Svarar dåligt på gasen

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Tjabba tjena!

En liten snabb fråga! Ska börja fixa till hojen så det bara är att tuta och köra när solen tittar fram ordentligt och temperaturen stiger lite.

Har ett litet problem från förra säsongen. Jag tyckte hojen (ZX6R) hade en tendens att svar dåligt på gasen när jag ska köra iväg. Det gäller bara när jag står helt still och ska köra iväg, t.ex vid ett stopplyse.
Jag ger gas och släpper kopplingen, men det blir som att den "dränks" och puttrar till lite och sedan får den drag och sticker som ett spjut, men det är bara ca första sekunden som den inte riktigt svarar som den borde tycker jag. Väl igång svarar den direkt, låga som höga växlar/varv. Kan det ha med synkingen av förgasare att göra? Eller är jag helt ute och cyklar...? (Är brutalt dålig på alllt som har med meck att göra, så lär bli att lämna in till verkstad hur som helst, men kan vara skönt att veta redan nu vad det kan vara för fel).
Nå tips på vad det kan vara annars?

Kan tillägga att jag bytte motor i slutet av förra säsongen och han bara köra ca 70-80 mil med den nya motorn (som dock inte var helt ny, den var begagnad och hade gått ca 1500mil).

Är grymt tacksam för all hjälp jag kan få!

Håll ut hörni, snart är sommaren här och då ses vi ute på vägarna!! :tummenupp

//Tapeworm
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Börja med att synka förgasarna och testa den. Lättaste ingreppet.
Slitna nålar, nålmunstycke, luftfilter osv kan också ställa till det.

Du kan prova att höja eller sänka nålen också för all del.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Richo, det där var ett riktigt kasst svar, som inte hjälper TS särskilt mycket - snarare förvirrar du.

Tapeworm.

Det låter som att du får en för mager blandning och jag gissar att du får tjuvluft någonstans.

Kolla med hjälp av startspray (spruta utanpå förgasare och förgasargummin medan motorn är på tomgång - börjar den gå upp i varv så har du hittat ett ställe där den drar tjuvluft).

Har du moddat något på motorn innan du började få dessa tendenser?

Om du inte rört något ligger förklaringen med tjuvluft som ett troligt alternativ.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Tack för tipsen hörni! Ska försöka kika på det och se om det hjälper!
Nej har inte moddat nånting med motorn sen den sattes in...
// Tapeworm
 

Laethyr

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lund
Hoj
ER6N -12
Tapeworm.

Det låter som att du får en för mager blandning och jag gissar att du får tjuvluft någonstans.

Kolla med hjälp av startspray (spruta utanpå förgasare och förgasargummin medan motorn är på tomgång - börjar den gå upp i varv så har du hittat ett ställe där den drar tjuvluft).

Har du moddat något på motorn innan du började få dessa tendenser?

Om du inte rört något ligger förklaringen med tjuvluft som ett troligt alternativ.

Smiter i mellan med en fråga, då jag har liknande symptom.

Var kollar man liknande med insprutningsmotor?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
såna här tendenser kan även förekomma när en motor är helt orginal och man har bytt ljuddämpare och/eller luftfilter. oftast så flödar orginal ljuddämpare rätt dåligt i jämförelse med ett annat bolt/slip-on som i princip brukar vara ett grovt rör. hur nyare hojar med katalysator beter sig vid såna här små modifikationer har jag inte riktigt koll på, men sålänge insprutningssystemet kan reglera själv till viss del så borde det inte vara några bekymmer.
kör man däremot ett äldre insprutningssystem så är det i princip bara en bänkkörning och mappning som kan åtgärda dessa tvekanden vid gaspådrag, eller om man återgår till orginal-prylar såsom bolt/slip-on och/eller luftfilter.
med förgasare är det bara att återgå till orginal-saker då också, eller att justera förgasarna efter modifikationerna som gjorts.

vissa hojar verkar vara väldigt känsliga för såna små modifikationer medan på vissa så känner man inte direkt någon skillnad alls. dessutom så när hojen har gått en hel del mil så är det ju diverse slitage på delar, smuts och annat som satt sig lite varstans så det kan ju också påverka förgasare och insprutningssystem.
jag gillar mer förgasare då jag ogillar elektronik, men ibland så kan man bli väldigt hatisk mot förgasare. dom är rätt känsliga mot smuts t.ex. och då kan ju motorgången bli väldigt kass tack vare lite koks eller annat trams som har en förmåga att sätta sig på dumma ställen.

jag hoppas att detta gav lite mer information iaf och inte var alltför vimsigt :p

angående problemet som TS har så är en justering av förgasarna troligtvis botemedlet mot tvekandet vid gaspådrag.

MVH Phille
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Mer tips, klockers! :)
Jag håller tummarna att det bara är justering av förgasarna som behövs! Ska kika på det i veckan!
//Tapeworm
 

Laethyr

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lund
Hoj
ER6N -12
såna här tendenser kan även förekomma när en motor är helt orginal och man har bytt ljuddämpare och/eller luftfilter. oftast så flödar orginal ljuddämpare rätt dåligt i jämförelse med ett annat bolt/slip-on som i princip brukar vara ett grovt rör. hur nyare hojar med katalysator beter sig vid såna här små modifikationer har jag inte riktigt koll på, men sålänge insprutningssystemet kan reglera själv till viss del så borde det inte vara några bekymmer.
kör man däremot ett äldre insprutningssystem så är det i princip bara en bänkkörning och mappning som kan åtgärda dessa tvekanden vid gaspådrag, eller om man återgår till orginal-prylar såsom bolt/slip-on och/eller luftfilter.
med förgasare är det bara att återgå till orginal-saker då också, eller att justera förgasarna efter modifikationerna som gjorts.

vissa hojar verkar vara väldigt känsliga för såna små modifikationer medan på vissa så känner man inte direkt någon skillnad alls. dessutom så när hojen har gått en hel del mil så är det ju diverse slitage på delar, smuts och annat som satt sig lite varstans så det kan ju också påverka förgasare och insprutningssystem.
jag gillar mer förgasare då jag ogillar elektronik, men ibland så kan man bli väldigt hatisk mot förgasare. dom är rätt känsliga mot smuts t.ex. och då kan ju motorgången bli väldigt kass tack vare lite koks eller annat trams som har en förmåga att sätta sig på dumma ställen.

jag hoppas att detta gav lite mer information iaf och inte var alltför vimsigt :p

angående problemet som TS har så är en justering av förgasarna troligtvis botemedlet mot tvekandet vid gaspådrag.

MVH Phille

Tackar!
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Har haft förgasarproblem på min hoj och jag upplevde exakt samma symptom när jag skulle starta från stillastående och börja rulla. I det fallet var det skit i lågfartsmunstycke 1 och 2 i förgasaren. Sen funderade jag på om det kan vara kopplingen som slirar? Men då kanske den skulle slira genom hela registret..?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top