Svarar dåligt på gasen, bensinlukt.

Fredrik-j

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Sundbyberg
Hoj
-07, BMW, R1200GS
Har försökt hitta problemet på andra trådar men svårt att hitta då jag är rookie på motorer.

Suzuki SV650 -01
V-twin med förgasare.

Nu när det blivit kallare har den blivit lite mer svårartad.
När den kommer igång går den som på halvkraft, låter mycket mycket klenare osv.
Händer inte alls mycket när man gasar, känns som en klen moped.
(Använder den bara en cylinder?)
Den dör lätt vid tomgång, ibland vid låg växel.
Börjat lukta bensin från avgaser.

Jag bytte tändstift när det skedde första gången för en vecka sedan. Då gick den bra igen, rätt ljud, fortfarande lite mindre tryck i gasen än innan problemet kom men nästan all kraft fanns där.
Märkte då att det främre tändstiftet inte hade bytts på bra länge, det hade vita avlagringar runt höljet, och var helt kolsvart runt tändhatten.

Någon som har idéer eller tips om vad det kan vara?

Som sagt är jag rookie på motorer men måste lära mig,
Så det är skitiga fingrar som gäller.. :tummenupp
 
Låter som den surar eller inte chokar riktigt. Hur är luftfiltret? Annars är det väl till att riva förgasarna å göra rent samt kolla så det löper som det ska med wirar och axlar etc.
 
Hur långt har den gått och vad finns det för servicehistorik?

:hej

/e
 
Har du känt försiktigt på grenrören så du vet om den tänder på båda cylindrarna? Du frågar själv om den bara går på en cylinder.

Jag har haft detta problem på en radfyra. Då jag tog ut den på våren var det ju såklart tjo och tjim men jag märkte snart att den inte hade det klipp som den hade på hösten innan. När jag stannade och kände på grenrören var ett av dem kallt. Gammal sur bensin hade förmodligen tagit kål på ett stift så jag bytte ut soppan i tanken och alla tändstiften och sen gick den som den skulle.

Din beskrivning påminner om hur det kändes i mitt fall.
 
Vanliga fel på SV 650 är kärvande choke/vajer.Smörj och justera.
Främre cylinderns stift sitter mitt i vatten/skitsprutet.Torka samt täta tändhatten med värmetålig
silikon.
 
Tack för alla svar.
Det var ett dräneringshål till främre cylindern som hade proppats igen, samlade vatten och annat skräp.
Nu är det rensat i hålet + vid tändstiftet och nu rullar den klockrent.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top