Svarar dåligt på gasen, bensinlukt.

Fredrik-j

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Sundbyberg
Hoj
-07, BMW, R1200GS
Har försökt hitta problemet på andra trådar men svårt att hitta då jag är rookie på motorer.

Suzuki SV650 -01
V-twin med förgasare.

Nu när det blivit kallare har den blivit lite mer svårartad.
När den kommer igång går den som på halvkraft, låter mycket mycket klenare osv.
Händer inte alls mycket när man gasar, känns som en klen moped.
(Använder den bara en cylinder?)
Den dör lätt vid tomgång, ibland vid låg växel.
Börjat lukta bensin från avgaser.

Jag bytte tändstift när det skedde första gången för en vecka sedan. Då gick den bra igen, rätt ljud, fortfarande lite mindre tryck i gasen än innan problemet kom men nästan all kraft fanns där.
Märkte då att det främre tändstiftet inte hade bytts på bra länge, det hade vita avlagringar runt höljet, och var helt kolsvart runt tändhatten.

Någon som har idéer eller tips om vad det kan vara?

Som sagt är jag rookie på motorer men måste lära mig,
Så det är skitiga fingrar som gäller.. :tummenupp
 
Låter som den surar eller inte chokar riktigt. Hur är luftfiltret? Annars är det väl till att riva förgasarna å göra rent samt kolla så det löper som det ska med wirar och axlar etc.
 
Hur långt har den gått och vad finns det för servicehistorik?

:hej

/e
 
Har du känt försiktigt på grenrören så du vet om den tänder på båda cylindrarna? Du frågar själv om den bara går på en cylinder.

Jag har haft detta problem på en radfyra. Då jag tog ut den på våren var det ju såklart tjo och tjim men jag märkte snart att den inte hade det klipp som den hade på hösten innan. När jag stannade och kände på grenrören var ett av dem kallt. Gammal sur bensin hade förmodligen tagit kål på ett stift så jag bytte ut soppan i tanken och alla tändstiften och sen gick den som den skulle.

Din beskrivning påminner om hur det kändes i mitt fall.
 
Vanliga fel på SV 650 är kärvande choke/vajer.Smörj och justera.
Främre cylinderns stift sitter mitt i vatten/skitsprutet.Torka samt täta tändhatten med värmetålig
silikon.
 
Tack för alla svar.
Det var ett dräneringshål till främre cylindern som hade proppats igen, samlade vatten och annat skräp.
Nu är det rensat i hålet + vid tändstiftet och nu rullar den klockrent.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top