Svampig koppling (varm) KTM Duke

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
Hej hopp !

På min ktm Duke 03:a bli kopplingen svampig i reglaget, när motorn bli riktigt varm. Inte alltid, men ganska ofta. Klagade på detta när det var dax för 100 mila servicen, fick då till svar att detta var helt normalt med hydral koppligen på duken.

Även om det är ok eller ej, så vore det skönt att kunna åtgärda det, då urkopplingen bli tveksam.
Det är ingen luft i system, och nogon ångbildning i vätskan har jag svårt att tänka mig att det kan bli.

Ngn som känner igen detta ? Tips, tricks ?

Tack på förhand :)
 
Jag har ingen erfarenhet av KTM men att det skulle vara normalt att kopplingen blir svampig när motorn blir varm låter som skitsnack av okunnig mek, andra hojar blir ju inte så.
 
Men du får nog börja med att konstatera ifall det är kopplingen som verkligen blir svampig,eller om det är hydrauliken i handtagsmekanismen som blir svampig.Jag skulle gissa på det senare nämligen.
 
ktmjacke skrev:
Men du får nog börja med att konstatera ifall det är kopplingen som verkligen blir svampig,eller om det är hydrauliken i handtagsmekanismen som blir svampig.Jag skulle gissa på det senare nämligen.


Hur ska jag skilja på om problemet sitter i huvudcylindern eller slavcylindern ?
 
Spretman skrev:
Hur ska jag skilja på om problemet sitter i huvudcylindern eller slavcylindern ?
Det blir nog svårt utan att byta nån av dom o se om det blir bättre.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top