent utvecklare av vården.

Bidragsfusk skall naturligtvis bekämpas men denna dolda utsugning av skattepengar är ett grövre brott än förorts-Muhammeds tvivelaktiga sossebidrag. Och på samma sätt syns inte den förres agerande lika bra som den senares, och därmed blir det lättare att rikta insatser mot bidragsfuskare i den polisiära pinnjakten.

Finns bara ett ord för det - Förjävligt.

Politiker och den ekonomiska eliten sitter i samma båt, dom den förre styckar upp samhällets gemensamma egendomar och säljer ut till den senare för en spottstyver. Den förre slår sig för bröstet och kan konstatera att de offentliga utgifterna bli lägre och därmed finns marginal att sänka skatterna. De senare gör en rejäl vinst när vårdhemmet sedan säljs, vinst som mångt och mycket skulle kunna gå tillbaka till skattebetalarna och samhället istället för rakt ner i privata läkares eller riskkapitalisters fickor. Inte nog med det - skatteplanering måste naturligtvis ske i ett vinstmaximerande företag och då snuvas samhället ytterligare en gång till på rättmätiga skattepengar.
.

http://www.youtube.com/watch?v=TGLUX6IxPVk

Intressant att du tar upp VAB. Man skärpte kontrollen för att man var övertygad om att många fuskade. Med facit i hand vet man att så inte var fallet. Det var tydligen ett storstadsproblem e.dy. Så det extra intygandet ska visst tas bort igen. Kostade mer än det smakade.

kontrollen var snarare ineffektiv,
Var ju bara ett intyg på att barnet inte var på dagis.

Hur många småbarnsföräldrar har sjukkarensdagar?

Hur mycket VABas på måndagar?

kontrollen var snarare ineffektiv,
Var ju bara ett intyg på att barnet inte var på dagis.

Hur många småbarnsföräldrar har sjukkarensdagar?

Hur mycket VABas på måndagar?

Det är ju samma sak med vanliga sjukdagar. De ökar märkbart dagar med dåligt väder och vissa veckodagar. Där är det iofs karens så man kostar ju inget första dagen iaf...

Tycker det är bra att folk vabbar istället för att sjukskriva sig.

Blir mindre kännbart för arbetsgivaren.

Jag är inte vänsterpartist och jag åker inte tunnelbana. Hade jag inte valt att bo i en vindsvåning i innerstan så hade jag lika gärna kunnat bo i en av villorna i filmen.

Problemet är att du ger så många expertutlåtanden som är helt tagna från luften om saker som du inte vet ett skit om, oavsett vilket ämne det handlar om. De här kidsen belyser ju ett faktiskt problem och gör en film om det och du avfärdar dem som arbetslösa rånare, vilket förmodligen ej är fallet. Jag tycker bara dina kommentarer förstör en diskussion som kunnat vara givande, dvs om vad filmen faktiskt handlar om.

Ja jävlar... Var det bara anala tråkigheter som följde med din rikedom då bristen på ironi och förstånd att se lite längre än vad näsan räcker tydligen inte följde med arvet?
Sen NÄR blev denna del av forumet avsedd endast för seriösa diskussioner gällande samhällets urholkning av statskassan, både av rika och fattiga och kriminella?

Back