Svampig fjädring CBR600RR -05?

  • Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Fjädringen fram bottnar vid hårdare inbromsning och känns inte som "vanligt".
Vad kan det vara eller är det bara en justeringsfråga?
 
Har du oljeläkage i gaffeln eller gått upp i vikt under vintern?:)
annars är det bara att spänna på kompressionen lite samt att justera in förspänningen med fjädrarna.
 
Ok, det är en polares nyköpta hoj så även om jag blivit lite fet så har jag inga referenser :)
Justering är alltså första steget...
 
Ok, det är en polares nyköpta hoj så även om jag blivit lite fet så har jag inga referenser :)
Justering är alltså första steget...

haha lite fet har du nog blivit ändå :arsele

Nä men tack för all hjälp RC!!

Jag ska prova justera gafflarna (det står väl i manualen hur man gör eller?) så nu är det bara lappen kvar sen kan vi ut o slira.
 
Jag tycker att Hondan är lite svampig av sig, har upplevt att det kvittar hur man än skruvar så blir det inte någon större skillnad.... Men vad vet jag, är ju bara glad amatör.... :huvet
 
samma här, har provat tjock olja, tunn olja, skruvat returen åt ena hållet, skruvat den åt andra hållet osv men den bottnar alltid vid hårdare inbromsning.
85 kilo på en 600rr 05 gaffel.
har samma problem med 1000 rr gaffel
 
samma här, har provat tjock olja, tunn olja, skruvat returen åt ena hållet, skruvat den åt andra hållet osv men den bottnar alltid vid hårdare inbromsning.
85 kilo på en 600rr 05 gaffel.
har samma problem med 1000 rr gaffel

Köp nya hårdare fjädrar
 
samma här, har provat tjock olja, tunn olja, skruvat returen åt ena hållet, skruvat den åt andra hållet osv men den bottnar alltid vid hårdare inbromsning.
85 kilo på en 600rr 05 gaffel.
har samma problem med 1000 rr gaffel
Strunta i returen och skruva på kompressionsdämpningen istället om du alls vill komma åt att den bottnar.... Mät in rätt häng med förare först bara (30-40 mm fram)

Till och med min gamla -98 Blade blir i det närmaste stum i gaffeln med max kompressiondämpning...
 
Inte fan skall man behöva packa om en gaffel från en 05:a? Om man nu inte kört på bana 200 timmar eller tourat runt halva världen.
 
Inte fan skall man behöva packa om en gaffel från en 05:a? Om man nu inte kört på bana 200 timmar eller tourat runt halva världen.

Har den inte blivit servad sedan den var ny så är det väl verkligen dags oavsett mil.

Hade ifs öhlinsfjädrar fram i min gaffel, men jag tyckte den svarade bra på ljusteringar och den bottnade inte för mig.
 
Nu svarar jag för ägaren men hojen har gått ca 1500 mil och inom dessa ingår väl inte några gaffelåtgärder i servicarna?
 
Nu svarar jag för ägaren men hojen har gått ca 1500 mil och inom dessa ingår väl inte några gaffelåtgärder i servicarna?
Det är fortfarande nästan 4 år och 1500 mil där oljan i gaffeln tagit upp fukt och avlagringar. Skadar inte med ett byte och sedan kolla inställningen för dämpning.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top