Svampig frambroms när MC är kall

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750

Jag har en Kawasaki Z750 2010. Frambromsen är svampig och tar väldigt dåligt innan mc’n blir varm, sedan tar den helt okej. Första turen efter vinterförvaringen var det otroligt påtagligt, kunde trycka bromshandtaget i botten och inget hände.

Bromsvätska byttes för ca 1,5 år sedan hos verkstad. Bromsvätskan ser klar och fin ut, samt inom markeringarna i behållaren.
Borde jag byta bromsvätska och lufta frambromsarna även fast det ser okej ut? Eller kan det vara något annat?
Tacksam för er input
😊

Låter som om du måste arbeta upp ett tryck varje gång?
Jag skulle prova lufta och fylla på om det behövs sen.

Det finns inget samband mellan bromsförmåga och varmkörd hoj, så det är mer troligt att du har ett läckage i bromspumpen, slitna packningar eller skräp som ligger i vägen. Men man ska ju alltid ta dom enkla sakerna först, så gör en rejäl luftning, både uppe och nere så att säga.

Jag gissar på läckande bromsslangar, läcker ut vätska, läcker in luft. När du kör vandrar luftbubblorna uppåt i slangarna och in i bromsvätske behållaren så du har bara vätska kvar i slangarna och bromsen är inte svampig längre.

Mina bromsar har också sunkat ihop sig efter vintern. Jag provade på frambromsen att först pumpa upp bra tryck och sen fästa bromshandtaget i intryckt läge med ett kardborreband. Lät det stå så i två dygn, sen öppnade jag expansionskärlet i förhoppning om att släppa ut luft som då krupit upp i slangen. Jag har inte provkört än, men efter den behandlingen känns handtaget/trycket helt som det ska.

Kan vara någon slang som är dålig så det inte flödar igenom tillräckligt

Mina bromsar har också sunkat ihop sig efter vintern. Jag provade på frambromsen att först pumpa upp bra tryck och sen fästa bromshandtaget i intryckt läge med ett kardborreband. Lät det stå så i två dygn, sen öppnade jag expansionskärlet i förhoppning om att släppa ut luft som då krupit upp i slangen. Jag har inte provkört än, men efter den behandlingen känns handtaget/trycket helt som det ska.
Med expansionskärl antar jag att du menar behållaren för bromsvätskan.
Volymen ovanför vätskan i den behållaren är luft.
Så det spelar ingen roll om du lyfter på det locket.
Men tricket att spänna in handtaget över natten är bra och fungerar oftast.
Ibland leder det till att man hittar läckage också så håll lite koll så det inte hamnar bromsvätska på lackerade ytor.

Med expansionskärl antar jag att du menar behållaren för bromsvätskan.
Volymen ovanför vätskan i den behållaren är luft.
Så det spelar ingen roll om du lyfter på det locket.
Men tricket att spänna in handtaget över natten är bra och fungerar oftast.
Ibland leder det till att man hittar läckage också så håll lite koll så det inte hamnar bromsvätska på lackerade ytor.
Du antar helt rätt! Många fel i mitt inlägg alltså och det kunde varit betydligt kortare, men resultatet blev som väl är bra.

Min Z750 från -05 påvisar ungefär samma fenomen nu efter vintern, dvs bromshandtaget tar långt in. Har tänkt börja med att göra som amaktor och pumpa upp tryck och spänna in bromshandtaget över nån natt för att se om det gör nytta, men inte kommit mig för ännu. :) Hjälper inte det och jag inte kan se nåt läckage får det bli luftning, hjälper inte det får man väl börja gräva djupare.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back