Svampig broms efter beläggbyte

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Fick problem med ett belägg under påsken så jag bytte bromsbelägget höger fram på bilen. Idag passade jag på att montera sommardäck samt byte beläggen vänster fram i samma veva. Men nu när jag åkte hem från verkstaden så är bromspedalen väldigt slapp samt att bromslampan tänds ibland när jag trycker hårt =/

Kan den komma in luft i systemet när jag pressar tillbaka kolven?
oket föll ner en gång från bromsskivan så den hängde i slangen... kan det gjort någon skada? tittade dock runt anslutningen mot oket och det såg helt och fint ut.

Pedalen går att pumpa upp i tryck men sjunker sakta ner och går nästan mot golvet *suck* det ska då fan jävlas hela tiden med dessa bilar :huvet

Det försvinner nä beläggen fått slita in sig mot skivorna....

Ingen luft bör ta sig in när man pressar tillbaka kolvarna, om allt e friskt.

Du ska kunna stå på pellen utan att det sjunker.. annars e det läck. Att det krävs nåra extra tramp å att kanske inte bromstrycket försvinner direkt i början utan ligger kvar, beror oftast på att man normalt inte river ut kolvarna å gör rent. Du får en bajskant att kliva över varje bromsning å varje släpp, å den lär inte va samma på varje kolv, eller axel om du har flytande ok. Det brukar ge sig sig själv. Kör mycket å bromsa ofta.
Plockar man däremot ut ostsnittar till beläggrester eller skivan ser ut som Hendrix senaste kanske det kräver mer jobb :D

Du kan ju alltid prova lufta nån gång men det kommer förmodligen inte hjälpa men kan ju inte bli sämre av det heller..

Annars som Demon rider säger så ska det försvinna när belägget slitits in mot skivan..

Var ute idag och körde en del utan att problemet har blivit bättre. Märker att högre frambroms ligger på så oket måste nog renoveras?
Höger bromsbelägg tog slut i påskas då jag förmodar att belägget hela tiden legat och nött lite. Tog isär dom två glidpinnar som sitter på oket och båda gick att röra på. Dock så gick ena av dom lite trögre.
Belägget på utsidan var snednött.

När jag pumpar på pedalen så blir det stabil i ca 1sec innan den sakta sjunker ner. Blir så varje gång jag pumpar på pedalen.
Bromsbehållaren är full med vätska.
Samt att bromsvarningslampa tänds när jag trycker hårt på bromspedalen.

om ingen vätska försvinner och pedalen ändå sjunker sakta så låter det ju som huvudbromscylindern som packat ihop.

Det kan hända när du pressar pedalen i botten ett par gånger för att få ut kolvarna vid ett beläggbyte,det som händer är att huvudbromscylinderns kolv med tillhörande packningar glider mycket längre fram i cylindern än vad det brukar vid vanlig bromsning och kan då skadas av ev beläggning eller slitage i själva cylindern.

*edit ang lampan som lyser vid hård bromsning i botten så är det som det ska det är ju för att man ska bli varse om att det är ett problem med bromsarna kontakten brukar ju sitta längst in på huvudbromscylindern

om ingen vätska försvinner och pedalen ändå sjunker sakta så låter det ju som huvudbromscylindern som packat ihop.

Det kan hända när du pressar pedalen i botten ett par gånger för att få ut kolvarna vid ett beläggbyte,det som händer är att huvudbromscylinderns kolv med tillhörande packningar glider mycket längre fram i cylindern än vad det brukar vid vanlig bromsning och kan då skadas av ev beläggning eller slitage i själva cylindern.

*edit ang lampan som lyser vid hård bromsning i botten så är det som det ska det är ju för att man ska bli varse om att det är ett problem med bromsarna kontakten brukar ju sitta längst in på huvudbromscylindern

*suck* låter inte lovande... blir nog dyrt

Du tryckte inte pedalen i botten direkt efter du bytt va?

Tricket är att långsamt pumpa upp tryck.

Alltså stegvis trycka ner och släppa upp pedalen.

japp pumpade sakta upp trycket men det sjunker sakta efter en liten stund. Märkte idag på firmabussen att bromspedalen sakta sjunker när man pumpat upp trycket? ungefär på samma sätt som min toyota?

japp pumpade sakta upp trycket men det sjunker sakta efter en liten stund. Märkte idag på firmabussen att bromspedalen sakta sjunker när man pumpat upp trycket? ungefär på samma sätt som min toyota?

När man har pumpat upp trycket så ska pedalen inte sjunka undan. Hela systemet ska vara under tryck då. :) Bromspedalen ska man kunna ställa sig på utan att den sjunker undan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti