"svampig" broms

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Ducati 749s
Hej

När jag bytt frambromscylinder på min hoj, dränerat gamla oljan o slängt i ny, så får jag ingen "stum" frambroms... har satt dit slangar på luftnipplarna för att se om det kommer ren bromsvätska. Jag pumpar upp tryck, sen öppnar jag nippeln och ut kommer ren vätska, sen stänger jag den igen... har gjort så på båda bromsoken.. verkar inte som det läcker någonstans heller.

Hur ska jag göra för att få "stum" frambroms... som det är nu så kan jag bottna handtaget, och då bromsar den iaf. Man ska normalt sett inte kunna bottna handtaget.

Du har nog luft som har fastnat i slangen. Köp en brakebleeder (backventil) för en hundring eller prova att pumpa i oljan nerifrån.

Funderade på om det kanske hjälper att skruva loss bromsoken.. och hålla dom så högt de bara går, de kanske kan hjälpa?

var sätter jag brakebleedern isåfall?

hur fyller jag på olja nerifrån?

Brakebleeders sätts på oken istället för nipplarna du har där idag och underlätter enormt... Jag brukar få plocka loss det vänstra oket och lägga det på golvet så jag får en någorlunda rak linje av bromsslang och då får jag ut det sista av luften..

Ska du fylla olja nerifrån går du till apoteket och köper en stor spruta och kopplar den till nippeln och trycker upp vätskan tills behållaren fylls...
Då kan du inte ha bleedernipplar monterade dock...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa