Svart intercooler bättre än en silverfärgad....?

Om luften är helt stillastående som i det första testet så har strålningen en ganska stor inverka, dock har man ju en varm motor som avger strålning precis i närheten, vilket betyder att intercoolern då kan absorbera den strålningen precis lika mycket som den kan avge sin egen värme.

Men vid de luftflödena man har i en bil/MC så är strålningen försvinnande liten, dessutom ligger ju färgen som ett lager på metallen, vilket kommer försämra värmeledningsförmågan (färg är betydligt sämre värmeledare än aluminium). Så vid normala hastigheter skulle jag sätta en bra slant på att färgen bara gör det sämre! :tummenupp
 
Färg är vanligtvis väldigt isolativ. När du målar på en radiator sänker du möjligheten för den att ta upp och avleda värme, den blir mer och mer som en termos.

Att detta skulle vara en fördel under något tänkbart scenario är för mig fullständigt ologiskt. Antingen använder de magisk färg, eller så sker något stort tankefel eller miss som inte visas i videoklippet.
 
Hmm.. Har helt missat att färg påverkar emmisionitiviteten på prylar. Muy intressant. MEd andra ord finns det en poäng att måla hojmotorn och kylaren svart, för en förbättrad kyleffekt vid stillastående. (Så fort det är luftflöde så smiskar det rumpan på passiv strålning)
 
Hade varit klart intressant om nån turboguru här svarteloxerade en ic och jämförde kyleffekten.. kan ju inte röra sig om många grader men.
 
Kunde inte se exakt hur dom mätte men om dom mäter på utsidan så får dom ju säkert lägre värden eftersom färgen isolerar för värmen. På utluften satt tempmätaren i flödet eller utanpå?

Konstigt resultat
 
Kunde inte se exakt hur dom mätte men om dom mäter på utsidan så får dom ju säkert lägre värden eftersom färgen isolerar för värmen. På utluften satt tempmätaren i flödet eller utanpå?

Konstigt resultat

De mätte lite här och där. Bland annat temperaturen på inluft, och temperaturen på utluft, och differensen mellan dem. Med luftflöde genom kylaren blev det ingen direkt skillnad mellan svart och ren metall, medan utan luftflödet blev det rätt stor skillnad.
Hade färgen isolerat borde utluften ha blivit sämre avkyld med svart färg, men istället var det tvärtom.
 
Såg denna för någon vecka sedan (klart man prenumererar på deras kanal…) och som jag förstod det så var det den "effektiva" luften som kyldes mer. dvs den som skall in i motorn så det är ju bra. läste i någon youtube kommentar att det hade varit intressant o se om det var färgvalet i säg eller att de just satte färg på som gjorde skillnaden. dvs att de borde ha målat en likadan vit eller så för att se om de var bygga massa (dvs mer massa man kan leda värme genom) som var knepet eller färgvalet.

tur att man har svart båge… :yoparty


Måste bara få tillägga: jag skrev detta svaret 13:37. alla som förstår gilla :tummenupp :kulspruta
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top